الزامات عمومی ساختمان 

()
الزامات عمومی ساختمان
الزامات عمومی ساختمان

 

در خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان و به خصوص خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، مسائلی از جمله: ایمنی، بهداشت، آسایش و آسودگی مالی و همینطور تامین کردن حداقل نیاز ساکنان ساختمان ها بر طبق قانون نظام مهندسی، تعیین محدودیت های لازم، نورگیر و سایر استاندارد های ملی ساختمانی مورد نیاز تدوین شده است.

رعایت این استاندارد های ملی ساختمانی که در مباحث استاندارد های ملی ساختمان به آن اشاره شده، به ترتیب انجام کار در زمان طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا و بهره برداری از ساختمان از جانب مهندسان برای ساخت ساختمان؛ لازم و ضروری است.

مقررات ملی ساختمان که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تدوین شده است، در زمان اجرا از سوی سازمان های نظارتی همچون شهرداری ها مورد نظارت و توجه قرار می‌گیرد. آنچه که در خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان و خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان از قواعد ملی ساختمان به آن اشاره شده است، شامل ساختمان های دائم و ساختمان های موقت می‌شود.

قسمتی از این استاندارد های ملی ساختمان که در خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان، از جمله مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان به آن توجه نشان داده شده، مربوط به ساختمان هایی بوده که از لحاظ فرهنگی و تاریخی دارای ارزش هستند.

البته در این مورد از ساختمان ها، مقرراتی که در مبحث دوم مقررات آمده، را باید در نظر گرفت. خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان حاوی قواعد ساختمانی، ابزار و تجهیزاتی است که در محدوده مالکیت باشند.

اگر ساختمان برای افراد معلول جسمی – حرکتی ساخته می‌ شود، باید بر طبق آخرین ویرایش انجام شده از مقرراتی که برای این‌ گونه از ساختمان ها در خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان بیان شده است، مورد توجه قرار گیرد.

در خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان؛ به عنوان یکی از مجموعه های خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان به این نکته اشاره شده که اگر برای طرح توسعه و ساخت ساختمانی، قواعد شهری از سوی شهرداری ها تصویب شود؛ باید در اجرای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

احتمال شکل گیری ابهام و سردرگمی در استاندارد های ملی ساختمان بیان شده در خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان برای افراد است، کافی است استعلام لازم را از دفتر مقررات ملی ساختمان انجام دهند، افراد حاضر در این دفتر ها مطابق خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان، آن ها را راهنمایی می‌ کنند.

 

الزامات عمومی ساختمان
الزامات عمومی ساختمان

آشنایی با تقسیمات تصرف ها در الزامات عمومی ساختمان

در مقررات ساختمان؛ کلمه تصرف، نحوه به کارگیری از ساختمان با هدفی که برای ساخت آن در نظر گرفته شده است، معنا می دهد. در خلاصه مبحث چهارم ملی ساختمان، برای تصرف انواع مختلفی در نظر گرفته شده که عبارتند از:

۱) تصرف مسکونی: ساختمانی که در آن خانواده زندگی می ‌کند و از آن برای محل خواب بهره می‌برند را ساختمان مسکونی گویند.

استاندارد های لازم در خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان در این بخش، برای ساختمان هایی که برای آموزش و درمان از آن استفاده می‌شود را شامل نمی‌شود.

۲) تصرف آموزشی: در خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان و خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان بیان شده است که اگر حداقل ۶ نفر در یک بنا برای آموزش در دوره ابتدایی تا دبیرستان کنار هم جمع شوند، به عنوان ساختمان آموزشی شناخته می‌شود.

۳) تصرف درمانی و مراقبتی: ساختمانی که در آن از چند معلول جسمی، ذهنی، همینطور از سالمندان نگهداری می ‌شود و یا افراد برای باز پروری و مراقبت در آن حضور دارند را به عنوان ساختمانی که در تصرف درمانی و مراقبتی آمده، شناخته می‌شود.

۴) تصرف تجمعی: در خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان و مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان به این مسئله اشاره شده است که در صورتی که بخشی یا همه یک ساختمان برای انجام همایش ها، برگزاری مراسم های مذهبی و سالن انتظار ترمینال ها را جز تصرف تجمعی در نظر بگیریم.

۵) تصرف حرفه ‌ای و اداری: ساختمانی که برای انجام دادن امور اداری شامل نگهداری مدارک و بایگانی کردن است را جزء تصرف حرفه‌ ای و اداری محسوب می کنند.

۶) تصرف کسبی و تجاری: براساس خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان و خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، بنا هایی که برای تجارت مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، جزء تصرف کسبی و تجاری باید در نظر گرفت.

۷) تصرف صنعتی: ساختمانی که برای تولید، مونتاژ، ساخت و در نهایت بسته بندی یک محصول مورد استفاده قرار گیرد، در صورتی که خطر آفرین نباشد؛ جزء تصرفات صنعتی شناخته می‌ شود.

۸) تصرف خطر آفرین: بنا یا ساختمانی براساس خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان و مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان به منظور تولید مواد و محصولی که امکان خطر و اشتعال را کوتاه مدت و طولانی مدت به همراه داشته باشد، جزء تصرفات خطر آفرین به حساب می  ‌آورند.

۹) تصرف انباری: بنا و ساختمانی که برای انبار کردن محصولات، در صورت خطر آفرین نبودن آن محصولات، جزء گروه تصرفات انباری قرار می‌ گیرد.

۱۰) تصرف متفرقه: بنابر آنچه که در خلاصه مباحث مقررات ملی ساختمان و خلاصه مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان آمده است، ساختمانی که جزء هیچ کدام از گروه های نه گانه بالا نباشد، به عنوان تصرف متفرقه شناخته می‌ شود.

معرفی مقررات کلی الزامات عمومی ساختمان

ساختمان ها بر طبق یک سری اهداف و انتظارت ساخته می‌شوند. برای تحقق این اهداف، الزامات کلی در مقررات ساختمانی تدوین شده که رعایت آن ها مهم است‌. اهداف تعیین شده عبارتند از:

۱) کاربرد مناسب و پایدار: در زمان طراحی و اجرای آن برای ساختمان باید مشخصات ظاهری، فضا و محیط آن مرتبط بوده و متناسب با شیوه بهره برداری ساختمان باشد.

۲) بهداشت و سلامت: در زمان اجرای نقشه طراحی شده از سوی کارشناسان مربوطه، بهداشت و سلامت افراد جامعه نباید در خطر قرار گیرد و یا این که محیط زیست نابود شود.

۳) رعایت ایمنی در زمان بهره برداری: مهندسان در زمان ساخت یک بنا باید دقت کافی را در نظر بگیرند تا در هنگام استفاده از سوی استفاده کنندگان و سایر افراد، جان و مال آن ها مورد حفاظت قرار بگیرد‌.

از دیگر اهداف تعیین شده برای ساخت یک بنا، حفظ انرژی و رعایت شئونات اسلامی – ایرانی است، که در مبحث چهارم به آن اشاره شده است.


منبع: مبحث چهارم کتاب مقررات ملی ساختمان

کتاب مقررات ملی ساختمان

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
الزامات عمومی ساختمان
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x