آیا استیل زنگ میزند؟ 

()

این موضوع به خوبی شناخته شده است که استیل به طور خاص برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی در ساختمان با افزودن مقدار کافی کروم به تولید می‌رسد. در نتیجه انتظار می‌رود که در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد، اما آیا کاملا در برابر خوردگی مقاوم است؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ کاملی بدهیم. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع که آیا استیل زنگ می‌زند این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

آیا استیل زنگ میزند؟
آیا استیل زنگ میزند؟

مکانیسم ضد زنگ استیل

مکانیسم مقاومت در برابر خوردگی استیل بدین گونه عمل می‌کند که حاوی بیش از ۱۰.۵٪ کروم در ساختار خود می‌باشد. اکسیژن هوای اطراف با این کروم واکنش داده و یک لایه نازک اکسید کروم پایدار تشکیل می‌دهد که باعث می‌شود سطح فولاد از خوردگی محافظت شود.

این لایه اکسید کروم در اصل به عنوان یک لایه غیرفعال عمل می‌کند، به شکلی که اجازه نمی دهد هوا و آب به فلز زیرین دسترسی پیدا کند که نتیجه آن مقاومت فولاد در برابر خوردگی می‌باشد. پس دلیل مقاومت بالای استیل در برابر زنگ زدگی در اصل آلیاژ آن می‌باشد که برای کاربردهای بی شماری در تولید ترجیح داده می‌شود.

کروم پایان راه نبوده و برخی از افزودنی های آلیاژی، خواص مقاومت در برابر خوردگی آن را نیز بیشتر افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، وجود مولیبدن در استیل درجه ۳۱۶ در مقایسه با ۳۰۴ مقاومت این محصول در برابر خوردگی بیشتر می‌باشد.

آیا زنگ می زنند؟

بله، حتی استیل نیز در شرایط خاصی زنگ زده و خورده می‌شود. عوامل متنوعی وجود دارند که می تواند باعث خوردگی در آن شوند.

خوردگی حفره ای

برای مثال انواع خاصی از استیل زمانی که در معرض کلریدهای قوی قرار بگیرند، ممکن است که زنگ بزنند، چرا که ماهیت خورنده کلر در آب دریا یا آب استخر می‌تواند احتمال زنگ زدگی یا خوردگی آن را افزایش دهد. این امر را خوردگی حفره ای در استیل می‌نامند که می‌توان از این نوع زنگ زدگی با موارد زیر جلوگیری کرد:

  • استفاده از درجه برتر استیل (به عنوان مثال SS316 در برابر کلریدها مقاوم است)
  • اعمال یک پوشش تخصصی برای جلوگیری از تماس مستقیم با محیط کلرید
  • تمیز کردن مناسب سطح

خوردگی گالوانیکی ناشی از آلیاژهای غیر مشابه

اگر شرایطی پیش بیاید که دو گرید مختلف از آلیاژهای غیر مشابه برای تهیه برخی محصولات سفارشی به یکدیگر جوش داده شوند، مشاهده شده که یک جریان گالوانیکی بین آنها ایجاد می‌شود و در نتیجه آن آند شروع به خوردگی می‌کند. این پدیده به خوردگی گالوانیکی معروف بوده و خود پرکننده جوش نیز می‌تواند یکی از عوامل خوردگی گالوانیکی باشد. شما می‌توانید با کار های زیر از این مدل زنگ زدگی استیل جلوگیری کنید:

  • اجتناب از اتصال فلزات غیر مشابه
  • اضافه کردن یک پوشش برای مهر و موم کردن فلز برای جریان الکترون

خوردگی عمومی

هنگامی که سطح استیل تحت هر شرایطی با مواد اسیدی تماس پیدا کند، این احتمال وجود دارد که خوردگی عمومی در آن رخ دهد. این خوردگی به این علت است که اجزای استیل با مقدار pH کمتر از ۱ تمایل بیشتری به خوردگی عمومی یا یکنواخت دارند.

راه جلوگیری از زنگ زدگی در این روش، پوشش پودری سطح استیل با رسوب پودری خشک رنگ با استفاده از بارهای الکترواستاتیکی می‌باشد. بدین شکل که پس از گرم شدن سطح، پوشش پودری به یک سطح سخت تبدیل شده و منجر به پوشش کامل استیل لخت در یک لایه محافظ می‌شود.

مکانیسم ضد زنگ استیل
مکانیسم ضد زنگ استیل

چه چیزی می تواند باعث زنگ زدگی آن شود؟

همانطور که گفتیم، استیل با یک لایه اکسید کروم به عنوان یک ماده مقاوم در برابر خوردگی پوشیده می‌شود. هرچند که در محیط های خاصی مشاهده شده است که لایه اکسید کروم آسیب می‌بیند و در نتیجه امکان زنگ زدگی آن وجود دارد. برخی از کلریدها، پاک کننده‌ها، رطوبت بالا، ساییدگی‌های مکانیکی، یا محیط‌های با شوری بالا می‌توانند به لایه محافظ استیل آسیب بزنند و آن را مستعد تشکیل زنگ‌ زدگی کنند.

آیا استیل در آب زنگ می زند؟

پاسخ به این سوال منفی می‌باشد، چرا که در آب معمولی زنگ نمی‌زند. به احتمال زیاد شما هم در ظروف آشپزخانه ضد زنگ خود تجربه مشابهی را داشته اید.

آیا به مرور زمان زنگ می زند؟

خیر، اگر از آن به خوبی نگهداری شود و از محیط های خشن دور نگه داشته شود، دچار زنگ زدگی نخواهد شد.

آب شور با آن چه می کند؟

با قرار گرفتن مداوم آن در معرض آب شور، این امکان وجود دارد که به مرور زمان زنگ بزند.

آیا در آب زنگ می زند؟
آیا در آب زنگ می زند؟

کاشت آهن یا فولاد ساده بر روی استیل

گاهی اوقات بقایای قطعات آهنی یا فولادی به قطعات آن منتقل می‌شوند که اگر این ذرات باقیمانده در معرض هوای مرطوب یا رطوبت قرار بگیرند، چرخه زنگ زدگی را آغاز می‌کنند. راه جلوگیری از این نوع زنگ زدگی استیل، تمیز کردن کامل سطوح برای جلوگیری از رسوب آهن یا فولاد معمولی بر روی سطح آن می‌باشد.

اعمال دمای بسیار زیاد

اگر شرایطی پیش بیاید که استیل در معرض دماهای شدید (۷۵۰ تا ۱۵۵۰۰ درجه فارنهایت) قرار بگیرد، قابلیت مقاومت در برابر زنگ زدگی این محصول کاهش پیدا می‌کند. برای مثال، در طول جوشکاری آن، گرمایش و سرمایشی که در این فرآیندی ایجاد می‌شود، که با نام حساس سازی شناخته شده است، کربن و کروم به یکدیگر پیوند خورده و باعث ایجاد کاربیدها می‌شوند. به همین دلیل، مقدار کروم در آن کاهش می‌یابد و باعث زنگ زدگی آن می‌شود.

خوردگی شیمیایی در هوای آلوده

در چنین شرایطی نیز که استیل به صورت طولانی مدت در معرض هوای آلوده (حاوی مقادیر بیشتری سولفید، اکسید، اکسید هیدروژن) قرار می‌گیرد، لکه های مایع اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید استیک روی سطح استیل ایجاد می‌شود که در نتیجه یکسری واکنش های شمیایی قابلیت ضد زنگ بودن محصول را از بین می‌برند.

از بین بردن زنگ از سطوح

برای انکار طیف گسترده ای از روش ها وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید زنگ زدگی سطح استیل محصول خود را از بین ببرید. به عنوان مثال، با حل کردن زنگ یا اکسید آهن با استفاده از اسیدهای ضعیف مانند اسید فسفریک یا اسیدهای استیک می‌توانید از شر زنگ زدگی ها خلاص شوید. دلیل استفاده از این محلول این است که اسیدها با فلز اصلی واکنش نشان نمی دهند و فقط زنگ زدگی را حل می‌کنند.

در صورت وجود سوالات بیشتر درباره محصولات دیگر درب های اتوماتیک شیشه ای، می‌توانید با تیم کارشناسی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
از بین بردن زنگ از سطوح
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x