آموزش صفر تا صد تعمیر درب اتوماتیک شیشه‌ای 

()

درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل می‌شوند که اختلال در عملکرد هر کدام از این متعلقات، منجر به تاثیر منفی در عمکرد اپراتور درب خواهد شد. حتی ممکن است باعث شود درب به طور کامل هنگ کرده و دیگر باز و بسته نشود. انجام سرویس­های دوره­ای تا حد زیادی می‌تواند به عملکرد صحیح و طول عمر درب‌های اتوماتیک کمک کند.

 به دنبال تولید درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای در ایران و پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان در زمینه انواع تعمیرات و نگهداری این درب‌ها، تکنیسین‌های مختلفی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردند. در این مقاله به بررسی انواع روش های تعمیر درب اتوماتیک شیشه‌ای می‌پردازیم.

آموزی تعمیرات درب اتوماتیک
آموزی تعمیرات درب اتوماتیک

رفع ایرادات جزئی درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای

گاهی اوقات ممکن است ایرادات بسیار جزئی موجب اختلال در عملکرد درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای شده باشند که رفع این مشکلات توسط خود فرد و بدون مراجعه به تکنسین نیز امکان پذیر است. در صورت مواجهه با مشکل، حتما موارد زیر را چک کنید:

  • از شارژ شدن باتری بک‌آپ و درست کارکردن آن مطمئن شوید.
  • روشن بودن سنسورها را چک کنید و توجه داشته باشید تا مانعی در مسیر سنسورها و درب اتوماتیک وجود نداشته باشد.
  • از روشن بودن سوئیچ قدرت، اطمینان حاصل کنید. سوئیچ عملکرد نیز باید روی دکمه اتوماتیک تنظیم‌شده باشد.
  • درصورتی‌که درب باز و بسته نمی‌شود دکمه خاموش را به مدت ۱۵ ثانیه نگه دارید، اپراتور را خاموش کرده و مجدد روشن کنید.

ایرادات شایع مربوط به درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای و رفع آنها

همان‌گونه که شرح دادیم، درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای از قطعات و تجهیزات مکانیکی و برقی متعددی تشکیل می‌شوند که با استفاده‌ی مداوم و عدم رسیدگی به‌موقع، دچار نقص می‌شوند و مشکل در هر کدام از این اجزا موجب بروز ایراد در عملکرد درب خواهد شد.

در این بخش مشکلات شایع درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای و راه‌حل رفع این مشکلات را بیان می‌کنیم.

درصورتی‌که درب باز می‌شود اما بسته نمی‌شود، به بررسی کلید تعیین وضعیت اپراتور بپردازید. این کلید نباید در حالت دائم باز و خلاص باشد و باید آن را در حالت اتوماتیک قرار دهید. باید فرستنده و گیرنده فتوسل به‌درستی در برابر هم قرار بگیرند. مدار فرمان دستگاه را بررسی کرده درصورتی‌که بر روی صفحه‌نمایش پیغام خطا مشاهده کرده و صدای بوق شنیدید نیاز است تا با متخصص تماس بگیرید.

جیرجیر کردن درب در هنگام باز و بسته ­شدن درب­ها، از دیگر مشکلات شایع در درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای است. اگر درب اتوماتیک شما این صدا را تولید کرد ممکن است به خاطر یکی از عوامل ذیل باشد:

  1. شل یا پاره شدن تسمه­ها
  2. تمام شدن عمر هنگرها
  3. خاک­گرفتگی ریل­ها و هنگرها

در شرایطی که درب بسته می‌شود اما باز نمی‌شود، نیاز است تا از متصل بودن برق دستگاه اطمینان حاصل کنید و فیوز برق ورودی بر مدار فرمان را مورد بررسی قرار دهید. پس از آن کلید تعیین وضعیت اپراتور را در حالت اتوماتیک دوطرفه قرار دهید.

درصورتی‌که درب پس از بسته‌شدن مجدد باز می‌شود، به این دلیل است که زاویه دید رادار درست تنظیم نشده است. درنتیجه لت‌های متحرک در معرض دید رادار قرار گرفته و در هنگام بسته‌شدن حرکتشان توسط رادار تشخیص‌داده می شود. در این شرایط نیاز است تا زاویه قرارگیری سنسور تشخیص حرکت در رادار مجدد تنظیم شود.

در صورت دیر باز شدن درب نیز نیاز است تا باطری ریموت تعویض شود. در این مواقع چنانچه ریموت روشن می‌شود اما اپراتور عمل نمی‌کند، امکان قطع بودن سیم ارتباطی بین مرکز کنترل و رسیور وجود دارد.

در مواردی که باز و بسته‌شدن درب بی مورد اتفاق می‌افتد، به دلیل استفاده از مادون‌قرمز در رادارهای سقف جمع‌شونده، با تابش نور خورشید به‌صورت مستقیم بر روی رادار، این اتفاق رخ می‌دهد. در مواردی دیگر نیز اتصالی در مسیر سیم‌کشی رادار به مدار فرمان یا خراب بودن سنسور رادار، باعث بروز این مشکل می‌شود.

تعمیرات درب اتوماتیک
تعمیرات درب اتوماتیک

تعمیر قطعات درب اتوماتیک شیشه‌ای

درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای از قسمت‌های مختلفی چون موتور، ریل و کاور، ریموت، چشمی و کنترل باکس تشکیل‌شده‌اند. با تعویض یا تعمیر هرکدام از این قطعات مشکل درب شیشه‌ای برطرف می‌شود.

  • باتوجه‌به نوع در و اندازه لت‌ها، از انواع موتور دانکر و براشلس در آنها استفاده می‌شود. فرد متخصص با بررسی موتور به حل مشکل در این قسمت می‌پردازد.
  • به طور معمول مشکل به‌خصوصی در ریل و کاور این درب‌ها به وجود نمی‌آید و تنها هرچند سال یک‌بار نیاز به تعویض دارند تا باعث حفظ زیبایی و کارکرد درب شوند.
  • وظیفه ریموت، باز و بسته کردن درب و کنترل از راه دور است. بروز مشکل در ریموت باعث می‌شود که در هنگام فشار دادن آن باز نشود. در این مواقع احتمال اتصالات برقی یا این‌که از حافظه پاک‌شده باشد، وجود دارد. تشخیص نوع مشکل در ریموت نیز به عهده یک فرد متخصص و باتجربه است.
  • به‌منظور تعمیر درب اتوماتیک شیشه‌ای و شناسایی ایراد در قسمت چشمی درب می‌توانید آن را با عبور از مقابل چشمی و باز و بسته‌شدن درب تست کنید. در مواقعی که درب در زمان ورود باز شده و بعد از آن بسته نمی‌شود، احتمال بروز مشکل در چشمی وجود دارد. در برخی موارد به دلیل آلوده شدن چشمی و یا قرارگرفتن آن در معرض نور خورشید، چشمی به‌خوبی کار نمی‌کند. لازم است تا قبل از شروع تعمیر، این موارد را مورد بررسی قرار دهید.
  • کنترل باکس درب اتوماتیک شیشه‌ای در حکم اتاق فرمان عمل می‌کند. یکی از معایب کنترل باکس این است که سیستم زمانی که برنامه‌ریزی می‌شود، مجدد ریست شده و تنظیمات قبلی از بین می‌روند. ولتاژ دستگاه افت پیدا کرده و میکرو کنترل مجدد شروع به کار می‌کند.

سخن نهایی

 در این مقاله به بررسی تعمیر درب اتوماتیک شیشه‌ای پرداختیم. همان‌طور که توضیح دادیم، بروز مشکل در عملکرد درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای می‌تواند به دلایل متفاوت صورت پذیرفته باشد که گاهی این موارد جزئی بوده و توسط خودتان قابل حل است و گاهی نیاز است تا متخصصان برای تشخیص مشکل و رفع ایراد اقدام کنند. در نظر داشته باشید که با خرید قطعات باکیفیت و راه‌اندازی درب توسط شرکت‌های معتبر، در ادامه به مشکلات و اختلالات کمتری برخواهید خورد. همچنین سرویس‌های دوره‌ای توسط تکنسین‌های مجرب، می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکل در قطعات جلوگیری کند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فروش و تعمیرات انواع درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، با متخصصات آکام صنعت تماس حاصل کنید.

 


منبع :a24hour

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
تعمیر درب اتوماتیک
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x