طرح و اجرای ساختمان های فولادی 

()

"<yoastmark

 در  این مطلب در مورد حداقل ضوابط و مقرراتی صحبت خواهیم کرد که بر طبق مقررات ملی ساختمان در زمان طراحی و اجرای ساختمان های فولادی برای حفظ امنیت و بهره برداری مطلوب لازم است که رعایت شوند.

مقررات ملی ساختمان در این بحث به ساختمان های فولادی پرداخته و سازه های خاصی مانند پل های فولادی دارای مقررات مخصوص به خود هستند. گاها ممکن است که ضوابط دارای ایهام باشند، در چنین حالتی لازم است که از دفتر مقررات ملی ساختمان استعلام گرفته شده تا ابهامات برطرف شوند.

مبانی طراحی ساختمان های فولادی

در مبحث ده مقررات ملی ساختمان، به مبانی طراحی ساختمان های فولادی پرداخته می شود. سازه ها در حالت های حدی، برای اطمینان از ایمنی و بهره برداری مناسب کنترل و بررسی می شوند. در مقررات ملی ساختمان اگر تمام یا بخشی از بنا به یکی از حالاتی برسد که نتواند انجام وظیفه اش را به درستی انجام دهد؛ به این حالت، حالت های حدی گفته می شود.

بر طبق مقررات این بخش، قسمت های مختلف سازه باید در وضعیتی باشند که در هنگام تحمل بار به هیچ یک از حالت های حدی نرسند. حالت های حدی در مبحث ده مقررات ملی ساختمان شامل حالت های حدی مقاومت و حالت های حدی بهره برداری می باشد که در زمان طراحی ساختمان های فولادی باید به آن ها توجه کرد.

اصول تحلیل سازه های فولادی

یکی دیگر از قسمت های مبحث ده مقررات ملی ساختمان، اصول تحلیل می باشد. در قسمت تحلیل سازه های فولادی؛ مقررات ملی ساختمان به تعیین مقدار مقاومت مورد نیاز و نیروهای داخلی در قسمت های متفاوت سازه پرداخته می شود.

علاوه بر این موارد تغییر کردن مکان نقاط مختلف به وسیله ترکیبات بارگذاری، با توجه به مشخصات مکانیکی و هندسی نیز در این قسمت مورد توجه قرار می گیرد. روش های مجاز تحلیل ساختمان های فولادی بر طبق مقررات ملی ساختمان شامل روش های تحلیل الاستیک و تحلیل غیر الاستیک می باشند.

پرداختن به مشخصات مصالح فولادی

مصالح گوناگونی در ساختمان های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. این مصالح با توجه به مقررات ملی ساختمان باید با استانداردهای ملی ایران تطابق داشته باشد. اگر برای برخی از مصالح، استاندارد های ملی ایران تعیین و معرفی نشده باشد لازم است که این مصالح یکی از استانداردهای بین المللی را داشته باشد.

مصالحی مانند تسمه ها، میلگرد ها، پرچ ها، نیم رخ ها، ورق ها، واشر ها، الکترود ها و … از جمله مصالحی هستند که با توجه به مبحث ده مقررات ملی ساختمان لازم است که استاندارد های ملی ایران را داشته باشند.

"<yoastmark

واحد ها و علائم به کار رفته در مبحث ده مقررات

به طور کلی علائم، اختصارات و واحد هایی که در مبحث ده مقررات ملی ساختمان به کار رفته اند با علائم و اختصارات مورد تایید سازمان بین المللی استاندارد دارای هماهنگی می باشند. برای کمیت های متفاوتی که در این مبحث وجود دارد، از سیستم واحد های آحاد بین المللی استفاده شده است.

ارائه مدارک فنی مورد نیاز

زمانی که طراحی سازه فولادی بر طبق مقررات ملی ساختمان به اتمام رسید، بایستی مدارک فنی لازم ارائه شود. این مدارک شامل نقشه های طراحی، مدارک طراحی، مشخصات فنی عمومی و خصوصی اطلاعات تکمیلی و فایل های محاسباتی و طراحی می باشد.

الزامات طراحی

در بخش الزامات طراحی مقررات ملی ساختمان، به الزامات طراحی سازه های فولادی که شامل اجزای مختلف و اتصالات است؛ پرداخته می شود. رعایت این الزامات برای دستیابی به یک طرح ایمن، ضروری می باشد.

الزامات طراحی برای تامین پایداری، مقاطع اعضای فولادی، الزامات طراحی اعضا برای نیروی کشش، الزامات طراحی برای نیروی برشی و … از جمله مواردی هستند که در این قسمت در مورد آن ها بحث می شود.

الزامات طراحی لرزه ای

در مقرارات ملی ساختمان و در مبحث ده، به الزامات طراحی لرزه ای ساختمان های فولادی پرداخته شده است. در این قسمت توجه به طراحی اعضا و اتصالات به طور کلی بر روی کنترل معیار های سختی، مقاومت و پایداری تمرکز دارد.

علاوه بر این موارد در این قسمت به معیار های شکل پذیری نیز پرداخته می شود. هدف از الزامات طراحی لرزه ای این است که در زمان زلزله های شدید؛ ساختمان، ایستایی خود را حفظ کرده و تلفات جانی به حداقل برسد.

در برابر زلزله های خفیف با رعایت الزامات این بخش این انتظار وجود دارد که ساختمان فولادی از نظر سختی، مقاومت و پایداری عملکرد مناسبی داشته باشد. الزامات مختلفی در این بخش از مقررات ملی ساختمان تنظیم شده است.

به عنوان مثال می توان به الزامات لرزه ای مشخصات مصالح، الزامات لرزه ای کمانش موضعی، الزامات تکمیلی طراحی لرزه ای قاب های خمشی معمولی، الزامات لرزه ای مهار جانبی تیر ها در قاب های خمشی متوسط و ویژه و … اشاره کرد که در زمان ساخت ساختمان های فولادی باید به این الزامات درج شده در این مبحث  توجه داشت.

"<yoastmark

ساخت، نصب و کنترل در ساختمان های فولادی

مقررات ملی ساختمان در مبحث ده دارای قسمتی با عنوان ساخت، نصب و کنترل می باشد. روش های تهیه مصالح، جوشکاری، حمل، پیش نصب، برشکاری، مونتاژ، محکم کردن پیچ ها، بر پا کردن و … از جمله مواردی هستند که در این قسمت به ان ها پرداخته شده است.

همانطور که گفتیم در این قسمت به بخش های مختلفی از ساخت ساختمان های فولادی توجه می شود. به عنوان مثال یکی از این بخش ها، مشخصات فولاد مصرفی در ساخت ساختمان می باشد. قطعات فولادی مورد استفاده نباید دارای معایبی باشند که به مقاومت و شکل ظاهری آن ها آسیب وارد کند.

تا جای ممکن قطعات فولادی مانند، اجزای قاب، ستون ها و شاه تیر ها باید به صورت یکپارچه باشند و نباید اقدام به وصله کردن قطعات کوتاه کرد. البته اگر محل وصله در نقشه های اجرایی از قبل مشخص شده باشد، انجام این کار مانعی ندارد.

در مورد سوراخ کاری هم لازم است بدانید که قطعات باید با شکل ها و ابعاد مورد نیاز بریده شده و سپس در محل های تعیین شده سوراخ گردند. برش ورق هایی که از آن ها در ساخت قطعات فولادی استفاده می شود، لازم است که با  دستگاه برش شعله ریلی انجام بشود.

 


مبحث دهم :  کتاب مقررات ملی ساختمان

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x