تعریف کلی از مقررات ملی ساختمان 

()

همانطور که مطلع هستید در دنیای امروز همه مباحث دارای قانون و قواعدی هستند که مردم باید طبق آن عمل کنند ‌تا نظم جامعه و آرامش خودشان پایدار بماند. یکی از این قانون ها، مقررات ملی ساختمان است. این مقررات با هدف آسایش مردم ایجاد شده اند. در ادامه قصد داریم راجع به مقررات ملی و باید و نباید های ساختمان صحبتی مفصل داشته باشیم.

مقررات ملی ساختمان برای رسیدن به هدف های زیر اجرا می شود:

  • با ساخت اصولی ساختمان ها، امنیت افراد آن ساختمان تامین می شود.
  • وقتی با دقت کار شود تا بتوان بر پایه ساخت اصولی کار کرد، بهداشت نیز رعایت می شود. هم بهداشت فردی و هم بهداشت اجتماعی که سلامت جامعه را در پی دارد.
  • با انجام این اصول درست، ساختمان ها مهندسی سازی شده و مهندسان خود پیشرفت می کنند که این موضوع صرفه اقتصادی را در پی دارد.
  • آسایش و راحتی ایجاد می شود.
  • در واقع مقررات ملی، مهندسان را به سوی طراحی و محاسبات طبق اصول مهندسی هدایت می کند. رعایت این موارد در حین ساخت سلامت سازندگان را در پی دارد و بعد از اتمام کار نیز موجب کیفیت و طول عمر بالای ساختمان می شود.

اگر تمامی این نکات رعایت شود، در زمان بهره برداری ساختمان ها مجهز به عایق حرارتی و صوتی بودن می شوند. درست است هزینه ها کمی افزایش پیدا می کنند ولی در نهایت منجر به کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های نگهداری و هزینه های نوسازی، و در آخر مصرف کننده اصلی هزینه کمتری صرف می کند. اما توجه شود که این مقررات باید با استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و با کیفیت انجام شود که سبب استاندارد سازی تولیدات مرتبط با صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی می شود.

مقررات ملی ساختمان شامل چه چیز هایی است؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم:

مجموعه ای کلی از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی در طراحی، بازرسی و اجرای عملیات ساختمانی که شامل تخریب بنا، نوسازی بنای ساختمان، گسترش بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمان را مقررات ملی ساختمان می گویند. این مقررات در بیست و دو جلد کتاب چاپ شده است.

مقررات ملی در سه مرحله اجرا می شود:

  1. تنظیم مقررات ملی ساختمان
  2. سلسله مراتب تنظیم مقررات ملی ساختمان
  3. انتشار مقررات ملی ساختمان

در  ابتدا وزارت مسکن و شهر سازی کشور این مقررات را طراحی و تدوین می کند.

این مقررات پیش نویس شده و در جلسات تخصصی گروهی، مورد بحث قرار می گیرد. در صورت نیاز اصلاح یا تغییر داده می شود.

سپس وزیر مسکن آن را به شوراهای مسکن کشور انتشار می دهد.

مبحث اول: تعاریف

در این مبحث مهندسان و دست اندرکاران ساخت و ساز با عنوان ها، بخشی از محتوی مباحث مقررات ملی ساختمان، اصطلاحات عمومی و تعاریف ساختمانی آشنا می شوند. در واقع زمانی که مهندسی این مبحث را مطالعه کند با دیگر مباحث مقررات ملی آشنایی پیدا می کند. یعنی تعاریف نقش راهنما را ایفا می کنند.

مبحث دوم: نظامات اداری

در این مبحث امور مهندسی و خدمات مورد انتظار، منظم و تدوین می شوند. هنگامی که نظم صورت می گیرد، اشکالات و مبهماتی که در اجرای قانون وجود دارد، رفع می شوند. در مرحله اول آیین نامه اجرایی ماده ۳۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بررسی شده و سپس عوامل و اشخاص موثر در ساخت و ساز تعیین می شود. منظور از عوامل و اشخاص موثر، دستگاه ها، مسئول های کنترل سازمان نظام مهندسی، صدور پروانه، اشخاص حقوقی و حقیقی است. تمامی موارد مربوط به طراحی، اجرا، نظارت ساختمان، افراد حقیقی و حقوقی مشخص می شوند و حدود ظرفیت و صلاحیت نیز اعلام می گردد. دفترچه ساختمانی، شناسنامه های فنی و ملکی نیز در این مبحث قرار دارند.

مبحث سوم: حفاظت ساختمان‌ها در مقابل حریق

تاسیسات برقی در ساختمان ها در این مبحث توضیح داده شده است. در واقع رعایت در طراحی و اجرای اطلاعات تأسیسات برقی و مکانیکی، مصالح ساختمانی سوختنی، برق و گاز، شبکه های انرژی که ممکن است منجر به آتش سوزی شود، در این مبحث به منظور حفظ جان، مال افراد و ایمنی آورده شده است. حفاظت ساختمان در برابر حریق به منظور حفظ جان افراد از موضوعات مهم است که در این راستا کارهایی صورت می گیرد:  راه های خروجی و انتقال افراد به مکانی امن در مواقع ضروری و اضطراری پیش بینی و بررسی می شود. برای پیشگیری از بروز حریق تمهیدات لازم طراحی و اجرا می شود. شبکه های علائمی چون هشدار، اعلام و تشخیص، کنترل و ایفای حریق و امکانات مهار در ساختمان فراهم می شود. طراحی به شکلی صورت می گیرد که حریق از یک ساختمان به ساختمان دیگر سرایت پیدا نکند.

مبحث چهارم: الزامات عمومی ساختمان

منظور از الزامات عمومی ساختمان شکل و نحوه قرارگیری ساختمان در زمین است. فضاهای باز و تصرف آنها زیر مجموعه این مبحث است. تامین نور و تعویض هوا نیز از بند های این مبحث به شمار می رود. زمان اتفاق حوادث در این مبحث پیش بینی شده، امداد رسانی فراهم می شود و راه های خروجی که در مبحث سوم آورده شد، مورد مخاطره قرار می گیرد. آسایش و بهداشت ساکنین از طریق نور و تعویض هوا در این مبحث انجام می شود.

مبحث پنجم: مصالح و فرآورده های ساختمانی

مشخصات مواد و مصالح ساختمانی، ویژگی فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی، شیوه های صحیح انبار کردن، حمل و نقل، مصالح و سیستم جدید ساختمانی در این مبحث نوشته شده است.

مبحث ششم: بارهای وارد بر ساختمان

حداقل بار های سدها، اسکله‌ها، سازه‌های دریایی و نیروگاه‌های هسته‌ای در این مبحث ذکر شده است. بار های مجاز نیز شامل بارهای ثقلی مرده، زنده، برف و باران، یخ، بارهای ناشی از نیروهای جانبی باد و بالاخره بارهای ناشی از فشار خاک، آب سیل، انفجار و بار خود کرنشی است.

مبحث هفتم: پی و پی سازی

شناسایی ژئوتکنیکی لایه‌های زمین، پی و پی سازی، تعداد، عمق و فاصله گمانه‌ها، در این مبحث ارائه شده است.

مبحث هشتم: طرح واجرای ساختمانهای بامصالح بنایی

ساختمان‌های بنایی خشتی، سنگی، آجری، سنتی و دارای کلاف و غیر مسلح در این مبحث به شکل ارتقا یافته طراحی و اجرا می شود.

مبحث نهم: طرح و اجرای ساختمانهای بتن آرمه

مشخصات و آزمایش‌ها، کیفیت بتن مصالح و اصول آرماتوربندی، قالب بندی اجرایی، طراحی سازه‌های بتن آرمه تحت نظر این مبحث است.

مبحث دهم: طرح و اجرای ساختمانهای فولادی

تحلیل، طراحی و اجرای ساختمان‌های فولادی، الزامات عمومی، الزامات طراحی لرزه‌ای و نیز الزامات ساخت در این مبحث تجزیه شده است.

مبحث یازدهم: طرح واجرای صنعتی ساختمان ها

مقررات ساختمان‌های فولادی و ساختمان‌های بتنی در مبحث یازده به صورت صنعتی آورده شده است.

مبحث دوازدهم: ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا

در این مبحث باید و نباید های ساختمان بررسی شده و مقرراتی از جمله ایمنی عابران کنار ساختمان، سازه های حفاظتی، ایمنی در تخریب ساختمان ها، تسهیلات بهداشتی، تاسیسات گرمایی سرمایی، سیم کشی ذکر گردیده است.

مبحث سیزدهم: طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها

قوانین تاسیسات سیم کشی، الکتریکی و ولتاژ ها، در این مبحث وضع شده‌ است.

مبحث چهاردهم:تاسیسات مکانیکی

تاسیسات حرارت مرکزی، دودکش، تهویه مطبوع، تعویض هوا، تهیه و ذخیره آب گرم مصرفی داخل ساختمان و سایر تاسیسات مکانیکی ساختمان در این مبحث آمده است.

مبحث پانزدهم: آسانسورها و پلکان برقی

انواع آسانسور ها از جمله آسانسورهای کششی و آسانسورهای هیدورلیک، آسانسورها برای حمل مسافر، صندلی چرخدار، برانکارد، تخت بیمارستانی، خودرو، بار و …در مبحث ۱۵ نوشته شده است.

مبحث شانزدهم: تأسیسات بهداشتی

لوله کشی و انواع آن: ذخیره سازی آب مصرفی در ساختمان، فاضلاب بهداشتی، آب باران ساختمان، توزیع آب مصرفی در ساختمان، بست و تکیه‌گاه در این مبحث جمع آوری شده است.

مبحث هفدهم: لوله کشی گاز طبیعی

لوله کشی گاز و راه اندازی وسایل گاز سوز در ساختمان، با این مبحث مطمئن ایجاد شده است.

مبحث هجدهم: عایق بندی و تنظیم صدا

در ساختمان ها چون واحد ها به یکدیگر نزدیک هستند، عایق بندی صدا از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در مبحث ۱۸ تحت نظر است.

مبحث نوزدهم: صرفه جویی درمصرف انرژی

سیستم ها و تجهیزات ساختمانی، با مکانیزم های خاصی با صرفه جویی، مصرف می شوند که در این مبحث به صورت کلی به آن اشاره شده است.

مبحث بیستم: علائم و تابلوها

تابلو های تصویری مانند پلاک ها، هشدار ها و علائم صوتی، نوری،  مانند آژیر ها، زیر نظر این مبحث شکل می گیرد.

مبحث بیست و یکم: پدافند غیرعامل

پدافند غیرعامل یعنی اقداماتی که سبب کاهش آسیب پذیری، ارتقا پایداری ملی، تداوم فعالیت های ضروری. تمام این اقدامات زیر نظر مبحث ۲۱ صورت گرفته و انجام می شود.

مبحث بیست و دوم: مراقبت و نگهداری

تمام اقداماتی که برای طول عمر بیشتر ساختمان باید انجام شود، زیر نظر مبحث آخر انجام می شود.

جمع بندی

مقررات ملی اهمیت بسیار بالایی دارد و باید و نبایدهای ساختمان را معلوم می کند. تفاوت بارز و روشن مقررات ملی با سایر آیین نامه و استاندارد ها این است که مقررات ملی در سراسر کشور اجرا می شود و الزامی است. این موضوع سبب شده که وحدت در صنعت ساختمان ایجاد شود. همچنین چون مقررات ساختمان الزامی است مانند سایر آیین نامه ها دارای راهنمایی و توصیه ای در متن نیست و قلمرو یک منطقه خاص نمی باشد.

درب های اتوماتیک طبق قوانین قوانین ملی ساختمان مشمول مباحث سیزدهم و پانزدهم می‌گردد، گرچه در مباحثی همچون مبحث سوم و شانزدهم هم می‌توان از اهمیت درب های اتوماتیک شیشه ای بهره جست و قوانین ذی‌ربط در این خصوص را رعایت نمود.

گروه صنعتی آکام با ارائه محصولات با کیفیت و مطابق استانداردهای روز جهانی و مقررات ملی ساختمان توانسته است از شرکت‌های پیشرو در صنعت درب های اتوماتیک باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x