درب های اتوماتیک دارای چشمی به چه صورت است 

()

درب های اتوماتیک دارای چشمی از ان دسته محصولاتی می‌باشند که به طور گسترده در سازه و فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شکلی که در بسیاری از ساختمان ها، درب های اتوماتیک اجازه ورود، خروج مدرن را ایجاد کرده اند. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتری شما با درب های دارای چشمی، ویژگی ها و نحوه برطرف کردن ایرادات آن این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

درب های اتوماتیک دارای چشمی
درب های اتوماتیک دارای چشمی

از این مدل درب ها بیشتر در ساختمان هایی استفاده می‌شود که تردد زیادی در آنها وجود دارد. در این بخش برخی از این سازه ها را برای شما آورده ایم:

  • بخش بهداشت: در بیمارستان‌ ها، کلینیک‌ ها و مطب‌ های مختلف، سیستم‌ های درب اتوماتیک راه ‌حلی بهداشتی برای عبور بیماران، پزشکان و بیماران محسوب می‌شوند. این مدل از درب ها سبب شده اند که نیازی به باز و بسته کردن درب ها به صورت دستی وجوود نداشته باشد و از انتشار باکتری ها و ویروس های بیماری زا روی دستان شما جلوگیری شود.
  • هتل ها: راحت بودن ورودی ها برای مردم به عنوان اولین پذیرای مهمانان در بسیاری از هتل ها و رستوران ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین رستوران ‌ها نیز جزو اماکن پرتردد محسوب می‌شوند و باز و بسته کردن مداوم درب ها می ‌تواند کمی مشکل باشد.
  • فروشگاه ها و مراکز خرید: وجود درب های اتوماتیک دارای چشمی در مراکز خرید امری ضروری و کاربردی محسوب می‌شود، چرا که ممکن است افراد پس از خرید دست پر داشته باشند و نتوانند به صورت دستی درب را باز و بسته کنند. همچنین باید به این نکته توجه داشت که این درب ها از ورود و خروج سرما و گرما به این مکان ها جلوگیری کرده و با این کار در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کنند. ساختمان های عمومی دیگر همچون ادارات، شرکت های مختلف، دانشگاه ها، بانک ها و سایر مکان های شلوغ نیر همانند فروشگاه ها از اماکنی می‌باشند که وجود درب اتوماتیک در آنها ضرروی است.

اجزای مختلف درب های اتوماتیک دارای چشمی

همانطور که انتظار می‌رود، ساختار این درب های اتوماتیک دارای چشمی کاملا با درب های دستی متفاوت بوده و برای عملکرد اتوماتیک آن به قطعاتی نیاز است. این قطعات شامل موتور برق، برد الکترونیک، برد کنترل، ریموت کنترل، سنسور و چشمی، تجهیزات ایمنی، دنده و گیربکس، فلاش، قفل برقی و مکانیکی و … می‌باشند.

همچنین هرکدام از این قطعات نیز در انواع مختلفی به تولید می‌رسند، برای مثال انواع مختلفی از سنسورها در درب های اتوماتیک دارای چشمی استفاده می شود که از میان آنها می‌توان به سنسور های مایکروویو، سنسورهای مادون قرمز، سنسور های هیبریدی و … اشاره داشت.

درب های اتوماتیک دارای چشمی
درب های اتوماتیک دارای چشمی

چشمی درب اتوماتیک چیست؟

چشمی درب اتوماتیک یکی از اصلی ترین اجزای این محصولات به شمار می‌آید که با نام های دیگری مانند فتوسل، چشمی ضد برخورد و سنسور درب پارکینگ نیز شناخته می‌شود. وجود این قطعه ضروری بوده و هف آن جلوگیری از برخورد با موانع در هنگام باز و بسته شدن درب می‌باشد. سنسور خطرات احتمالی را کاهش می دهد و امنیت را به هنگام باز و بسته شدن درب تضمین می‌کند. چشمی ها باید در ارتفاع ۱۵ تا ۳۰ سانتی متری از سطح زمین نصب شوند و بسته به نوع درب اتوماتیک این سنسورها در خارج یا داخل نصب می‌شوند.

نقش چشمی ها در درب اتوماتیک چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، همگی انواع درب های اتوماتیک دارای چشمی اعم از درب اتوماتیک شیشه ای آکام ، درب اتوماتیک کرکره ای، پارکینگ بالابر و درب اتوماتیک صنعتی از فتوسل و چشمی برخوردار می‌باشند. این قطعه یک وسیله ایمنی برای سیستم به شمار می‌آید که در صورت بروز هرگونه نقص یا مشکل شاهد کاهش عملکرد درب خواهیم بود.

کارکرد درب های اتوماتیک دارای چشمی به چه صورت است؟

این قطعه از دو چشمی تشکیل شده است که یکی فرستنده (RX) و دیگری گیرنده (TX) است. هر دو این چشمی ها دارای دو رله NO باز معمولی و دو رله NC بسته معمولی می‌باشند که باید به ولتاژ ۱۲ یا ۲۴ ولت وصل شوند. طبق استاندارد های تولید درب اتوماتیک و جک پارکینگی در هر سیستم دو جفت از این چشمی درب یا فتوسل باید استفاده شود. یکی از این چشمی ها داخل ساختمان و جلوی درب پارکینگ و دیگری بیرون درب ساختمان اجرا می‌شود.

عملکرد این چشمی ها به این شکل است که از چشمی فرستنده، خط مادون قرمز به چشمی گیرنده ارسال می شود و تا زمانی که پرتو توسط افراد، وسایل نقلیه یا چیزی قطع نشود، درب ساختمان بسته نمی‌شود این عمل در مرکز کنترل با نام لاتین CH خطایی ثبت می‌شود.

انواع چشمی های کرکره برقی با سنسور حرکت

هنگام نصب فتوسل نیاز است که با توجه به نیاز های خود و بسته به نوع درب های اتوماتیک دارای چشمی خریداری شده از بین چشمی های کرکره برقی یکی را انتخاب کنید. ما قصد داریم که در این بخش شما را با انواع سنسورها آشنا کنیم.

  • فتوسل های معمولی: حسگرهای معمولی از برد متوسطی برخوردارند و بهترین مکان برای نصب آنها دیوار می‌باشد. برای نصب این نوع فتوسل از روش سیم‌کشی استفاده می‌شود.
  • فتوسل برد بلند: این دسته از سنسورها برای بردهای دور و ارتفاع زیاد استفاده می‌شوند و عموما در سازه هایی مانند ساختمان های تجاری و سوله های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این نکته توجه داشته باشید که نصب چشمی های دوربرد منطقه مناسبی تا ارتفاع ۳۵ متر را پوشش می دهد و به همین دلیل است که برای منازل مسکونی با ارتفاع درب معمولی چندان موثر عمل نخواهند کرد.
  • فتوسل گردان: این مدل چشمی این قابلیت را دارد که در تمام زوایا چرخیده و مانند چشم انسان می تواند کل محیط خود را پوشش دهد. فتوسل دوار یا همان گردان، بر خلاف چشمی ‌های دوربرد، قابلیت پوشش دادن محدوده وسیعی را ندارد.
  • فتوسل های بی سیم: این مدل از چشمی‌ ها، جدیدترین فتوسل های بازار محسوب می‌شوند که عملکرد آنها بدین شکل است که از اینترنت استفاده می‌کند. اگر بودجه شما زیاد می‌باشد ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این نوع فتوسل ها استفاده کنید.
  • فتوسل آینه برقی: این مدل چشمی‌ های جالب ترین نحوه عملکرد را دارند، چرا که با استفاده از آینه کار می‌کنند. این فرآیند بدین شکل است که یک آینه در مقابل فرستنده و گیرنده قرار می‌گیرد و سنسور به گونه ای کار می کند که فرستنده بتواند نور را منعکس کند. همین مسئله سبب می‌شود که گیرنده توان دریافت آن را داشته باشد.

۶ اقدام لازم برای رفع ایرادات باز نشدن درب های اتوماتیک دارای چشمی

  • سیستم برق را بررسی کنید: این مورد اولین چیزی است که باید از آن اطمینان حاصل کنید. بررسی کنید که سوکت درب پارکینگ یا درب اتوماتیک کرکره ای به دلیل نقص از کار نیفتاده باشد، چرا که در اغلب موارد چشمی به دلیل قطعی برق یا اتصالات در سیستم برق از کار می‌افتد.
  • بررسی باتری: یکی از دلایل رایج دیگری که درب های اتوماتیک دارای چشمی کار نمی‌کند، از کار افتادن باتری های ریموت آنها می‌باشد. بدین معنا که با فشردن دکمه های ریموت، درب بالا یا پایین نمی‌آید. پس حتمی به خاطر داتشه باشید که باتری های ریموت را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.
  • بررسی ریموت کنترل: یکی از ایرادات دیگری که باعث باز نشدن درب اتوماتیک می‌شود، مشکل ریموت کنترل، به دلیل ورود رطوبت یا ضربه خوردن است. اگر این مورد اتفاق افتاده باشد ریموت کنترل باید باز شود و پس از بررسی در صورت عدم تعمیر و خرابی برد باید آن را تعویض کرد.
  • بررسی چشمی الکترونیکی درب اتوماتیک: اگر موارد فوق را چک کردید و مشکل شما برطرف نشد حال به سراغ خود درب اتوماتیک می‌رویم، چرا که این امکان وجود دارد که به دلیل نقص فنی چشمی و سنسورهای الکترونیکی این مشکل به وجود آمده باشد. به خاطر داتشه باشید که این قطعات بسیار حساس هستند و بیشتر از بقیه آسیب می‌بینند به شکلی که حتی گرد و غبار و زباله های روی چشمی الکترونیکی نیز گاهی عملکرد درب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • بررسی عملکرد جک اتوماتیک: بالابرها بخش اصلی ساختار درب های اتوماتیک دارای چشمی را تشکیل می‌دهند. اگر هنگام باز و بسته شدن به درب های اتوماتیک دارای چشمی فشار اضافی وارد شود، اصطکاک بین دنده و میل ماردون افزایش می‌یابد که نتیجه آن می‌تواند شکسته شدن جک باشد. همچنین جک های هیدرولیک نیز به روغن نیاز داشته و در صورت کمبود روغن به موتور فشار وارد می‌کنند که عمر مفید جک را کاهش می‌دهد.

عوامل موثر بر خرابی درب های اتوماتیک دارای چشمی

  • کثیف شدن قاب چشمی: همیشه این را به خاطر داتشه باشید که نظافت و نگهداری تجهیزات به خصوص قطعات الکتریکی تاثیر بسزایی در طول عمر آن ها خواهد داشت. به همین دلیل تمیز کردن آنها با یک پارچه مرطوب هر چند وقت یکبار بسیار اهمیت دارد. این کار امری ضروری می‌باشد، چرا که اگر فتوسل کثیف باشد، این احتمال وجود دارد که چشمی دچار اختلال شود و به خوبی کار خود را انجام ندهد.
  • قطع سیم: این مورد نیز ممکن است برخی اوقات اتفاق بیافتد، به یکلی که گاهی اوقات به دلیل دستکاری، عملکرد بیش از حد، افزایش سن و عوامل دیگر، یکی از سیم های چشمی قطع می‌شود. در این حالت فتوسل عملکرد درستی نخواهد داشت. اگر این مشکل برای شما پیش آمده باشد، لازم است که برای رفع آن از یک متخصص مجرب و با تجربه کمک بخواهید.
  • آب خوردگی: ورود آب به هر کدام از دو جفت سلول فتوسل نصب شده بر روی سیستم می‌تواند به چشمی آسیب وارد کند که در اصل شایع ترین علل آسیب چشمی نیز همین مورد می‌باشد. سولفات آب وارد چشمی ها شده و آنها را از کار می‌اندازد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پس از نصب فتوسل، دور چشمی را با چسب آکواریومی بپوشانید.
عوامل موثر بر خرابی درب های اتوماتیک دارای چشمی
عوامل موثر بر خرابی درب های اتوماتیک دارای چشمی

کلام آخر…

هدف از وجود سنسور های چشمی، اطمینان از ایمنی و جلوگیری از آسیب رساندن سیستم به افراد یا تجهیزات در انواع درب های اتوماتیک دارای چشمی آکام می‌باشد، در نتیجه بهتر است با انواع سلول های فتوسل و راه های رفع مشکلات آنها آشنا باشید. هرچند که بهتر است عیب یابی سلول فتوسل یا همان سنسورهای چشمی را برعهده یک فرد متخصص بگذارید. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره محصولات دیگر، می‌توانید با تیم کارشناسی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و ۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
کارکرد درب های اتوماتیک دارای چشمی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x