معرفی انواع شیشه ضد حریق 

()

مقدمه

شیشه ضد حریق، در میان شیشه هایی قرار می‌گیرد که نسبت به شیشه های معمولی مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر گرما و آتش ایستادگی می‌کنند. این شیشه ها عملکرد متفاوتی نسبت به شیشه های معمولی دارند، به صورتی که شیشه های استاندارد تا دمای ۱۲۰ درجه سانتی گراد، شیشه های سکوریت تا ۲۶۰ درجه و شیشه های ضد حرارت تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارند و به راحتی نیز شکسته نمی‌شوند. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتری شما با شیشه ضد حریق و انواع آن این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

شیشه ضد حریق
شیشه ضد حریق

شیشه ضد حریق چیست؟

این شیشه ها در دنیای امروزه با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده اند و به نام شیشه ضد حرارت یا Fire-Rated Glass شناخته می‌شوند. این شیشه ها همانطور که از نامش پیداست به شکلی طراحی و تولید شده اند تا در برابر آتش مقاومت زیادی از خود نشان داهند به راحتی شکسته نشوند. برای درک نقش اساسی شیشه ضد حریق یا شیشه ضد حرارت باید به رفتار آتش و علم ایمنی شناسی آتش سوزی توجه کرد.

شیشه نسوز نامی دیگری می‌باشد که شیشه ضد حریق با آن شناخته می‌شود. شیشه نسوز کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد. بیشتری کاربرد شیشه نسوز در بخاری ها می‌باشد، همچنین از شیشه نسوز در صنعت پتروشیمی نیز استفاده زیادی می‌شود. همانطور که پیش تر گفتیم شیشه نسوز از از مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی و دمای بالا برخوردار می‌باشد و در مقابل آتش، هیچ اثری از مه گرفتگی، رگه دار شدن یا ترک خوردن از خود نشان نمی‌دهد و به همین دلیل کاملا شفاف و غیر قابل مشاهده می‌باشد.

این ویژگی شیشه ضد حریق سبب می‌شود از آن به عنوان عایقی قدرتمند، که نقاط خاصی از ساختمان را تضمین می‌کند در شرایط خاص به عنوان مسیر امنی استفاده شود. شیشه نسوز لایه ای مقاوم دارد که در برابر آتش گرفتگی به صورت فوم منبسط می‌شود و علاوه بر آتش از تشعشعات حرارتی نیز جلوگیری می‌کند تا مسیر افراد در یک ساختمان در حال آتش سوزی و همچنین آتش نشان ها را ایمن کند.

قیمت شیشه نسوز

شیشه ضد حریق یکی از مهم ترین و کاربردی ترین شیشه ها در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی به شما می‌رود. از مهم ترین استفاده هایی که شیشه نسوز دارد می‌توان به شیشه اسپایدر نمای ساختمان، شیشه های درب اتوماتیک و پنجره، شیشه های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی که به عنوان پارتیشن بندی استفاده می‌شود اشاره کرد. به دلیل انواع زیاد شیشه های ضد حریق و تغییر پی در پی قیمت های شیشه و مواد اولیه، شیشه های نسوز دارای قیمت های متفاوتی می‌باشد و شما می‌تواند از طریق شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ با کارشناسان ما در تماس باشید.

شیشه مقاوم در برابر حرارت

بی شک ایمنی مهم ترین موضوع بحث در زمینه ساختمان سازی می‌باشد. مقاومت شیشه ضد حریق علاوه بر ساختمان ها، مراکز تفریحی، برج ها و… در پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه های نسوز تقریبا در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد شروع به ذوب شدن کرده و تقریبا ۳۰۰ درجه سانتی گراد بیشتر از بقیه شیشه ها گرما را تحمل می‌کنند. این مقومت بالا سبب شده که شیشه های ضد حریق در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند و کارایی داشته باشند.

شیشه مقاوم در برابر حرارت
شیشه مقاوم در برابر حرارت

تاثیر شیشه ضد حریق در روند آتش سوزی

شیشه های سکوریت تا دمای ۲۲۰-۲۶۰ درجه سانتی گراد تحمل گرما را دارند اما از لحاظ عملکرد و عکس العمل در برابر این دما تفاوت زیادی با شیشه های معمولی ندارند و در اثر شکسته شدن به قطعات ریز خرد می‌شوند. برخلاف شیشه های سکوریت، شیشه های ضد حریق حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کرده و به خاطر ترکیبات شیمیایی که دارند، مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند.

اگر مساحت پنجره نسبت به میزان آتش نیز کم باشد، هوا رسانی به آن محدود می‌شود، قتی این اتفاق رخ می‌دهد و هوا رسانی به آتش کم باشد، از گسترش و افزایش آتش جلوگیری می‌شود. این موضوع را فراموش نکنید که خسارت و تلفات جانی اصلی حاصل از آتش سوزی فقط از طریق سوختگی نیست، بلکه درجه حرارت بالا و خفگی نیز در افزایش تلفات جانی نقش بزرگی ایفا می‌کنند.

شیشه ضد حریق، از انتشار شعله های آتش و دود از یک اتاق به بخش های دیگر ساختمان نیز جلوگیری می‌کند. این ویژگی مهم این محصول می‌باشد که آن را خاص کرده، و بدین معنی می‌باشد که می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب های جانی ناشی با جلوگیری از گسترش آتش به بخش های دیگر ساختمان داشته باشد.

تمامی این موارد سبب شده که از گذشته تا به حال شیشه ضد حریق یکی از اولین انتخاب های جامعه برای طراحی یک ساختمان ایمن باشد. جایگاهی که این محصول در بین شیشه های ساختمانی پیدا کرده است شایسته آن بوده چرا که نه تنها از پیشرفت آتش جلوگیری خواهد کرد، بلکه فرصتی برای ترک ساکنین از محل حادثه مهیا می‌کند تا جان افراد بیشتری در خطر نیافتد.

سنجش مدت زمان تحمل حرارت در شیشه

تست های مختلفی روی شیشه های ضد حریق انجام شده است تا مرز های این محصول شناخته شود و قابلیت های استاندارد آن با تخصیص امتیاز های مهندسی شده مشخص شود. این امتیازات اغلب بر حسب مدت زمانی که این شیشه ها در برابر حرارت مقاومت از خود نشان می‌دهند به آن ها اختصاص داده می‌شود.

سنجش مدت زمان تحمل حرارت در واقع همان مدت زمان مورد انتظار ما است که توانایی مقومت در برابر شعله های آتش را داشته باشد. در کنار امتیاز دهی های معمول به منظور اطمینان بیشتر از کیفیت این شیشه ها مراحل دیگری نیز پشت سر گذاشته می‌شود. در این آزمایش، میزان تحمل شیشه های ضد حریق در مقابل شوک های حرارتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال اگر در یک صانحه آتش سوزی قرار داریم و کیفیت شیشه های ضد حریق پایین باشد، وقتی آتش نشان ها شروع به پاشیدن آب توسط آبپاش به داخل ساختمان می‌کنند، شوک حرارتی وارد شده به شیشه های بی کیفیت سبب می‌شود که آنها بشکنند.

به همین دلیل مقاومت شیشه های ضد حریق در برابر شوک های حرارتی یکی از عوامل مهم دیگر تایین کننده کیفیت این شیشه ها می‌باشد. همچنین باید به خاطر داشته باشیم که کارایی بالای شیشه های ضد حریق در مرحله اول به یکپارچگی این شیشه ها در هنگام برخورد با حرارت و آتش سوزی مرتبط می‌باشد.

ملاک ارزیابی کارایی شیشه ضد حریق

  1. حفظ یکپارچگی (این فاکتور در عدم انتشار شعله‌های آتش و دود تأثیرگذار می‌باشند، اما توانایی این ‌که از عبور حرارت جلوگیری کنند را ندارد)
  2. محدود کردن انتشار گازهای داغ (در این فاکتور علاوه برداشتن ویژگی‌های فاکتور اول تا حدودی می‌تواند از نفوذ حرارت نیز جلوگیری کند)
  3. عایق حرارتی (این فاکتور از سه فاکتور قبلی تکمیل ‌تر بوده و به دلیل داشتن لایه‌ای از رزین بین شیشه‌ها، مقاومت حرارتی بالایی به هنگام آتش‌سوزی از خود نشان می‌دهند.)

به طور کلی شیشه ضد حریق در صنایع مختلف با توجه به سه فاکتور بالا بررسی و انتخاب می‌شوند. به همین ترتیب انواع این شیشه ها در چند گروه تقسیم بندی می‌شوند که یکی از شناخته شده ترین آن ها با عنوان شیشه های سیمی شناخته می‌شوند. شیشه های سیمی قدیمی ترین نوع شیشه ضد حریق می‌باشند و از انواع دیگر این شیشه ها که از گذشته تا به حال در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گرفته اند می‌توان به شیشه های سرامیکی اشاره کرد.

مزایای استفاده از این شیشه ها

شیشه های ضد حریق دارای ویژگی و مزایای زیادی می‌باشند، ما در اینجا چند مورد از آنها را برایتان آورده ایم:

  • سبکی وزن آن‌ها و ویژگی‌های اپتیکی مناسب
  • مدت ‌زمان زیاد مقاومت در برابر آتش در حدود ۱۲۰ دقیقه
  • دمای ۱۰۰۰ درجه
  • عایق بودن صوتی
  • امکان صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هدر رفتن گرما و سرمای موجود در محیط ساختمان می‌باشد.
  • حفظ نظافت و پاکیزگی محیط دیگر مزیت نصب شیشه‌های ضد حریق می‌باشد.

این شیشه ها در حالت عادی شفاف می‌باشند و با شیشه های دیگر لمینت شده تفاوت ظاهری چندانی ندارند اما در مجاورت با آتش و حرارت بالا، این تلق ها منبسط شده و به یک حفاظ مات و محکم تبدیل می‌شوند. این ویژگی ها منجر به کاهش انتقال حرارت از طریق شیشه ها شده و این امکان را به ساکنین ساختمان می‌دهد تا با آرامش ساختمان را تخلیه کنند.

وقتی که یک لایه PVB با دو لایه شیشه لمینت شود، این شیشه در گروه دوم قرار می‌گیرد اما وقتی که دو یا چند لایه PVB بین سه لایه یا چند لایه شیشه قرار بگیرد، شیشه لمینت شده ما در گروه سوم جای می‌گیرد. این شیشه ها بسته به تعداد لایه هایشان می‌توانند بین ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ دقیقه زمان فرار برای ساکنان ایجاد کرده و در برابر شعله های آتش مقاومت کنند. بنابر این ساکنین این فرصت را دارند که با آرامش محل را تخلیه کرده و از ساختمان خارج شوند.

خرید شیشه ضد حرارت

شیشه های نسوز به عنوان یکی از شناخته شده ترین و پرکارآمد ترین شیشه های جهان به شمار می‌آیند و در صنایع زیادی از جمله صنعت ساختمان سازی برای انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره شیشه ضد حریق و محصولات دیگر شما می‌توانید با تیم کارشناسی آکام صنعت با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
شیشه ضد حریق
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x