پرده هوا در درب اتوماتیک شیشه ای 

()

پرده هوا(درب هوا) دستگاهی است که با جریان هوای پرفشار از جابجایی هوا و آلودگی ها از محیطی به محیط دیگر و اختلاف هوای دو فضا جلوگیری به عمل می آورد. پرده های هوا می توانند جهت گرمایش یا سرمایش محیط داخلی علاوه بر استفاده از مکش هوای داخلی به سیستم گرمایشی یا سرمایشی نیز مجهز شوند. فن دستگاه می بایست به اندازه کافی قدرتمند باشد تا یک جت پرفشار از هوا ایجاد نماید که این جریان فشرده هوا تا زمین ادامه داشته باشد.

رایج ترین نوع پرده هوا ، پرده هوای دمنده رو به پایین با نصب در ورودی ساختمان ها به منظور جدا سازی دو فضا با دماهای مختلف در یک محیط می باشد.

قدرت (سرعت وزش) و زاویه هوای (زاویه وزش) دمیده شده توسط دستگاه دو عامل بسیار مهم در عملکرد صحیح آن می باشند و در صورت انتخاب درست مانع نفوذ ۶۰ تا ۸۰ درصد آلودگی ها به محیط تهویه شونده خواهد شد. پرده هوا عموماً در مکان هایی که جهت سرویس دهی نیاز به باز بودن مداوم درب ها (مانند ورودی مجتمع های تجاری یا محل ورود کامیون ها جهت تخلیه بار و غیره) دارد استفاده می شود.

در صورتیکه نیاز به جلوگیری از ورود هوای گرم یا سرد به محیط داخلی باشد ، معمولاً برای  پرده هوا کویل تبادل حرارت (جهت جریان آب گرم یا سرد) و همراه با امکان وزش هوای پرفشار گرم یا سرد در نظر گرفته می شود.

از مهمترین محل های نصب پرده هوا میتوان به آشیانه هواپیما ها، انبارها، ورودی رستوران ها و لابی مجتمع ها و غیره اشاره نمود.

از جمله ویژگی های پرده هوا می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • جلوگیری از ورود حشرات
  • جلوگیری از تبادل حرارت
  • جلوگیری از ورود گرد و خاک و آلودگی ها و حفظ فضای تمیز داخل
  • ترکیب جریان هوا در یک ورودی به سرعت و جهت جریان های مختلف هوا، اختلاف دما در طرفین ورودی، و تفاوت فشار در دو سوی آن وابسته می باشد.

 به هر میزان که اختلاف فشار درون و بیرون ساختمان کمتر باشد راندمان عملکرد پرده های هوا بالاتر بوده و عملکرد بهتری خواهند داشت.

 فشار منفی، اختلاف دمای زیاد، نزدیک بودن به آسانسور و رطوبت بالا باعث کاهش راندمان پرده های هوا خواهد شد.

 بهترین حالت عملکرد پرده هوا در ورودی یک ساختمان با درب دائماً باز و هوای تهویه شده داخلی، توسط یک مولفه سرعت موازی قدرتمند در ورودی که توسط جریان رو به پایین تولید می شود و همچنین کانال های برگشت هوای تهویه شده که مستقیماً به فن های دستگاه مرتبط هستند به دست خواهد آمد. این نوع کاربرد عمدتاً در بنا های در حال ساخت قابل اجرا بوده و برای اجرا در ساختمان های موجود دشوارتر خواهد بود.

افزایش مولفه عمودی وزش هوا در دستگاه سبب افزایش اختلاط بین دو محیط شده و نامطلوب می باشد. لذا در محل نصب دستگاه همواره سعی در افزایش مولفه افقی و کاهش مولفه عمودی خواهد بود. جهت انتخاب درست این مولفه ها همواره به کاربرد دستگاه دقت گردد. در محل های تجاری و مسکونی جهت آسایش افراد نمیتوان مولفه افقی سرعت را بیش از حد افزایش داد اما در محل های صنعتی و دیگر کابردها این امکان فراهم تر می باشد.

از جمله تفاوت های پرده هوا و درب های هیتردار می توان به موارد زیر اشاره نمود :

پرده هوا تمامی عرض ورودی را پوشش می دهد، در حالی که هیترها عمدتاً کوچکتر بوده و تمامی عرض ورودی را پوشش نمیدهد.

 پرده هوا مجهز به فن های قدرتمند جهت پوشش تمامی مساحت ورودی می باشد، اما هیترها دارای فن های ضعیف تر بوده و عمدتاً جهت گرم کردن هوای ورودی استفاده می شوند.

 نازل خروجی هوا در پرده هوا به گونه ای طراحی می شود که یک جریان یکدست هوا در سرتاسر عرض ورودی ایجاد نماید در حالی که هیترها ممکن است به این صورت طراحی نشوند.

هرچند در نگاه اولیه ممکن است به نظر برسد که پرده های هوا بار مصرفی بیشتری را به ساختمان اعمال میکنند (الکتریکی یا گرمایشی یا …) اما با در نظر گرفتن چند راه کار ساده از جمله تعبیه کلید (سنسور) جهت روشن شدن همزمان دستگاه در زمان باز شدن درب ورودی میتوان معادله را در جهت کاهش مصرف انرژی در طولانی مدت تغییر داد.

بطور کلی نصب پرده هوا در داخل و در بالای سر درب اتوماتیک شیشه ای انجام می شود. اگر در بخش بالایی درب دیوار باشد دستگاه به راحتی نصب می گردد. در صورتی که در قسمت بالایی درب مواجه با پنجره باشیم نیاز به استفاده از مقاطع فلزی ( قوطی یا نبشی یا تسمه)، کلاف فلزی(ساپورت) محکم جهت نصب پرده هوا خواهد بود.

در هنگام نصب پرده هوا لازم است به نکات زیر توجه نمایید:

محل نصب باید دارای استحکام کافی باشد. به طوری که بعد از نصب، دستگاه ( در حالت خاموش ) لرزش و تکان نداشته باشد.

دستگاه دقیقاً در بخش فوقانی درب نصب شود و بی جهت در بخش های بالاتر نصب نگردد.

موانع مزاحم در بالای سر درب جمع آوری شود.

در صورت انتخاب دستگاه بدون سیستم گرمایشی در ورودی مکان های عمومی بهتر است در زمستان ها مکش دستگاه در مجاورت هوای گرم (بخاری یا فن کویل) قرار گیرد.

جهت نصب کویل گرمایشی و انجام لوله کشی به جهت ورودی و خروجی آبگرم توجه کامل صورت پذیرد.

یکی از کاربردهای مهم پرده هوا در سردخانه ها می باشد. اصولاً به واسطه باز بودن درب های سردخانه که عموما در هنگام تخلیه و بارگیری صورت می گیرد، این محیط ها در معرض اتلاف برودتی زیادی هستند. این موضوع به خصوص در مواردی که اختلاف درجه حرارت بیرون و داخل سردخانه بیشتر باشد خود را عیان تر می سازد.

مزیت های استفاده از پرده هوا درب اتوماتیک شیشه ای :

استفاده از پرده هوا درب اتوماتیک شیشه ای از تبادل حرارت جلوگیری می کند.

همچنین استفاده از پرده هوا از ورود حشرات به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

در شهرهای پرجمعیت و با آلودگی هوای بالا استفاده از پرده هوا درب اتوماتیک شیشه ای از ورود هوای آلوده جلوگیری کرده و هوای داخل را سالم نگه می دارد.

جهت نصب پرده هوای سردخانه توجه به نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

در سردخانه هایی که دمای بالاتر از صفردرجه سانتی گراد دارند نصب پرده هوا در داخل توصیه می گردد.

در سردخانه هایی که دمای پایین تر از صفردرجه سانتی گراد دارند ( به جهت امکان یخ زدن پروانه دستگاه ) نصب پرده هوا در بیرون توصیه می گردد.

از آنجایی که مولفه باد برگشتی که بر کف زمین می خورد خود باعث اتلاف حرارت می گردد، نصب دستگاه های با سرعت بالا در سردخانه ها توصیه نمی گردد.

پرده هوا با سیستم اتوماتیک در هنگام باز وبسته شدن درب سردخانه ای پیشنهاد می گردد.

توجیه اصلی پرده هوای سردخانه علاوه بر حفظ کیفیت کالای انبار شده ؛ صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف برودتی می باشد. از این منظر هزینه نصب پرده هوا در کوتاه مدت قابل برگشت می باشد.

نصب پرده هوا در محل درب گرمخانه ها ( کارخانجات لبنیات و … ) نیز توصیه می شود.

گروه صنعتی آکام در خصوص ارائه ی هرگونه درب اتوماتیک با بهترین بهره وری و کیفیت در خدمت شما می باشد.

“آکام آرایه کاشانه مانا”

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x