تاریخچه‌‌ی درب های اتوماتیک شیشه ای، از گذشته تا کنون [یونان تا تگزاس] 

()

چگونه در زندگی ما رسوخ کرد؟ بدون وجود درب های اتوماتیک شیشه ای در بسیاری مراکز مشکلات متعددی پیش می‌‌آید. شاید در نظر اول حضور آنها را خیلی ضروری ندانیم. اما با حذف آنها از محیط زندگی به مشکلات فراوانی برمی‌‌خوریم. بسیاری از امکانات زندگی ما بر اساس توانایی و پتانسیل و قابلیتهای درب های اتوماتیک شیشه ای طراحی شده است. اتاقهای ایزوله‌‌ی بیمارستانی، مراکز نگهداری از بیماران، مدیریت رفت و آمد افراد به ساختمانهای خاص و … همه و همه به دلیل قابلیت سیستم درب های اتوماتیک شیشه ای در زندگی ما جاری گردیده است. اما این درب ها از کجا و چگونه وارد جریان روزمره‌‌ی زندگی ما شدند؟ چطور شد که دیگر هیچ ساختمان بزرگی را بدون این درب ها نمی‌‌توانیم تصور کنیم؟ اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید با این مقاله همراه ما باشید. از یونان تا تگزاس، بر مسیر اختراع درب اتوماتیک.

 درب های اتوماتیک شیشه ای

 

 ردپای نخستین درب های اتوماتیک شیشه ای در تاریخ

اگر کاربرد سیستم درب اتوماتیک شیشه ای ورود و خروج در زندگی انسان به کمتر از ۱۰۰ سال می‌‌رسد، اما رویای آن مربوط به قرنها پیش از این است. ردپای کاربری آنها را در قصه‌‌های قدیمی‌‌ می‌‌یابیم. در تمام تلاش انسان برای عبور از واقعیات روزمره و خیال پردازی‌‌ها. در آرزوی واقعی بودن جادو. اما علم و تکنولوژی رویای انسانها را واقعیت بخشید و کم کم نشانه‌‌هایی از نخستین درب های اتوماتیک شیشه ای در تاریخ پیدا شد. با تغییر نیاز انسانها، به ویژه نیاز به آسودگی بیشتر، انجام امور بدون دخالت دست انسان جزو آرزوهای مهندسان و دانشمندان در هر دوره‌‌ای شده بود.

بررسی‌‌ها نشان داده‌‌اند در فرم زندگی انسانها، تا مدتهای طولانی و قرون متوالی، درب ها وجود نداشته‌‌اند و کاربردی برایشان تعریف نشده بوده است. به ویژه در بخشهای داخلی ساختمان که نیازی به مراقبت نداشته‌‌اند. ردپای این موضوع را در مقبره‌‌های مصری می‌‌توان یافت. با گذر زمان و تغییرات فرهنگی، برای تفکیک فضاها، ایجاد امنیت و شکل دادن به حریم خصوصی، درب های مختلفی ساخته شدند. هریک از درب ها نشان از اهمیت ساختمان و مالک آن داشت. بعد از مدتی یونانیان شروع به استفاده از درب های کشویی کردند. بسیاری از این دربها از موادی به جز چوب ساخته می‌‌شدند. موادی همچون سنگ مرمر و یا فلزاتی چون برنز. در عین حال برخی درب ها به صورت لولایی استفاده می‌‌شدند که اغلب سنگین وزن بودند و دست و پا گیر. بنابراین فاصله‌‌ی زیادی از آن زمان تا اختراع درب اتوماتیک شیشه ای بوده است. در ادامه‌‌ی مقاله کمی زمان را جلوتر می‌‌بریم تا به اولین تجربه‌‌ی واقعی درب های اتوماتیک شیشه ای در زندگی بشر برسیم.

درب های اتوماتیک شیشه ای

 

نخستین درب های اتوماتیک شیشه ای در تاریخ یونان

شاید خیلی مشخص نباشد اولین درب در کجا ساخته و بکار گرفته شده است. احتمالاً مانند سایر اختراعات بشر به طور همزمان در جوامع مختلف، ایجاد و بکار گرفته شده است. اما فعلاً همین را بگوییم که اولین درب شناخته شده در مقبره‌‌ای مصری کشف شده است. اما درب اتوماتیک داستان دیگری دارد. می‌‌گویند هرون (Heron) که ‌‌یک ریاضیدان بود، در قرن اول میلادی حدود ۲۰۰۰ سال پیش، نخستین درب اتوماتیک شیشه ای شناخته شده در اسکندریه را ارائه کرد. این درب با سیستم هیدرولیکی و بسیار هوشمندانه ساخته شده بود. او در این سیستم از جابجایی آب استفاده کرد. در حقیقت نیروی آب باعث حرکت دادن دربها می‌‌شد. این سیستم در معبدی در اسکندریه که در آن زمان مستعمره‌‌ی یونان بوده است ‌‌یافت شده است. هرون یک مخترع مشهور بود که اختراعاتش در حوزه‌‌ی مکانیک بسیار معروف است.

امروزه درب های اتوماتیک شیشه ای با آنچه هرون انجام داد بسیار تفاوت دارد. اما همان چیزی که هرون را به سوی اختراع این درب سوق می‌‌داد، مهندسان امروزی را به سمت بهبود سیستم های اتوماتیک سوق می‌‌دهد. این بار که از میان درب اتوماتیکی عبور می‌‌کنید حتما از هرون یادی کنید. اگر کارهای هرون را بررسی کنید، می‌‌بینید به کمک نقشه‌‌های بسیاری، دستگاه‌‌های مکانیکی زیادی را که به کمک فشار هوا، آب یا بخار کار می‌‌کنند توصیف کرده است. هرون دو کاربرد از دربهای اتوماتیک را در زمان حیات خود ارائه نمود. نوعی از این درب برای یک معبد طراحی شده بود. گرمای آتش ظرف برنجی را گرم می‌‌کرد. فشار هوای درون آن بالا می‌‌رفت و این افزایش فشار منجر به پمپاژ آب به درون ظروف دیگری می‌‌شد. این ظروف به وسیله‌‌ی طنابها و قرقره‌‌ها، دربهای معبد را در زمانی که نمازگزاران به معبد می‌‌رسیدند باز می‌‌کرد. مشابه این کار برای باز نمودن دروازه‌‌های شهر نیز انجام شده بود.

 

اولین درب اتوماتیک مدرن، رویای امریکایی با طعم تگزاس

اولین درب های اتوماتیک شیشه ای مدرن تا سال ۱۹۴۵ به صورت کاربردی وارد زندگی روزمره‌‌ی ما نشده بود. ایده‌‌ی آن با مشاهده‌‌ی درب هایی در تگزاس به ذهن امریکایی‌‌هایی به نامهای هورتون (Horton) و هویت (Hewitt) رسید. بنابراین فناوری درب اتوماتیک در دهه‌‌ی ۱۹۴۰ آغاز شد. در آن زمان سنسورهایی به فرم تشکهای نازک روی کف زمین نصب می‌‌شدند و به این وسیله حضور و عدم حضور عابر را تشخیص می‌‌دادند. می‌‌توان گفت این نوع دربها اولین نوع از دربهای اتوماتیک مدرن در دنیا بودند.

اولین درب های کشویی اتوماتیک به صورت تجاری در دهه‌‌ی ۱۹۶۰ به بازار عرضه شد و از همان زمان قابلیت سفارش دادن یافت. دربهایی به معنای واقعی اتوماتیک. کمی بعدتر در حوالی دهه‌‌ی ۱۹۶۰ بود که دربهای کشویی اتوماتیک، پنوماتیک و قابل تبدیل به درب خروج اضطراری به بازار آمد. این تغییرات گام مهمی در راستای همگانی شدن کاربرد دربها در زندگی شهری بود. در دهه‌‌ی ۱۹۷۰ اپراتورهای برقی به درب های کشویی و گردان اضافه شد. علاوه بر آن ردیابهای حرکتی برای فعال کردن درب های کشویی معرفی شدند. نصب این دربها به سرعت در همه جا رواج یافت. در ساختمان‌‌های تجاری بزرگ همچون بانکها، هتلها و …

در ادامه‌‌ی دهه‌‌ی ۱۹۷۰ اپراتور درب هایی به بازار عرضه شد که به معلولان و کم توانان کمک می‌‌کرد از درب اتوماتیک استفاده کنند. این دربها با سیستم پنوماتیک و سنسورهای کف زمین کار می‌‌کردند. بعد از آن به تدریج انواع سنسورها به درب ها اضافه شد و امنیت آنها بالاتر رفت. در دهه‌‌ی ۱۹۸۰ در همان زمان که سنسورهای تشخیص دهنده‌‌ی مادون قرمز برای ایمنی به دربهای اتوماتیک اضافه شده بودند، ردیاب حرکتی نیز به دربها اضافه شد. در دهه‌‌ی ۱۹۹۰ دیگر سنسورهای مادون قرمز در تمام دربها بکار می‌‌رفتند. اولین دربهای اتوماتیک تاشو در دهه‌‌ی ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد و به این ترتیب فناوری دربهای اتوماتیک در زندگی ما رسوخ کرد و کاربرد و خدمات آنها را فراتر از رویای انسان رشد داد. امروزه این دربها در هر ساختمانی به چشم می‌‌خورد و جزء جدایی ناپذیر زندگی ما شده است.

درب های اتوماتیک شیشه ای

 

خدمات ما برای شما چیست؟

اکنون این دربها با مزایای فوق العاده‌‌ای که دارند راه خود را به اتاقهای خصوصی ما نیز گشوده‌‌اند. شاید در شروع کاربری این دربها تنها به نصب آنها در ورودی‌‌های اصلی ساختمان می‌‌اندیشیدیم، اما اکنون با حضور آنها در دکوراسیون ساختمان و کاربرد آنها در بیمارستانها، مراکز آموزشی و فرهنگی، آسایشگاه‌‌ها و غیره  از عدم وجود آنها در ساختمان تعجب می‌‌کنیم. با پیشرفت مداوم سنسورها و بالا بردن سطح کیفی دربها، قیمت آنها پایین‌‌تر آمده و تهیه و نصب آنها برای ساختمانهای کوچک نیز مقرون به صرفه است. به گونه‌‌ای که دربها و پارتیشن‌های اتوماتیک به بخشی از فرایند دکوراسیون داخلی تبدیل شده‌‌اند.

 «گروه صنعتی آکام» با توجه به تجربه‌‌ی ۲۰ ساله‌‌ی خود در زمینه‌‌ی دربهای اتوماتیک، بهترین مشاور شما برای انتخاب و نصب ورودی‌‌های امن و اتوماتیک است. با ما تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
akam
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x