قوانین ایمنی درب های اتوماتیک 

()

درب های اتوماتیک در کنار همه مزایایی که دارند در صورتی که قوانین ایمنی در آن ها رعایت نشود، خطراتی را به همراه دارد. با به کارگیری قوانین درب اتوماتیک؛ در نصب و نگهداری آن ها می توان از بروز این خطرات تا حد زیادی جلوگیری کرد. قوانین درب اتوماتیک شامل طراحی، تولید، نصب و نگهداری آن ها می باشد.

خطرات ناشی از درب های اتوماتیک

تعریف درب اتوماتیک طبق BS EN 16005 شامل درب هایی است که با یک یا چند لنگه حداقل در یک جهت توسط منبع انرژی (برای مثال الکتریکی) به جای انرژی مکانیکی یا دستی حرکت می کند.

طبق این تعریف؛ مجموعه درب های کشویی، چرخشی و گردان که با نیروی برق کار می کنند؛ جزو درب اتوماتیک محسوب می شوند. این درب ها مانند سایر وسایل دیگر نقاط خطری دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

نقاط خطر کلیدی درب های اتوماتیک را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

حرکت نکردن درب ها و ازدحام جمعیت، از جمله خطراتی است که برای انواع درب های اتوماتیک وجود دارد. اپراتور بالای درب اتوماتیک کشویی که ارتفاع آن تا سطح زمین زیاد است؛ خطر محسوب نمی شود و هر گونه آسیب ناشی از لمس آن به عنوان یک عمل عمدی طبقه بندی می شود.

الزامات قانونی در مورد درب های برقی

طبق قوانین درب اتوماتیک و قانون ۱۸ محل کار (بهداشت، ایمنی و رفاه)؛ آیین نامه ۱۹۹۲ بیان می کند که درب ها باید به طور مناسب ساخته شوند، یعنی به وسایل ایمنی مجهز باشند.

این مقررات همچنین بیان می کند که هر درب برقی باید دارای ویژگی هایی باشد که از آسیب دیدگی افراد و به دام انداختن آن ها جلوگیری کند و بتوان به صورت دستی آن ها را باز کرده، مگر اینکه در صورت قطع برق به طور اتوماتیک باز شود.

قوانین ایمنی درب اتوماتیک مربوط به طراحی و نصب آن ها

دستورالعمل مقررات محل کار (بهداشت، ایمنی و رفاه) در آئین نامه ۱۹۹۲ بیان می کند که هر درب اتوماتیک جدید (از جمله درب های دستی که مجهز به سیستم برقی شده اند) باید از مقررات ایمنی ۲۰۰۸ پیروی کنند.

مقررات ۲۰۰۸ بیان می کند که تولید کنندگان برای شناسایی خطرات بهداشتی و ایمنی، حذف خطرات قابل توجه (در صورت امکان)، تدابیر حفاظتی (در مورد خطر هایی که قابل حذف نیستند) و اطلاعاتی در مورد همه خطر درب های اتوماتیک، باید ارزیابی های لازم را انجام دهند.

تولید کنندگان این درب ها معمولا از استاندارد های بریتانیایی و اروپایی که شامل استاندارد BS 7036-0: 2014 و استاندارد BS EN 16005 می شود؛ برخوردار هستند.

۱) قوانین درب اتوماتیک BS 7036-0:2014

استاندارد BS 7036-0:2014 ابزار هایی را جهت ارزیابی ریسک برای تولید کنندگان با هدف محافظت از استفاده کنندگان در برابر خطر آسیب و تصادف فراهم می کند. این قوانین درب اتوماتیک نه تنها برای تولید کنندگان، بلکه برای نصب کننده ها و صاحبان این نوع درب ها؛ ابزار هایی را در نظر گرفته است.

همچنین استاندارد BS 7036 در قوانین درب اتوماتیک بیان می کند که طراحان این درب ها باید راه هایی برای ارتباط تولید کنندگان و توزیع کنندگان آن آماده کرده تا در صورت لزوم از نظر متخصصان استفاده کنند.

همچنین طبق این استاندارد در قوانین درب اتوماتیک، وسایل و اقدامات ایمنی مناسب برای هر نوع خطر غیر قابل پیش بینی باید آماده باشد. نصب درب های اتوماتیک نیز باید در محل نصب انجام شده تا قابل دیدن باشند، فضای کافی برای نصب وجود داشته و نصب درب اتوماتیک در سطوح شیب دار انجام نشود.

۲) قوانین درب اتوماتیک BS EN 16005

قوانین درب اتوماتیک BS EN 16005 به الزامات ایمنی و اقدامات حفاظتی تاکید دارد. طبق این قوانین درب های اتوماتیک باید به گونه ای طراحی شوند که از خطرات شکستن، برش و ضربه جلوگیری شود.

قوانین درب اتوماتیک BS EN 16005 در مورد سنسور های درب بیان می کند که تمام فاصله ها برای فعالسازی سنسور باید ۱ متر باشد و در مواقع اضطراری، فعالسازی سنسور ها در فاصله ۱.۵ متری از درب صورت می گیرد. سنسور باید به موقع فعال شده متناسب با سرعت و عرض درب باشد.

سرعت باز و بسته شدن درب ها طبق قوانین درب اتوماتیک به ازای هر یک متر مسافت طی شده برای هر لنگه درب با وزن ۸۰ کیلوگرم در پر سرعت ترین حالت ۰.۲۱ ثانیه و در کم ترین سرعت ۹/۴ ثانیه است. همچین با عرض درب ۸۵/۰ متر با وزن ۸۰ کیلوگرم ۵/۳ ثانیه است.

استفاده و نگهداری ایمن درب های اتوماتیک

قوانین درب اتوماتیک در BS 7036 توصیه می کند که نصب و راه اندازی این درب ها باید توسط نیرو های متخصص انجام شود و کلیه عملکرد ها و سیستم ایمنی مطابق قوانین درBS EN 16005  باشد و در دفترچه ثبت شود.

برای استفاده کنندگان درب های اتوماتیک، دستور العمل هایی از جمله توضیح علائم هشدار دهنده، مکانیسم های اضطراری و شرایط محیطی آن توضیح داده شده است.

درب های اتوماتیک مانند هر وسایل دیگری دچار مشکل شده و عملکرد آن مختل می شود. قوانین درب اتوماتیک برای این مشکلات و علت کار نکردن درب برقی؛ تولید کننده ها را ملزم به راهنمایی استفاده کنندگان و در صورت لزوم، تعمیر آن ها کرده است. گاهی اوقات با ریست کردن درب اتوماتیک برخی از مشکلات آن حل می شود و نیاز به حضور متخصصان نیست.

 

چگونه از ایمنی درب های برقی اطمینان حاصل کنیم؟

درب های برقی برای کاهش خطرات باید با توجه به قوانین درب اتوماتیک طراحی و نصب شوند. پس از نصب و راه اندازی درب توسط متخصصان، کسانی که مسئولیت استفاده و نگهداری از درب ها را بر عهده دارند؛ باید اطلاعات لازم داشته باشند.

نحوه عملکرد، سنسور ها، علائم، علت کار نکردن درب برقی و ریست کردن درب اتوماتیک در دفترچه راهنما مطابق با قوانین درب اتوماتیک بیان شده که استفاده کنندگان می توانند برای ایمنی بیش تر آن ها را به کار ببرند.

با خرید از گروه صنعتی آکام، می توانید درب اتوماتیک مورد نظر خود را که کاملا مطابق با استاندارد های مختلفISO9001، ISO14001، ISO45001، EN16005 و EN60335 تولید شده است، تحویل بگیرید.


منبع :croneri

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x