دستور العمل نگهداری و تعمیرات 

()

۱- هدف

هدف از تدوین این دستور العمل شرح روش تعمیرات اتفاقی، اضطراری و خارج از برنامه ابزار آلات و دستگاه­های تولیدی و کمک تولیدی و تاسیسات موجود در آرایه کاشانه مانا که دارای گارانتی می­باشند، با هدف بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه­ها و تجهیزات و استفاده از خدمات تامین کنندگان آنها می­باشد.

 

۲ـ دامنه کاربرد

این دستورالعمل شامل تمامی ابزارها و دستگاه­های تولیدی و کمک تولیدی و همچنین تاسیسات کارخانه که در دوره گارانتی هستند، می­باشد.

 

۳- مفاهیم

نت: نگهداری و تعمیرات است که به اختصار نت نامیده می­شود. ترکیب همه اقدامات فنی، اجرایی و مدیریتی در طی چرخه عمر تجهیز که هدفش نگهداری تجهیز یا بازیابی آن به وضعیتی است که آن تجهیز بتواند کارکردی مطابق انتظار داشته باشد.

 

۴- شرح عملیات

دسته بندی تجهیزات

ابزار آلات و تجهیزات کمک تولیدی

آچاربکس، دریل، انواع قالب و …. به عنوان ابزار آلات و تجهیزات کمک تولیدی می­باشند، که در صورت بروز خرابی چنانچه دارای گارانتی بود، مطابق این دستور العمل اقدام به عمل می­شود.

 

دستگاه های تولیدی

دستگاه­ های تولیدی مانند دستگاه تراش، دستگاه دریل ستونی، دستگاه CNC و … می­باشند و در صورت بروز خرابی در صورت قرار داشتن در دوره گارانتی طبق این دستورالعمل اقدام به عمل می­شوند.

 

تجهیزات تاسیسات

تجهیزات تاسیسات شامل انواع کولر، بخاری، آب سرد کن و … میباشد و در صورت بروز خرابی در صورت قرار داشتن در دوره گارانتی طبق این دستورالعمل اقدام به عمل می­شوند.

 

تجهیزات اداری

سرویس و نگهداری تجهیزات اداری مانند پرینتر، کاترپلاتر، رایانه ها و … بر عهده واحد فن­آوری اطلاعات می­باشد.

 

 

شناسایی ابزار آلات و دستگاه های دارای گارانتی

واحد نگهداری و تعمیرات میبایست لیستی از ابزار آلات و دستگاه های موجود در واحد تولید را در فرم لیست تجهیزات و دستگاه ها PM-FO-30 به تفکیک انواع تجهیزات تهیه نماید و زمان خرید و زمان گارانتی بودن دستگاه ها را نیز در قسمت توضیحات آن ثبت نمایند.

 

تهیه شناسنامه برای دستگاه و ابزارها

هر ابزار یا دستگاه بطورجداگانه نیاز به شناسنامه دارد که در آن اطلاعاتی از جهت شناسایی دستگاه یا ابزار به تکنسین نگهداری و تعمیرات داده می­شود. این اطلاعات در فرم شناسنامه تجهیزات و ابزار ها PM-FO-29  ثبت می­شود و  در آن مشخص می­شود که در برنامه سرویس پیشگیرانه چه مواردی باید کنترل و سرویس شود. همچنین در این فرم نام دستگاه، اطلاعات شرکت سازنده و تاریخ ساخت، روش نصب و راه­اندازی و تاریخ آن و مدت گارانتی آن تجهیز و… نیز درج شده است.

 

شناسائی دستگاه یا ابزار دارای گارانتی

هرگاه دستگاه و یا ابزاری بنا به هر دلیلی خراب شود، جهت رفع ایراد لازم است فرم تعمیرات اتفاقی PM-FO-27 صادر و به واحد نگهداری و تعمیرات ارجاع داده شود. سپس سرپرست این واحد با مراجعه به سوابق عملکرد و همچنین لیست ابزار و دستگاه­های دارای گارانتی متوجه وضعیت گارانتی دستگاه می­شوند.

لازم است بطور دوره­ای (مطابق با برنامه ریزی مسئول واحد نگهداری و تعمیرات) لیست ابزار یا دستگاه­های دارای گارانتی بررسی شود و تجهیزاتی که در دوره گارانتی هستند و نیاز به خدمات دارند مشخص شوند.

 

روال تعمیر تجهیزات دارای گارانتی

اپراتور مربوطه، مراتب را به اطلاع سرپرست خود رسانده و ایشان پس از بازدید دستگاه نسبت به تکمیل فرم درخواست تعمیرات اتفاقی اقدام می­نماید. فرم صادر شده باید به تائید مدیر واحد رسانده شود سپس به واحد نگهداری و تعمیرات ارائه ­گردد.

مسئول نگهداری و تعمیرات بررسی می­نماید، اگر دستگاه دارای گارانتی نباشد، طبق دستورالعمل تعمیرات اتفاقی PM-WR-05 اقدام به انجام هماهنگی جهت تعمیر نماید. در صورت وجود گارانتی مطابق دستورالعمل جاری باید واحد نگهداری و تعمیرات درخواست انجام خدمات تعمیر را مطابق با روش درخواست کالا صادر نماید. سپس واحد خرید اقدام به مذاکره با تامین کننده میکند و واحد نگهداری و تعمیرات اطلاعات تکمیلی را به تامین کننده ارائه می­نماید و تامین کننده اطلاع میدهد که خرابی حاصل شامل گارانتی میشود یا خیر.

اگر خرابی شامل گارانتی باشد، واحد خرید با شرکت تامین کننده هماهنگی لازم را جهت تعمیر انجام می­دهند زمان انجام تعمیرات را به واحد برنامه­ریزی و نگهداری و تعمیرات اطلاع میدهد.

توضیح: در صورت بروز خرابی ابزار آلات و دستگاه­ها می­بایست به واحد برنامه­ریزی اطلاع داده شود. در غیر این صورت نیازی به اطلاع به واحد برنامه­ریزی نیست.

در صورتیکه خرابی دارای هزینه جانبی باشد و یا اگر شامل گارانتی نباشد، واحد خرید باید درخواست پرداخت مالی صادر نماید و از واحد مالی پیگیری نماید.

پس از بازدید تامین کننده از دستگاه، مجددا بررسی می­شود اگر تعمیرات هزینه داشت فرآیند پرداخت توسط واحد خرید انجام میشود و تعمیرات انجام میشود.

شرکت تامین کننده فرم پیش فاکتور و صورتجلسه شرکت خود را در دو نسخه تهیه می­نماید و هزینه های محتمل را در آن درج مینماید و یک نسخه را در اختیار واحد نگهداری و تعمیرات قرار می­دهد. اگر تامین کننده فرم صورتجلسه نداشت یک نسخه فرم صورتجلسه داخلی شرکت تکمیل گردد. (در صورت نیاز یک نسخه از صورتجلسه به تامین کننده ارائه شود)

 

راه­اندازی و تحویل تجهیز به واحد مربوطه

واحد نگهداری و تعمیرات تجهیزات تعمیر شده را به واحد مربوطه تحویل می­نماید و پس از آن به واحد برنامه­ریزی اطلاع داده می­شود که ابزار و ماشین­آلات به خط تولید باز گشته است تا در برنامه تولید لحاظ نماید.

 

سرویسهای دوره ای

سرویسهای دوره­ای شامل ابزار دارای گارنتی نیز می­شود و البته برخی خدمات مانند تعویض روغن و … از طرف سازنده اعلام شده که باید توسط خود شرکت سازنده انجام شود در این موارد نیز لازم است واحد نگهداری و تعمیرات با درخواست از سازنده برای حضور در کارخانه و اقدام به انجام خدمات پیگیری نماید.

 

 

۵- مسئولیت ها و اختیارات

مسئولیت نظارت بر صحت اجرای این دستورالعمل بر عهده مدیر نگهداری و تعمیرات  است.

مسئولیت انجام تعمیرات در صورت خرابی ( در دوره گارانتی و در شمول گارانتی) بر عهده تامین کننده می­باشد.

 

۶- مدارک مرتبط

  • دستورالعمل انجام تعمیرات پیشگیرانه                       PM-WR-06
  • دستورالعمل انجام تعمیرات دستگاه های دارای گارانتی   PM-WR-07                                             

 

۷- ضمائم

  • فرم درخواست تعمیر اتفاقی     PM-FO-27
  • فرم سوابق نگهداری و تعمیرات PM-FO-28
  • فرم شناسنامه دستگاه ها PM-FO-29
  • لیست دستگاه و ابزارها PM-FO-30

 

 

  • کنترل، پایش و بازنگری
  • لازم است این دستورالعمل حداقل سالی یکبار توسط واحد تضمین کیفیت بازنگری شود. همچنین در صورت نیاز به اصلاح در نتیجه دریافت بازخوردها، یا نتایج ممیزی و یا اعلام و درخواست اصلاح و تغییر و… ، واحد تضمین کیفیت نسبت به بازنگری اقدام نماید. روش تایید و تصویب بازنگری و اعمال اصلاحات مطابق با روش اجرائی اطلاعات مدون است.
  • پایش و اندازه گیری اثر بخشی این دستورالعمل مطابق با شاخصهای تعریف شده در شناسنامه هر فرآیند PM-FO-23 باید در دوره های در نظر گرفته شده و توسط متولی فرایند اندازه گیری و گزارش شود.

 

  • نگهداری سوابق

در نتیجه اجرای این دستورالعمل و انجام  بازنگری باید متن منسوخ بازنگری شده (آخرین ویرایش بازنگری شده) بمدت یکسال در بایگانی واحد تضمین کیفیت بصورت متن کاغذی یا الکترونیکی نگهداری شود . همچنین هرگونه سوابق دیگری که در نتیجه اجرای این دستورالعمل ایجاد می شود باید بمدت دوسال در واحد تضمین کیفیت و سپس دوسال بایگانی راکد باشد.

 

دستورالعمل تعمیرات اتفاقی

۱- هدف

هدف از تدوین این دستورالعمل شرح روال انجام  تعمیر دستگاه ها و ابزار­­های تولیدی، کمک تولید و تاسیسات در نتیجه خرابی اتفاقی است.

 
۲ـ دامنه کاربرد

 این دستور العمل شامل تعمیرات اتفاقی دستگاه­ها و تجهیزات تولیدی، کمک تولیدی و تاسیسات توضیح داده شده در شرح این دستورالعمل است.

 

۳- مفاهیم

نت: نگهداری و تعمیرات است که به اختصار نت نامیده می­شود. ترکیب همه اقدامهای فنی، اجرایی و مسئولیتی در طی چرخه عمر تتجهیزات که هدفش نگهداری تجهیز یا بازیابی آن به وضعیتی است که آن تجهیز بتواند کارکردی مطابق انتظار داشته باشد.

 

۴- شرح عملیات
   دسته بندی تجهیزات

ابزار آلات و تجهیزات کمک تولیدی

آچاربکس، دریل، انواع قالب و …. به عنوان ابزارها و تجهیزهای کمک تولیدی می­باشند.

 

دستگاه های تولیدی

دستگاه­های تولیدی مانند دستگاه تراش، دریل ستونی، CNC و … می­باشند و طبق این دستورالعمل تعمیرات آنها انجام می­شود.

 

 تاسیسات

 تاسیسات شامل انواع کولر، بخاری، آب سرد کن و … میباشد. واحد نگهداری و تعمیرات باید مطابق این دستور العمل اقدام به تعمیر خرابی­های آنها نماید.

 

تجهیزات اداری

نگهداری و بازدیدهای دوره ای تجهیزات اداری مانند پرینتر، کاترپلاتر، رایانه ها و … بر عهده واحد اداری است.

 

مشخصات دستگاه ها و ابزارها

لازم است تمامی دستگاه ها و ابزار و …بر اسا س دسته بندی فوق در لیست ابزار و دستگاه ها به کد PM-FO-30 ثبت شوند. سپس برای دستگاه های تولیدی و دیگر دستگاه ها در صورت نیاز فرم شناسنامه دستگاه PM-FO-29 تهیه شود.

روال انجام تعمیرات در صورت بروز خرابی اتفاقی

هرگاه خرابی ماشین آلات و … بصورت اتفاقی و خارج از هرگونه برنامه­ پیشبینی شده بوقوع بپیوندد مطابق با روال ذیل باید اقدام شود.

هنگام وقوع خرابی اتفاقی اپراتور مربوطه، مراتب را به اطلاع سرپرست خود رسانده و ایشان پس از بازدید دستگاه باید نسبت به صدور فرم درخواست تعمیرات اتفاقی PM-FO-27  با درج اولویت انجام کار اقدام نماید.

فرم صادر شده باید به تائید مسئول واحد برسد، سپس به واحد نگهداری و تعمیرات ارجاع شود.

مسئول نگهداری و تعمیرات پس از دریافت فرم  باید درخواست صادر شده را بررسی نماید.

 

هرگاه دستگاه در دوره گارانتی باشد:

باید طبق دستورالعمل نگهداری و تعمیرات ابزار آلات و دستگاه­های دارای گارانتی PM-WR-07 اقدام به انجام هماهنگی جهت تعمیر ­شود.

هرگاه تعمیرات در شرکت قابل انجام باشد:

مسئول نگهداری و تعمیرات باید فرم صادر شده را جهت اقدام به تکنیسین مربوطه ارجاع دهند. هرگاه برای تعمیر نیاز به قطعه باشد لازم است فرم درخواست کالا     PP-FO-112 از انبار صادر و قطعه مورد نیاز تحویل گرفته شود.

در صورتی که در نتیجه اقدام به تعمیر تکنیسین به این نتیجه برسد که امکان تعمیر در شرکت وجود نداشته باشد و یا انجام تعمیر با توجه به وضعیت دستگاه به صلاح نباشد باید مراتب را در فرم درخواست تعمیر ثبت و به اطلاع مسئول نگهداری و تعمیرات برساند و مطابق با ادامه توضیحات اقدام شود.

 

هرگاه تعمیر در داخل شرکت قابل انجام نباشد:

مسئول نگهداری و تعمیرات باید درخواست خدمات انجام تعمیرات مطابق با روال خرید کالا درخواست نمایند. سپس ابزار را به انبار تحویل دهد و نسبت به ارسال برای تعمیر خارج از شرکت از واحد خرید پیگیری نماید.

 

هرگاه انجام تعمیرات به صلاح نباشد (نتیجه گیری از بررسی سوابق و یا رویت توسط تکنیسین تعمیرات)

تعمیرکار باید مراتب را جهت تصمیم گیری به اطلاع رئیس نگهداری و تعمیرات برسانند. پس از انجام بررسی های لازم در واحد باید نسبت به اعلام بر مازاد بودن، غیر قابل تعمیر بودن و یا ضایعات بودن تصمیم گیری نمایند. همچنین در صورتی که در نتیجه بررسی های صورت گرفته نتیجه گیری بر انجام تعمیرات در شرکت و یا خارج شرکت باشد، باید مطابق با توضیحات بندهای فوق توسط رئیس نگهداری و تعمیرات اقدام شود.

سپس در فرم درخواست تعمیر اتفاقی PM-FO-27 زمان صرف شده، قطعات تعویض شده و تاریخ شروع و پایان تعمیرات و در صورتیکه افرادی از خارج شرکت دستگاه را تعمیرکرده باشند نام، آدرس محل کار ایشان را قید ­نماید. پس از تکمیل فرم توسط تکنسین نگهداری و تعمیرات مراتب را به واحد تولید اطلاع داده  و دستگاه سالم به درخواست کننده یا مسئول قسمت تحویل

می­شود. این فرم در واحد نگهداری و تعمیرات بایگانی می­شود.

 

 

در فرم سوابق عملکرد نگهداری و تعمیرات  PM-FO-27 اطلاعات و تعمیرات انجام شده به تفکیک هر دستگاه باید ثبت شود.

توصیه اکید: بسیار ضروری است با توجه به تعداد کسرت دستگاه ها و نیاز به ثبت روزانه و افزایش مستندات مرتبط به هر دستگاه اطلاعات ثبتی در قالب فایلهای اکسل و یا گوگل شیت ثبت و نگهداری شود.

برای انجام تعمیرات کالاهائی مانند کولر، بخاری برقی، تاسیسات ساختمان قطعی آب و تعمیر آب گرمکن و …. لازم است مسئول هر قسمت برای انجام تعمیرات فرم درخواست تعمیر اتفاقی را صادر نماید و به واحد نگهداری و تعمیرات ارجاع دهد. سپس واحد نگهداری و تعمیرات باید مطابق با روال توضیحات فوق نسبت به انجام تعمیرات اقدام نماید.

 

۵- مسئولیت ها و اختیارات

  • مسئولیت نظارت بر صحت اجرای این دستورالعمل به عهده رئیس نگهداری و تعمیرات است.
  • مسئولیت انجام تعمیرات بر عهده تکنسین های واحد نگهداری و تعمیرات است.
  • مسئولیت صدور درخواست تعمیر اتفاقی بر عهده فرد و یا واحد مشاهده کننده خرابی یا ایراد است.
  • مسئولیت تعیین تکلیف وضعیت تجهیزات غیر قابل تعمیر بر عهده رئیس احد نگهداری و تعمیرات است.

 

۶- مدارک مرتبط

  • دستورالعمل انجام تعمیرات پیشگیرانه PM-WR-06
  • دستورالعمل انجام تعمیرات ابزار دارای گارانتی        PM-WR-07                                         

 

۷- ضمائم

  • فرم درخواست تعمیر اتفاقی                PM-FO-27
  • فرم سوابق عملکرد PM-FO-28
  • فرم شناسنامه دستگاه ها                   PM-FO-29
  • لیست دستگاه و ابزارها PM-FO-30

 

 

  • کنترل، پایش و بازنگری
  • لازم است این دستورالعمل حداقل سالی یکبار توسط واحد تضمین کیفیت بازنگری شود. همچنین در صورت نیاز به اصلاح در نتیجه دریافت بازخوردها، یا نتایج ممیزی و یا اعلام و درخواست اصلاح و تغییر و… ، واحد تضمین کیفیت نسبت به بازنگری اقدام نماید. روش تایید و تصویب بازنگری و اعمال اصلاحات مطابق با روش اجرائی اطلاعات مدون است.
  • پایش و اندازه گیری اثر بخشی این دستورالعمل مطابق با شاخصهای تعریف شده در شناسنامه فرآیند PM-FO-23 باید در دوره های در نظر گرفته شده و توسط متولی فرایند اندازه گیری و گزارش شود.

 

 

  • نگهداری سوابق

در نتیجه اجرای این دستورالعمل و انجام  بازنگری باید متن منسوخ بازنگری شده (آخرین ویرایش بازنگری شده) بمدت یکسال در بایگانی واحد تضمین کیفیت بصورت متن کاغذی یا الکترونیکی نگهداری شود . همچنین هرگونه سوابق دیگری که در نتیجه اجرای این دستورالعمل ایجاد می شود باید بمدت دو سال در واحد تضمین کیفیت و سپس دو سال بایگانی راکد باشد.

 

– هدف

هدف از تدوین این دستور العمل شرح روش نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ابزار آلات و دستگاه­های تولیدی و کمک تولیدی و تاسیسات موجود در شرکت  با هدف بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه­ها و تجهیزات می­باشد.

 
۲ـ دامنه کاربرد

این دستورالعمل شامل تمامی ابزارها، دستگاه­های تولیدی و کمک تولیدی و همچنین تاسیسات شرکت.

 

۳- مفاهیم
  • قابلیت اطمینان: معیاری برای سنجش احتمال این‌که سیستم یا مجموعه بدون وقوع خرابی به وظایف تعیین شده با محدودیت‌های تعیین شده در طراحی (مانند محدوده زمانی و مکانی) و در شرایط کارکردی مشخص (مانند دما، رطوبت، ارتعاش و…) به طور صحیح عمل کند.
  • نت: نگهداری و تعمیرات که به اختصار نت نام برده می­شود، ترکیب همه اقدامات فنی و اجرایی و مدیریتی در طی چرخه عمر تجهیز که هدفش نگهداری تجهیز یا بازیابی آن به وضعیتی است که آن تجهیز بتواند کارکردی مطابق انتظار داشته باشد.

 

۴- شرح عملیات

   مفهوم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیت­ها و روش­های منظم و دوره­ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود، بروز رسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب، انجام می­شود به نحویکه افزایش بهره­ وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه­های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.

 

فعالیت­های نت پیشگیرانه عبارتند از:

  • جلوگیری از فرسایش غیرعادی اجزاء ماشین: نظافت، آچارکشی و روانسازی (روغنکاری و گریسکاری)
  • کاهش توقفات اضطراری: تعمیر و تعویض‌های دوره‌ای مطابق با برنامه زمانی از پیش تعیین شده

 

دسته بندی تجهیزات

ابزار آلات و تجهیزات کمک تولیدی

آچاربکس، دریل، انواع قالب و …. به عنوان ابزار آلات و تجهیزات کمک تولیدی می­باشند.

 

دستگاه­های تولیدی

دستگاه­های تولیدی مانند دستگاه تراش، دستگاه دریل ستونی، دستگاه CNC و … می­باشند و طبق این دستورالعمل سرویس و نگهداری می­شوند.

 

 

تجهیزات تاسیسات

 تاسیسات شامل انواع کولر، بخاری، آب سرد کن و … می­باشد

 

تجهیزات اداری

سرویس و نگهداری تجهیزات اداری مانند پرینتر، کاترپلاتر، رایانه ها و … بر عهده واحد فن­آوری اطلاعات می­باشد.

 

اهداف نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
اهداف انجام فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به شرح ذیل است:

بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه­ها و تجهیزات

بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاه­ها و تجهیزات

بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات

کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه­ها و ماشین آلات

تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی­های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات

تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مربوطه

کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی

افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف

 

روال انجام نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

روال انجام نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به شرح ذیل است.

 

شناسایی ابزار آلات و دستگاه ها

واحد نگهداری و تعمیرات قبل از تهیه برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می­بایست لیستی از ابزار آلات و دستگاه­های موجود در واحد شرکت  را در فرم لیست تجهیزات و دستگاه­ها   PM-FO-30 تهیه نماید.

 

تهیه شناسنامه برای دستگاه و ابزار

هر ابزار یا دستگاه جداگانه نیاز به شناسنامه دارد که در آن اطلاعاتی از جهت شناسایی دستگاه یا ابزار به تکنسین نگهداری و تعمیرات داده میشود. این اطلاعات در فرم شناسنامه تجهیزات و ابزار ها PM-FO-29 ثبت  می­شود و  در شناسنامه مشخص می­شود که در برنامه سرویس پیشگیرانه چه مواردی باید کنترل و سرویس شود. همچنین در این فرم نام دستگاه، اطلاعات شرکت سازنده و تاریخ ساخت، روش نصب و راه­اندازی و تاریخ آن نیز درج شده است.

 

 

تهیه برنامه سرویس دوره­ای ابزارآلات و دستگاه­ها

مسئول واحد نگهداری و تعمیرات پس از بررسی دفترچه راهنمای تجهیزات موجود در کارخانه، ساعات کارکرد درج شده در دفترچه راهبردی و مواردی که میبایست پس از ساعت مشخصی از  کارکرد کنترل شود و یا بر اساس نیازهای کنترل دوره ای (روزانه، چند روزانه و ماهانه و…)  نسبت به تنظیم برنامه سرویس و نگهداری دوره ای تجهیزات اقدام نماید. برنامه فرمت مشخصی ندارد البته باید بیانگر موارد ذیل باشد:

  • در هر روز چه دستگاه و یا ابزارهائی و در چه کارگاه هائی کنترل شوند.
  • در هر روز چه مدت زمانی برای سرویس دوره ای برای هر دستگاه باید در نظر گرفته شود
  • برای انجام بازدید و سرویس دوره ای به چه ابزار و اقلامی نیاز است.

 

برنامه­های سرویس ابزار و دستگاه­ها به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و … به تفکیک هر دستگاه باید تنظیم شود. چک لیست­های روزانه

PM-FO-24 چک لیست هفتگی PM-FO-25 و چک لیست­های ماهانه PM-FO-26 برای هر دستگاه جداگانه تعریف شده است.

پس از تنظیم برنامه سرویس دوره­ای، برنامه تنظیم شده باید به تائید مدیر کارخانه/ نماینده مدیریت برسد. سپس به  واحدهای برنامه ریزی و تولید و دیگر واحدهای مرتبط ابلاغ شود.

 

انجام برنامه سرویس پیشگیرانه ابزار و دستگاه ها

پس از تهیه برنامه سرویس دوره­ای، مسئول نگهداری و تعمیرات، این برنامه را به تکنسین نگهداری و تعمیرات ابلاغ نموده. (توصیه می­شود برنامه کاری تکنیسنها به صورت هفتگی ابلاغ شود)

تکنسین  اقدام به انجام سرویس دوره­ای می­نماید و وضعیت مورد انجام شده را در چک لیست مربوطه (مطابق با توضیحات چک لیستها) باید ثبت نماید.

در صورت مشاهده ایراد در هر یک از تجهیزات، به شرح ذیل باید اقدام نماید:

 

 ایراد همزمان با سرویس و نگهداری قابل رفع باشد:

گاهی اوقات ایراد مشاهده شده به قدری جزئی است که همزمان با رویت تکنسین مربوطه می­تواند به رفع آن اقدام نماید. در این مواقع باید ایراد رفع شود و در چک لیست سرویس و فرم عملکرد دستگاه موارد انجام شده ثبت شود.گاهی نیز ایراد جزئی می­باشد اما برطرف نمودن آن زمانبر است یا نیاز به تعویض قطعه دارد. در این صورت، واحد نگهداری و تعمیرات زمان بی کاری دستگاه را از واحد برنامه­ریزی استعلام می­نماید و زمانی که نیاز است تا دستگاه تعمیر شود را به واحد برنامه ریزی اعلام می­کند و در آن زمان، به تعمیر تجهیز اقدام می­نماید.

 

ایراد همزمان با سرویس و نگهداری غیر قابل رفع باشد:

گاهی در حین سرویس دوره­ای ایرادی مشاهده می­شود که جزئی نیست و کار با دستگاه یا ابزار با آن ایراد برای اپراتور خطر جانی دارد یا باعث می­شود که آن تجهیز از بین برود و دیگر قابل استفاده نباشد. باید در اینگونه موارد به تعمیر دستگاه اقدام شود. لازم است واحد نگهداری و تعمیرات  به واحد برنامه ریزی اعلام نماید که این دستگاه یا ابزار باید از خط تولید خارج شود.

 

راه­اندازی و تحویل تجهیز به واحد مربوطه

واحد نگهداری و تعمیرات تجهیزات تعمیر شده را به واحد مربوطه تحویل می­نماید و پس از آن به واحد برنامه­ریزی اطلاع داده می­شود که ابزار و ماشین­آلات به خط تولید باز گشته است تا در برنامه تولید لحاظ کند.

می­بایست وضعیت دستگاه و ابزار­آلات تعمیر شده در چک لیست مربوطه آن ثبت شود.

 

ابزار و دستگاه های دارای گارانتی

در سرویسهای دوره ای از دستگاه ها و ابزاری که دارای گارانتی می باشند باید مطابق با دستورالعمل تعمیرات ابزار و دستگاه های دارای گارانتی PM-WR-07 اقدام شود.

تجهیزاتی که دارای گارانتی هستند و طبق اعلام سازنده در دوره گارانتی هر گونه بارزرسی و سرویسی باید توسط سازنده انجام شود و یا با هماهنگی ایشان انجام شود مراتب باید با هماهنگی ایشان انجام شود.

 

۵- مسئولیت ها و اختیارات

  • مسئولیت نظارت بر صحت اجرای این دستورالعمل به عهده مسئول نگهداری و تعمیرات می­باشد.
  • مسئولیت انجام تعمیرات بر عهده تکنسین واحد نگهداری و تعمیرات می­باشد.
  • مسئولیت تنظیم برنامه سرویس و نگهداری سالانه بر عهده مسئول نگهداری و تعمیرات می­باشد.
  • مسئولیت انجام سرویس نگهداری برعهده تکنیسن­های مرتبط می­باشد.

 

۶- مدارک مرتبط

  • دستورالعمل انجام تعمیرات اتفاقی PM-WR-05
  • دستورالعمل انجام ابزار دارای گارانتی            PM-WR-07                                

 

۷- ضمائم

  • فرم درخواست تعمیر اتفاقی           PM-FO-27
  • فرم سوابق نگهداری و تعمیرات                           PM-FO-28
  • فرم شناسنامه دستگاه ها PM-FO-29
  • لیست دستگاه و ابزارها PM-FO-30
  • چک لیست روزانه PM-FO-24
  • چک لیست هفتگی                                      PM-FO-25
  • جک لیست ماهانه PM-FO-26

 

 

 

  • کنترل، پایش و بازنگری
  • لازم است این دستورالعمل حداقل سالی یکبار توسط واحد تضمین کیفیت بازنگری شود. همچنین در صورت نیاز به اصلاح در نتیجه دریافت بازخوردها، یا نتایج ممیزی و یا اعلام و درخواست اصلاح و تغییر و… ، واحد تضمین کیفیت نسبت به بازنگری اقدام نماید. روش تایید و تصویب بازنگری و اعمال اصلاحات مطابق با روش اجرائی اطلاعات مدون است.
  • پایش و اندازه گیری اثر بخشی این دستورالعمل مطابق با شاخصهای تعریف شده در شناسنامه فرآیند PM-FO-23 باید در دوره های در نظر گرفته شده و توسط متولی فرایند اندازه گیری و گزارش شود.

 

  • نگهداری سوابق

در نتیجه اجرای این دستورالعمل و انجام  بازنگری باید متن منسوخ بازنگری شده (آخرین ویرایش بازنگری شده) بمدت یکسال در بایگانی واحد تضمین کیفیت بصورت متن کاغذی یا الکترونیکی نگهداری شود . همچنین هرگونه سوابق دیگری که در نتیجه اجرای این دستورالعمل ایجاد می شود باید بمدت دوسال در واحد تضمین کیفیت و سپس دوسال بایگانی راکد باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x