دربهای خروج اضطراری (Break Out Doors)، تنها شانس نجات 

()

یکی از هولناک‌ترین موقعیت‌هایی که می‌توان تصور نمود، گرفتار شدن در ساختمانی است که شعله‌های آتش از طبقات آن زبانه می‌کشد و ما در حالیکه وحشت زده‌ایم، نمی‌دانیم از کدام سوی ساختمان خود را نجات دهیم.
در شرایط بحرانی، در ساختمان‌های بزرگ و پر تردد، اضطراب از مهم‌ترین عواملی است که مانع از تصمیم گیری درست برای خروج از منطقه‌ی خطر می‌شود.

در عین حال، در شرایط بحران، نمی‌توان از تک تک ساکنان و مراجعان به ساختمان، عملکرد صحیح را انتظار داشت.

اما با پیش بینی شرایط و اندیشیدن تمهیداتی برای کنترل بحران و هدایت افراد به خارج از ساختمان، می‌توان خسارات جانی و مالی را به کمترین میزان رسانید.

به طور حتم سوابق آتش سوزی‌های بزرگ در کشورمان را به خاطر دارید.

سینما رکس آبادان (سال ۱۳۵۷)، میدان حسن آباد تهران (سال ۱۳۷۷)، مسجد ارگ در تهران (سال ۱۳۸۳)، مدرسه‌ی شین آباد (سال ۱۳۹۱)، ساختمان جمهوری (سال ۱۳۹۲) و ساختمان پلاسکو در تهران (سال ۱۳۹۵). فجایع بزرگی که در صورت مدیریت صحیح خروج افراد، جان بسیاری از انسانها نجات می‌یافت.
طی دهه‌های پیشین، نمونه‌ی این حوادث در اروپا و امریکا، منجر به تنظیم استانداردهای ایمنی و الزامی ساختمانی شده است.

مهم‌ترین شاخص‌های استاندارد ایمنی ساختمان‌ها:

 اختصاص محلی برای خروج اضطراری و نصب دربهای مناسب برای موقعیت‌های بحرانی است.
بر اساس این استانداردها، می‌بایست در هر زمانی که به تخلیه‌ی سریع و ناگهانی افراد از ساختمانی نیاز باشد، از درب خروج اضطراری استفاده گردد. شاید محتمل‌ترین این شرایط، آتش‌سوزی باشد؛

اما پیش‌بینی شرایطی که به دلیل تخریب ناگهانی مثل زلزله، یا وجود تهدیدی در ساختمان، نیاز به تخلیه‌ی سریع باشد، لزوم تأمین درب خروج اضطراری خود را عیان می‌نماید.

درب خروج اضطراری، به سرعت و سهولت، افراد را از ساختمان خارج و به منطقه‌ی امن هدایت می‌کند.

بنابراین در دسترس بودن، اتوماتیک بودن، ساده بودن کار با این دربها و عرض دهانه‌ی کافی برای تخلیه، از ویژگی‌هایی است که برای حفظ جان افراد در این شرایط ضروری است.

در طراحی این دربها، می‌بایست به دسترسی‌های معلولان جسمی نیز توجه کرد.

 

 

«گروه صنعتی آکام» در تامین ایمنی ساختمان ها چه نقشی دارد؟

دربهای خروج اضطراری این شرکت به گونه‌ای طراحی، ساخت و نصب می‌شوند که در حالت عادی، عرض دهانه‌ای متناسب تردد روزانه‌ی افراد دارند و در شرایط بحرانی، قابلیت تعریض برای دهانه‌ی دربها پیش بینی شده است.

به این صورت که در حالت عادی، عرض نیمی از دهانه باز شده و در حالت اضطرار، تمام لت‌ها باز می‌شوند.
در مواقع اضطراری، لت‌های متحرک روی لت ثابت قرار می‌گیرند و لت ثابت و متحرک به صورت لولایی و با فشار دست به صورت همزمان باز می‌شوند.

در این حالت، فضای بازشو کاملی برای خروج افراد ایجاد می‌گردد. این ویژگی را تنها در سیستم‌های «برک اوت» (Break Out Sliding) می‌توان یافت.

هنگام حریق یکی از مسایلی که به جز آتش، جان ساکنان را تهدید می‌کند، گازهای سمی و دود ناشی از آتش است.

در بسیاری از حوادث، در حالیکه هنوز آتش به طبقات بالاتر سرایت نکرده است، تلفاتی به خاطر مسمومیت ناشی از دود و گازهای سمی به وجود می‌آید.

از این رو در استانداردهای ایمنی ساختمان، استفاده از دربها و پنجره‌های دودبند به عنوان امری ضروری در نظر گرفته شده است.

دودبند بودن این دربها، به معنی جلوگیری از عبور دود از درزهای درب، جهت ممانعت از ورود دود به سایر طبقات و بخش های ساختمان است.

این ویژگی منجر به تامین زمان بیشتر برای خروج افراد از ساختمان بدون خفگی و آسیب دیدن است.

دربهای شیشه‌ای خروج اضطراری اتوماتیک «گروه صنعتی آکام» قابلیت دودبند شدن دارند و به دلیل طراحی با لت‌های شیشه‌ای، زیبایی ساختمان را نیز تکمیل می نمایند.

از نظر فنی بهتر است به این موارد توجه داشته باشیم:

اپراتور به کار گرفته شده در دربهای خروج اضطراری اتوماتیک «گروه صنعتی آکام»، بالاترین استانداردهای روز اروپا را در کارنامه‌ی کیفی خود دارد.

تعبیه‌ی موتور ۱۰۰ وات ۶۳۵۵ این اپراتور، قابلیت‌های لازم را برای ارسال پالس‌های الکترونیکی کافی به کنترل باکس (Control Box) ایجاد کرده است و سنسورهایی که از هر دو طرف سیستم، حرکات اطراف درب را به دقت رصد می‌نمایند، حس امنیت در تردد را در شما تقویت می‌کنند.
یک نرم افزار هوشمند، اپراتور دربهای اتوماتیک خروج اضطراری را کامل می‌کند. به واسطه‌ی این نرم افزار، می‌توانید از امکاناتی همچون «اتو ریورس» (Auto Rivers)، «آنتی کراش» (Anti Crash)، «فریز» (Freez) و «ترافیک» (Trafic) بهره ببرید. این ویژگی ها کاربری با آسودگی خاطری را برایتان ایجاد می کند.

از سایر قابلیت‌هایی که به شما ارایه می گردد، توانایی تنظیم کنترل پنل (Control Panel) برای شش حالت مختلف در شرایط تردد متفاوت است.

شش حالتی که از یک درب خروج اضطراری اتوماتیک می‌توانید انتظار داشته باشید عبارتست از:
• حالت اتوماتیک بازشو
• حالت یک طرفه بازشو
• حالت قفل
• حالت یک دوم بازشو
• حالت دو سوم بازشو

 

 

از مهم‌ترین ویژگی‌های دربهای خروج اضطراری، استفاده‌ی آسان از این دربهاست.

علاوه بر مسیر خروج اضطراری که ویژگی‌های خاص خود را برای دسترسی به این دربها دارد، سهل بودن کار با این دربها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در طراحی‌های قدیمی، دربهای خروج اضطراری به صورت دستی باز و بسته می‌شدند؛ اما امروزه دربهای خروج اضطراری، یا به صورت اتوماتیک کار می‌کنند و یا به صورت دستی با فشاری معمولی به طور کامل باز می شوند.

به این ترتیب، در شرایط بحرانی، پیش از ایجاد ازدحام، مسیر خروج گشوده می‌گردد.

ویژگی تعریض دهانه‌ی دربهای خروج اضطراری می‌تواند در ساختمان‌های مختلفی بدون کاربری برای خروج اضطراری به کار گرفته شود.

در فضاهایی که ترافیک تردد بالا و یا نیاز به جابجایی لوازم عریض وجود دارد، می توان از درب مشترکی به عنوان درب ورود و خروج و درب جابجایی لوازم کمک گرفت.

فضاهایی همچون نمایشگاه‌های اتومبیل و فروشگاه‌های پر تردد می‌توانند از این دربها بهره گیرند.

گرچه درب های خروج اضطراری در محلهای ویژه‌ای از ساختمان تعبیه می‌شوند، اما این دربها را به عنوان دربهای اصلی داخلی یا خارجی ساختمان نیز می‌توان نصب نمود.

اگر دربهای اصلی ساختمان دارای ویژگی‌های لازم باشند، می‌توانند در مواقع بحرانی به صورت درب خروجی اضطراری عمل کنند.

برخی از دربهای اتوماتیک کشویی قابلیت تبدیل به درب خروجی اضطراری را دارند؛ به طوری که پنلهای دربهای اتوماتیک کشویی، با فشاری ساده و یا با فرمانی اتوماتیک به طور کامل باز می‌شوند و دهانه‌ی عریضی را برای خروج افراد فراهم می‌آورند.

اگر این دربها را به سیستم اعلام حریق متصل کنیم، بعد از تشخیص حریق، به سرعت باز شده و ساختمان از افراد تخلیه می‌شود.

«گروه صنعتی آکام»، جهت تامین «مرا بهتر از آنچه که هستم به خاطر بسپار»، به ما آسودگی خاطر می‌دهد که از این دربها برای تضمین ایمنی ساختمان و حفظ جان افراد، استفاده کنیم.

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
akam
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x