سنسور هوشمند درب های اتوماتیک شیشه ای چگونه کار می کنند؟ 

()

درب ها یکی از قسمت های اصلی ساختمان محسوب می شوند که وظیفه اصلی آنها، حفظ امنیت افراد داخل ساختمان می باشد. همانطور که می دانید درب ها از گذشته تاکنون بسیار متفاوت شده اند‌ و همواره تغییراتی چشمگیر در آنها رخ داده است. اما امروزه درب های اتوماتیک شیشه ای از بهترین درب ها به شمار می آیند. چرا که هم ظاهر زیبایی دارند و هم طول عمر بیشتر. همانطور که از نام این درب ها پیداست، به صورت اتوماتیک و بدون صرف انرژی توسط فرد، درب باز شده و رفت و آمد آسان تر صورت می گیرد. در ورودی بانک‌ ها، مراکز خرید، مجتمع های تجاری و اداری از این درب به دلیل سهولت در رفت و آمد و زیبایی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم راجع به سنسور درب های اتوماتیک صحبتی داشته باشیم.

درب های اتوماتیک شیشه ای
سنسورهای درب های اتوماتیک

معرفی سنسور یا حسگر

سنسور ها وسیله ای کوچک هستند که در قسمت بالای درب ها نصب شده و از طریق اشعه حضور افراد و حرکات آنها را حس کرده و سیگنال را به باکس دستگاه ارسال می کند. موتور، چرخ دنده ها را به حرکت در آورده و سبب باز و بسته شدن درب می شود. امروزه با پیشرفت علم، انواع پیچیده و دقیق تری از سنسور های درب های اتوماتیک طراحی و ساخته شده که می تواند تمامی حرکات افراد را زیر نظر داشته باشد و بر اساس آن درب را باز یا بسته کند‌. به این سنسور ها، چشمی نیز گفته می شود. در واقع حسگر(سنسور) سیستمی هوشمند و کوچک است که برای تشخیص افراد و تردد آنها ‌از درب، از اشعه مایکروویو و انواع اشعه مادون قرمز استفاده می کند.  میزان حساسیت نیز به اندازه کافی می باشد. برخی از این حسگر ها دارای سیستم Anti Crash می باشند که سبب می شود اشیا با درب ممانعتی نداشته باشند.

انواع سنسور

همانطور که گفته شد سنسور ها دارای تنوع زیادی می باشند که یکی از دیگری پیشرفته تر بوده و کارایی بهتر دارد. در ادامه انواع سنسور ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • سنسور مادون قرمز اکتیو: چون این سنسور قابل دیدن و رویت نیست، بهترین گزینه برای استفاده در درب های اتوماتیک به شمار می رود. همچنین برای سلامتی بی ضرر است و ضریب خطای صفر را در بر می گیرد. در واقع سنسور مادون قرمز، استاتیک است و وظیفه آن تشخیص اشیا و افراد در حین نزدیک شدن به درب می باشد. این اشعه به صورت دائم می تابد. اگر حین تابیدن، فرد یا شیی به درب نزدیک شود، خط تابش شکسته شده و سریعا سیگنال ها به باکس ارسال شده و در نهایت درب باز می شود.
  • سنسور های مادون قرمز پسیو: این حسگر ها عملکردی مشابه با سنسور مادون قرمز اکتیو دارد‌ با این تفاوت که از این سنسور برای تشخیص تلفات حرارتی استفاده می شود.
  • سنسور مایکروویو: از این سنسور به جای اشعه، موج الکترومغناطیسی تابیده و منتشر می شود. طول این موج ها تا یک گیگاهرتز توسط فرستنده، ارسال می شود. اگر در این فاصله شی یا فردی قرار بگیرد، سیگنال باز و بسته شدن به باکس ارسال شده و در نهایت درب باز و بسته می شود.
  • دو اشعه مادون قرمز و مایکروویو که نام برده شد، برای سلامت انسان و حتی حیوانات ضرری ندارند و کاملا مورد تایید بوده اند‌.
  • سنسور هایی که توسط فشار تحریک می شوند: این سنسور ها جلوی درب در یک تشک لاستیکی مبدل می شود. هنگامی که فرد روی تشک راه رفته و به آن فشار وارد می شود، درب باز و بسته می شود.
  • سنسور های که توسط نور تحریک می شوند: این حسگر ها به محض حس کردن نوری، فعال شده سیگنال را به باکس ارسال کرده و سپس توسط موتور ها درب باز می شود.

سنسور ها در جاهای مختلف درب نصب می شوند. اکثرا در بالای درب، برخی روی قاب درب، و حسگر های فشار هم که پایین در جلوی درب قرار می گیرند.

سنسور ها به قطار درایو اصلی الکتریکی وصل شده اند‌ که چرخ دنده‌ها، کلاچ متصل به درایو و درب ها را کنترل می کنند. تمامی این اجزا توسط کابلهایی که از جنس لاستیک هستند، به یکدیگر متصل شده اند‌.

توضیحات عملکردی

درب های اتوماتیک در واقع به کمک نیروی الکتریکی و مکانیکی بور فیزیکی کار ها را انجام می دهند.( باز و بسته شدن درب) نقطه ی شروع، تشخیص فرد توسط چشم الکتریکی یا همان حسگر ها می باشد‌. حسگر که به مدار الکترونیکی کنترل برد متصل است، تنظیمات اولیه را پردازش می کند. فرمان از کنترل برد به الکترو موتور ارسال می شود. سپس نیرو توسط گیر بکس ها به تسمه های کشنده منتقل می شود. تسمه ها که به چرخ ها و لنگه های درب متحرک متصل اند، به کمک قلاب ها حرکت را ایجاد می نمایند.

دست آورد جدیدتر از سنسور ها، مودل اولتراسونگ است که خطاهای مادون قرمز اکتیو را رفع کرده و نسبت به آن پیشی گرفته است. درب های اتوماتیک که شامل این نوع حسگر ها هستند قیمت بالاتری را در بر می‌گیرند.

اما در آینده ای نزدیک درب های هوشمندتری اختراع می شود که باز هم نسبت به این درب ها پیشی گرفته و این درب ها عادی تلقی خواهد شد.

سنسور هوشمند درب های اتوماتیک شیشه ای آکام

گروه صنعتی آکام با به کار گیری از بهترین اجزا و قطعات دربی با کیفیت به بزرگترین وبا تجربه ترین موسسه در تولید درب های اتوماتیک تبدیل شده است‌. کاربران عزیز می توانند با مراجعه به سایت و اپلیکیشن این گروه با ویژگی های این ابزارها آشنا شوند. آکام در تولید انواع سنسور هوشمند درب های اتوماتیک، از سایر رقبا پیشی گرفته و رضایت مشتریان را جلب نموده است.

کلام آخر

گروه صنعتی آکام بعنوان اولین کمپانی ارائه دهندهُ پلتفرم آنلاین درب های اتوماتیک، از بهترین پیشتازان صنعت اتوماسیون می باشد. پشتیبانان متعهد اپلیکیشن آکام، با دادن مشاوره صادقانه و ارائه خدمات تخصصی و پشتیبانی فنی درب های اتوماتیک شیشه ای در هر ساعت از شبانه روز، پاسخگوی نیاز مشتریان یا همان کاربران صنعت درب های اتوماتیک شیشه ای هستند تا سریعترین و گزیده ترین امکان تهیهُ محصولات و یا سرویس دهی آنلاین انواع درب ها را به ایشان عرضه نمایند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x