مروری کامل بر موتورهای الکترومکانیکال در صنعت درب های اتوماتیک 

()

سیستم های دو فاز:

در سالهای آغازین استفاده از انرژی الکتریکی سیستم دو فاز بکار می رفت. در برخی از این سیستم ها از چهار سیم برای انتقال دو فاز به موتورها استفاده می کردند. مزیت اصلی این روش ها این بود که نحوه ی سیم پیچی موتور، ساده و کاملا مشابه سیم پیچی موتور تک فاز با استارت خازنی می باشد و در عین حال استفاده از چهار سیم باعث می شد که دو فاز کاملا مستقل از هم باشند و آنالیز آنها (با توجه به ابزار های ریاضی موجود در آن زمان) ساده تر می گشت.

در حال حاضر سیستم های دو فاز با سیستم سه فاز جایگزین شده اند.

تغذیه ی دو فاز که هر فاز آن ۹۰ درجه با دیگری اختلاف دارد را می توان توسط اتصال اسکات در ترانس سه فاز معمولی بدست آورد.

یک سیستم چند فازه باید یک جهت مشخص برای چرخش فازها ایجاد کند. بنابراین ولتاژهای متقارن که دارای ترتیب ولتاژ نمی باشند، نمی توانند به عنوان سیستم چند فاز استفاده گردند.

یک سیستم سه سیمه که دو سیم آن فازهایی با اختلاف ۱۸۰ درجه دارند همان سیستم تک فاز است. چنین سیستمی را گاها split phase (تک فاز سه سیمه) می نامند.

سیستم های چند فازه به ویژه در موتور های جریان متناوب مفیدند، مانند موتور های القایی که ایجاد یک میدان مغناطیسی گردان می کنند.

وقتی تغذیه ی سه فاز، یک سیکل کامل خود را طی می کند، میدان مغناطیسی در یک ماشین دو قطب به اندازه ی ۳۶۰ درجه ی فیزیکی گردش دارد.

هر چه تعداد قطب ها بیشتر باشد تعداد سیکل های بیشتری طول می کشد تا میدان در محیط موتور یک دور کامل بزند و بنابراین موتورهایی که قطب بیشتری دارند آهسته تر خواهند چرخید.

ساخت موتورهای چند فاز، ساده تر است و می توانند به صورت خود راه انداز باشند و در مقایسه با سیستم های تک فاز دارای لرزش به مراتب کمتری هستند.

البته سیستم های با بیش از سه فاز نیز استفاده شده اند. از کاربردهای معمول آنها می توان به مبدل های سیستم های HVDC و نیز یک سو کننده های قدرت اشاره کرد که در آنها هر فاز با فاز دیگر ۶۰ درجه اختلاف دارد. علت اصلی کاربرد آن نیز کاهش دادن هارمونیک در شبکه ی متناوب و ولتاژی نسبتا ثابت در شبکه ی جریان مستقیم است.

استفاده از سیستم دو فاز، در اوایل قرن بیستم در شبکه های توزیع رایج گشت. در این شبکه ها از دو مدار که ولتاژ آنها ۹۰ درجه با هم اختلاف داشت استفاده می شد. معمولا در مدارات آن زمان از چهار سیم (دو سیم برای هر فاز) و گاهی هم از سه سیم که یکی از آنها مشترک بوده (با قطر بیشتر) استفاده می کردند.

بعضی از ژنراتور های دو فاز اولیه دو روتور جدا داشتند که سیم پیچ های آنها با هم ۹۰ درجه ی الکتریکی اختلاف فاز داشت. 

سیستم های درب بازکن اتوماتیک جهت رفاه بیشتر و همچنین با اهداف حفاظتی و امنیتی در مکان های مختلف بر روی انواع گوناگون درب ها مانند درب گاراژ –  درب حیاط – درب  ورودی ساختمان و حتی درب اتاق های ساختمان (برای افراد معلول) نصب و مورد استفاده قرار می گیرد . بعد از نصب این سیستم ها  می توان تنها با فشار دادن شستی روی یک ریموت کنترل از فاصله مناسب درب را باز و بسته کرد و یا با نصب سنسورهای خاصی هنگام عبور و مرور درب را به طور اتوماتیک باز و بسته کرد . انواع مختلف درب هایی که این سیستم ها را می توان روی آن نصب کرد به قرار زیر است:

درب های کشویی (ریلی) (Siliding Door) : این درب ها یک تکه بوده و روی ریلی در پایین درب لغزیده و به چپ و راست حرکت می کنند

درب های لولایی (Swing Door) : درب هایی هستند که به صورت دو لنگه یا تک لنگه حول یک لولا حرکت افقی دارند.

درب های چند تکه (Sectional Door) : این درب ها به صورت تکه های افقی روی هم قرار می گیرد و هنگام باز شدن به بالا حرکت کرده و سپس ۹۰ درجه چرخیده به موازات سقف قرار می گیرند.

درب های یک تکه چرخان (Tilt Door) : این درب ها به طور یکپارچه با حرکت عمودی حول دو نقطه در طرفین چرخیده و به موازات سقف قرار می گیرند

درب های کرکره ای (Roller Door) : این درب ها با چرخیدن حول یک محور در بالا جمع می شوند . ( مانند کرکره های مغازه ها )

 برای باز و بسته کردن انواع مختلف درب ها سیستم هایی با مکانیسم های متفاوت طراحی شده است ولی اکثر سیستم ها از نوع الکترومکانیکی می باشند. قسمتهای اصلی یک سیستم درب باز کن اتوماتیک با مکانیسم الکترومکانیکی را به صورت زیر است:

-۱موتور الکتریکی

-۲قسمت مکانیکی یا گیربکس

-۳برد الکترونیکی

-۴ تجهیزات ایمنی

-۵شستی های کنترل دستی

-۶ ریموت کنترل

موتور الکتریکی :

در اکثر موارد برای سیستم های در باز کن اتوماتیک از موتورهای تک فاز استفاده می شود. این موتوها باید قابلیت چپگرد راستگرد شدن داشته باشند لذا از موتوهای تک فاز با دو سیم پیچ مشابه استفاده می شود که باسری قرار گرفتن یک خازن با هر کدام از سیم پیچ ها می توان جهت حرکت موتور را تغییر داد . معمولا ۴ سیم از موتور خارج می شود که یک سیم به عنوان ارت و دوسیم دیگر به دو سر خازن وصل می گردند و یک سیم مشترک می باشد.تمام سیم های موتور در انتها به ترمینال های مدار الکترونیکی وصل می شوند . این موتورها در توان های ۵۰ وات تا ۱۰۰۰ وات برای درب های مختلف از نظر اندازه  و وزن مورداستفاده قرار می گیرد . تنها در مورد درب های دو لنگه از دو موتور استفاده می شود ولی در بقیه موارد یک موتور مورد استفاده قرار می گیرد . نکته ای که باید در مورد کار موتور توجه نمود اینست که کار یکسره و مداوم موتور در این سیستم ها باعث داغ شدن موتور و  آسیب دیدن آن می شود. لذا باید از باز و بسته کردن پشت سرهم درب بدون وقفه اجتناب کرد.

 

گروه صنعتی آکام در خصوص ارائه ی انواع درب های اتوماتیک با بهترین بهره وری و کیفیت در خدمت شما می باشد.

“آکام آرایه کاشانه مانا”

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x