باز و بسته کردن کرکره های برقی در زمان قطع برق 

()

کرکره‌های اتوماتیک برقی عموماً به ‌وسیله‌ی نیروی دست باز و بسته می‌ شوند و از مرسوم‌ ترین حفاظ‌ های امنیتی شناخته می‌ شوند. با گذشت زمان معایب این کرکره‌ها به تدریج آشکار شد و حضور آن‌ها کمرنگ‌ تر گردید. از اصلی ‌ترین معایب کرکره‌های اتوماتیک برقی قدیمی می ‌توان به دستی بودن آن اشاره کرد که با نیروی دست افراد باز و بسته می ‌شدند.

کرکره های اتوماتیک برقی

وزن سنگین این کرکره‌ها و جا به‌ جایی آن می‌ توانست برای افراد سالخورده، کم ‌توان و ضعیف مشکل ‌ساز باشد. از طرفی نمای ظاهری این کرکره‌ها به مرور زمان دچار تغییر رنگ و زنگ‌ خوردگی می‌ شدند و شکل ظاهری خود را از دست می دادند.

از طرفی ساختار این کرکره‌ها به صورت مشبک و شبکه‌ای بود که از نظر ضریب امنیت و ایمنی، عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و در برابر خطراتی مثل آتش ‌سوزی، ضربه، اسید و… بسیار ضعیف بود و سارقان هم ‌بارها توانسته بودند از این سد حفاظتی عبور کنند. برای خلاص کردن کرکره برقی در زمان قطع برق، از وسیله‌ای به نام امنیت خلاص کن استفاده می‌ شود. در درب‌های کرکره‌ای توسط سیم بکسل و در درب‌های چرخان توسط یک ریسمان این کار انجام می ‌گیرد.

باتری کرکره های اتوماتیک برقی:

باتری یک منبع تغذیه‌ای است در مواردی که برق شهری نیست از آن استفاده می‌شود. در این قسمت از کرکره برقی می ‌توانیم به عملکرد باتری کرکره برقی و چگونگی کارکرد آن بپردازیم. باتری کرکره برقی در یک جعبه قرار دارد و زمانی که برق شهری قطع شد، از این باتری برای جریان برق در کرکره برقی استفاده می‌ شود. البته این امکان شامل همه‌ی باتری‌ها نمی‌ شود. موتورهای ساید کرکره برقی معمولاً فاقد این باتری‌ها است، ولی در صورت نیاز و یا تمایل می‌ توان باتری را برای این منظور نصب و راه‌اندازی کرد و در واقع موتورهای ساید از زنجیر خلاص کن دستی استفاده می‌ کنند.

کرکره های اتوماتیک برقی

از ویژگی باتری کرکره های اتوماتیک برقی می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- قیمت نسبتاً مناسب

۲- رفع مشکل در مواقع ضروری

۳- عمر نسبتاً مناسب نسبت به عملکرد

۴- کیفیت مناسب در ساخت

نسل جدید از کرکره‌های اتوماتیک برقی و درب های اتوماتیک برقی، تماماً به‌ صورت اتوماتیک باز و بسته می ‌شوند و نیروی دست هیچ دخالتی در باز و بسته کردن آن ها ندارد. این کرکره‌ها با کمک نیروی برق و موتور حرکت می‌ کنند و باز و بسته می‌ شوند. در ساخت این کرکره‌های برقی، قطعات و یراق‌آلات متعدد زیادی به کار رفته که نیروی اصلی تأمین ‌کننده‌ی انرژی برق است.

باز و بسته کردن این کرکره‌ها به وسیله‌ی ریموت صورت می‌ پذیرد در هنگام قطع برق فرد هنگام ورود به ساختمان به وسیله‌ی ریموت ، دکمه‌ی مربوطه را فشار داده و پس از آن سیگنالی مبنی بر باز شدن و بالا رفتن کرکره به رسیور دستگاه ارسال می ‌گردد. پس از آن این فرمان به سمت موتور دستگاه هدایت می‌ شود و موتور نیروی لازم برای بالا کشیده شدن تیغه‌ها را تأمین می‌ کند و با چرخش ریل تیغه‌ها به سمت بالا جمع می ‌شوند.

در زمان بسته شدن هم با فشردن دکمه‌ی مربوطه از طریق ریموت دستگاه سیگنالی مبنی بر بسته شدن کرکره به رسیور دستگاه ارسال می ‌گردد که طی آن موتور نیروی لازم برای حرکت تیغه‌ها به سمت پایین را تأمین می‌ کند و انتقال می‌ دهد و بدین ترتیب کرکره بسته می‌ شود. موتور تأمین‌کننده‌ی نیروی اصلی برای باز و بسته شدن کرکره برقی است .

همه‌ی ما می ‌دانیم که کار اصلی موتور تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی است تا نیروی لازم برای چرخش و به حرکت درآوردن در دستگاه‌های برقی تأمین شود.  در کرکره‌ی برقی هم وظیفه‌ای اصلی موتور تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی است . این نیرو از طریق چرخ‌ دنده‌ها و تسمه به ریل دستگاه منتقل می ‌گردد و باعث چرخش آن به طرف بالا و پایین می ‌شود.

زمانی که ساعت ها برق منطقه قطع شده و شما هیچ گونه دسترسی به داخل منزل و یا محل کار و پارکینک ندارید برای بالا بردن کرکره برقی بدون ریموت دو راه جلوی شماست که می توانید با انتخاب یکی از آن ها اقدام به باز کردن درب کنید.

راه اول : سیستم برق اضطراری

یکی از قطعاتی که اغلب درب های کرکره ای دارند و نوعی تکنولوژی به حساب می آید سیستم UPS یا همان باتری بک آپ ( منبع تغذیه بدون وقفه ) است. این سیستم به شما اجازه می دهد تا در زمان قطع شدن برق بتوانید بدون ریموت کنترل درب کرکره ای را باز و یا بسته کنید. بدین صورت در شرایط اضطراری قرار نمی گیرید و عملکرد کرکره برقی نیز دچار اختلال نخواهد شد.

UPS با انرژی که در خود ذخیره می کند می تواند در زمان قطع برق بدون ریموت کنترل درب کرکره ای را باز و بسته کند. این تکنولوژی قطعی برق را تشخیص می دهد و به صورت اتوماتیک وارد عمل می شود. دفعات باز و بسته درب کرکره ای بدون ریموت به میزان انرژی UPS بستگی دارد و یکی دیگر از وظایف اصلی آن تامین نیروی محرکه موتور است. بسیاری از اماکن عمومی مانند مجتمع های تجاری و رفاهی , بانک ها و برج های مسکونی از کرکره برقی هایی استفاده می کنند که دارای تکنولوژی UPS باشد. زیرا این تکنولوژی مانند برق اضطراری عمل می کند و دارای توان های مختلفی هستند. اما به طور کلی از ۳ تا ۲۴ ساعت متغیر است.

راه دوم : خلاص کردن دستی درب کرکره های اتوماتیک برقی

 روش دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید به وسیله آن اقدام به خلاص کردن دستی کرکره کنید و درب را باز و بسته کنید. در این روش باید به سراغ گیربکس بروید و از کلید مخصوص استفاده کنید. تمام درب های کرکره برقی دارای کلیدی مخصوص هستند که همراه کرکره برقی نصب می شوند و باید در هنگام خلاص کردن دستی کلید را در محور گیربکس قرار دهید و بچرخانید.

کرکره های اتوماتیک برقی

گروه صنعتی آکام در خصوص ارائه ی هرگونه درب اتوماتیک با بهترین بهره وری و کیفیت در خدمت شما می باشد.

“آکام آرایه کاشانه مانا”

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x