درب های اتوماتیک شیشه ای و کاربرد اینکودر و لوپ دتکتور 

()

اینکودر Encoder درب های اتوماتیک شیشه ای نام قطعه ای ایست که با چرخش شفت آن در خروجی به شما پالس میدهد.

به طور جامع تر اینکودر حسگری است که به محور چرخ دنده یا موتور اتصال می یابد و میتواند میزان چرخش را اندازه گیری کند و با اندازه گیری میزان چرخش می توانید جابه جایی، سرعت، شتاب یا زاویه چرخشی را تعیین کنید. یا به طور ساده تر اینکودرها وسیله ای هستند که حرکت دورانی یا خطی را به سیگنال دیجیتالی ۰ یا ۱ تبدیل می کنند البته نا گفته نماند که بعضی از اینکودر ها خروجی آنالوگ (۰ تا ۱۰ ولت و یا ۴ تا ۲۰میلی آمپر) دارند.

معمولا اینکودرها از نوع نوری می باشند و یک فرستنده و یک گیرنده مادون قرمز در دو سمت یک جسم میکانیکی چرخنده (دیسک شیاردار) قرار می گیرند و پالسهای الکتریکی تولید می کنند.

در اتوماسیون صنعتی از اینکودر استفاده های بسیاری می شود و تا جایی این کاربرد در اتوماسیون مهم بوده که در صنایع بسته بندی و دستگاههای صنعتی که نیاز به اندازه گیری سرعت و موقعیت است از اینکودر های مختلف استفاده می کنند.

معرفی انواع اینکودرها : برای راهبند های ستونی که انواع مختلف لوپ دتکتور و اینکودر استفاده می شود

از لحاظ ساختار

_ اینکودر خطی

_ اینکودر چرخشی (دورانی)

از لحاظ عملکرد

_ نوری

_ مغناطیسی

_ خازنی

از نظر خروجی سیگنال

_ افزایشی

_ مطلق

لوپ دتکتور:

لوپ دتکتور نام سنسوری است که از آن برای تشخیص تغییر میدان مغناطیسی استفاده می شود.

لوپ دتکتور به تنهایی قابل استفاده نیست و برای بهره مندی از آن باید یک رشته سیم که به صورت حلقه قرار داده شده است را به سنسور متصل نمود.

به این حلقه سیم لوپ گفته می شود. مکانیزم عملکرد این سنسور بر پایه اصول الکترومغناطیس می باشد.

لوپ دتکتور در برخی از اماکن همانند خروجی شهرک ها، به دلیل عدم نیاز به کنترل وسایل نقلیه خروجی یا به عنوان یک وسیله ایمنی جهت جلوگیری از برخورد بوم در حال پایین آمدن با وسیله نقلیه، می توان از لوپ دتکتور استفاده نمود.

برای مثال مکانهایی که برای ورود از آنتن برد بلند استفاده میکنند میتوانند برای خروج از این وسیله استفاده کنند تا در هزینه ها صرفه جویی شود، از این دستگاه برای تمام درب های اتوماتیک و بیشتر برای کنترل راهبند استفاده میشود.

استفاده از Loop detector بسیار ساده و کاربردی است در واقع لوپ دتکتور یک نوع رله میباشد که با تحریک شدن عمل کرده و فرمانی به راهبند و یا هر نوع درب اتوماتیک شیشه ای دیگری میدهد و قسمت تحریک کننده لوپ یک سیم پیچ میباشد که باید آن را به روش درست در سطح زمین کار گذاشت که این سیم پیچ فلز خودروی بالا سر خود را حس کرده و به لوپ دتکتور و در نهایت به راهبند فرمان بازشو یا در صورت استفاده ایمنی فرمان عدم بسته شدن میدهد.

کاربرد این سنسور در راهبند ها و انواع درب های اتوماتیک شیشه ای به چه صورت است؟

از گذشته تا به امروز از این سیستم در چراغ های راهنمایی هوشمند استفاده شده است به این صورت که اگر این لوپ ها در زیر زمین و در نزدیکی سطح زمین کار شوند، با عبور خودرو از سطح زمین، سنسور ها تغییر جریان را تشخیص داده و به چراغ راهنمایی با استفاده از تایمر ها و رله های مختلف فرمان میدهند تا ترافیک یک خیابان از این طریق تنظیم شود.

اما استفاده از این سنسور به استفاده در چراغ های راهنمایی و رانندگی محدود نشده و امروزه از آن در کنترل تردد پارکینگ ها و ساختمان ها استفاده میشود. به این صورت که با استفاده از یک لوپ در قبل از راهبند، فرمان باز شدن راهبند از طریق سنسور لوپ دنکتور زمانی که خودرو بر روی آن برود داده میشود و اگر از این حلقه در زیر راهبند استفاده شود میتوان به عنوان یک مورد ایمنی استفاده کرد تا زمانی که خودرو در زیر راهبند میباشد فرمان بسته شدن راهبند ارسال نشود.

نحوه ی عملکرد این سیستم در تمامی درب های پارکینگ اعم از ریلی بازویی زیرسقفی و … یکسان میباشد و میبایست تنها در زمان نصب نکات لازم را رعایت نمود.

لوپ دتکتور تک حلقه:

دارای نمایشگر LED به منظور تعیین وضعیت روشن یا خاموش بودن

دارای قابلیت تنظیم حساسیت

دارای قابلیت تنظیم فرکانس

کیفیت ساخت بالا

مناسب برای اماکن صنعتی و مسکونی

لوپ دتکتور دو حلقه:

لوپ دتکتور دو حلقه با امکان استفاده در تمامی مدلهای راهبند خودرو.

در برخی از اماکن همانند خروجی شهرک ها، به دلیل عدم نیاز به کنترل وسایل نقلیه خروجی ، یا به عنوان یک وسیله ایمنی جهت جلوگیری از برخورد بوم راهبند در حال پایین آمدن با وسیله نقلیه، می توان از Loop detector استفاده نمود.

از این دستگاه برای تمام دربهای اتوماتیک شیشه ای و بیشتر برای کنترل راه بند اتوماتیک پارکینگ و استفاده میشود  استفاده از لوپ دتکتور تک حلقه بسیار ساده و کاربردی است در واقع لوپ دتکتور یک نوع رله میباشد که با تحریک شدن عمل کرده و فرمانی به راهبند و یا هر نوع درب اتوماتیک دیگری میدهد قسمت تحریک کننده، لوپ یک سیم پیچ میباشد که باید ان را به روش درست در سطح زمین کار گذاشت که این سیم پیچ فلز خودروی بالا سر خود را حس کرده و به لوپ دتکتور و در نهایت راهبند اتوماتیک پارکینگ ، فرمان بازشو ، یا در صورت استفاده ایمنی فرمان عدم بسته شدن ، میدهد.

گروه صنعتی آکام در خصوص ارائه ی هرگونه درب اتوماتیک با بهترین بهره وری و کیفیت در خدمت شما می باشد.

“آکام آرایه کاشانه مانا”

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x