سقف کاذب 

()

سقف کاذب جزو محصولات پوششی برای سقف اصلی محسوب می‌شوند. هدف استفاده از این محصول فقط پوشش و زیبایی سازه نبوده و علاوه بر آن می‌توان تاسیسات و سیم کشی ها را نیز پوشش داد تا دغدغه شما برای نگه داشتن آن ها نیز برطرف شود. سقف کاذب آکام در اصل سقفی ثانویه برای ساختمان به شمار می‌آید که در پایین سقف اصلی نصب می شود و عیوب آن را برطرف می‌سازد. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتری شما با سقف کاذب، انواع و کاربرد های آن این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

این مدل سقف ها به سقف اصلی و دیوارهای اطراف متصل می‌شوند و در تحمل بار اصلی سازه نقش دارند. همچنین از سقف کاذب به منظور عایق نمودن سقف در برابر صدا و حرارت، اجرای نورپردازی های دکوراتیو و پوشش سیم های تاسیسات نیز بهره برده می‌شود و با توجه به استفاده های فراوان آنها منطقی است که در اکثر خانه های امروزی، نمونه های مختلف آن ها مشاهده می‌شود.

این دسته از سقف ها عموما به صورت دیوار به دیوار اجر نمی‌شوند، چرا که ارتفاع سقف اتاق را کاهش می‌دهند. همین مسئله سبب شده که برای جلوگیری از ایجاد فضایی محدود و تنگ آن روش اجرا و نصب آنها بدین شکل باشد. امروزه با خلق ایده های جدید، طرح های متنوعی برای سقف کاذب ارائه می شود که می توان با توجه به سلیقه و دکوراسیون مورد نظر آن ها را انتخاب نمود.

طراحی این سقف ها از جمله محبوب ترین موضوعات در میان معماران می‌باشد و شما می‌توانید با استفاده از این نوع سقف ها تغییرات اساسی در دکوراسیون داخلی خود ایجاد کنید. سقف های کاذب گروه صنعتی آکام با طراحی های منحصر بفرد و جذاب، مناسب برای یک دکوراسیون دخالی مدرند می‌باشند و جلوه ای متفاوت به محیط داخلی سازه شما می‌بخشند.

پس از این مقدمه و آشناییت بیشتر شما با اهداف این محصولات، حالا نوبت به آشنایی با انواع سقف کاذب و کاربردها و مزایا و معایب استفاده از آن ها می‌رسد، پس با ما همراه شوید.

سقف کاذب
سقف کاذب

مزایای استفاده از سقف کاذب

  • این مدل سقف ها قابلیت جابه‌جایی داشته و هزینه تمام شده اجرای آن در مقایسه با تعمیر و بازسازی سقف اصلی ارزان تر خواهد بود.
  • این سقف به عنوان یک عایق صوتی عمل کرده، بنابراین از انتقال سر و صدا بین طبقات جلوگیری می‌کند.
  • تعمیر این سقف ها آسان است.
  • سقف های کاذب، لوله ها و سیم کشی های رد شده در سقف اصلی را پوشش می دهد.
  • اجرای این سقف ها نقش بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی سازه شما خواهند داشت؛ زیرا از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می‌کند.
  • با استفاده از سقف کاذب می توان نورپردازی های بسیار زیبا در فضای مورد نظر اجرا نمود.
  • اگر مراحل نصب و اجرای عایق های حرارتی و سقف کاذب بدون هیچ نوع درز و مشکلی صورت گیرد، می‌تواند از هدر رفت حرارت جلوگیری کند.

معایب استفاده از سقف کاذب

  • همانطور که پیش تر اشاره داشتیم، سقف کاذب ارتفاع اتاق را کمی کاهش می دهد، زیرا در زیر سقف اصلی نصب می‌شود.
  • عمر این نوع سقف کوتاه بوده و نیازمند مراقبت بالا می‌باشد.
  • این سقف بعد از چند سال غبار گرفته و رنگ پریده می‌شود.
  • مقاومت و استحکام این سقف مانند سقف اصلی نیست و در برابر حوادث طبیعی امکان تخریب آن وجود دارد.

انواع سقف کاذب

سقف رابیتس

سقف رابیتس یکی از رایج ترین و محبوب ترین انواع سقف کاذب به شمار می‌آید. خود رابیتس نوعی ورق مشبک از جنس فولاد گالوانیزه می‌باشد که با استفاده از سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی وصل می‌شود. خود رابیتس در دو مدل برجسته و مسطح به تولید می‌رسد. نوع برجسته این محصولات برای دهانه های بزرگ و نوع مسطح آن برای دهانه های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبشی، میلگرد و لایه رویه (ورق های مشبک گالوانیزه)، ساختار سقف رابیتس را تشکیل می‌دهد. از مزایای این نوع سقف کاذب می‌توانیم مواردی همچون دسترسی آسان به مصالح، طرح پذیری متنوع و سرعت اجرای مناسب آن اشاره کنیم. این سقف همچون همه محصولات جدا از مزایای نامبرده شده، دارای معایبی نیز می‌باشند. از این معایب باید به مصرف زیاد گچ، وزن زیاد، سرعت اجرای پایین و محدودیت آب و هوایی هنگام گچ کاری اشاره کنیم.

سقف کناف

این مدل از سقف های کاذب در اکثر ساختمان های امروزی دیده می‌شوند که به صورت پنل های گچی مسطح به سقف اصلی نصب می‌شوند. خود این محصولات در دو مدل سقف کناف یکپارچه و سقف کناف مشبک، نصب و اجرا شده که سقف کناف یکپارچه از یک زیرسازی فولادی سبک وزن تولید می‌شود و پنل های گچی روکش دار بر روی آن نصب می‌شوند.

سقف کناف مشبک برخلاف نوع قبلی از سازه های سپری و تایل های سقفی به صورت یک شبکه تشکیل شده اند که توسط آویز به سقف اصلی متصل می‌شوند. این مدل از سقف های کاذب وزن بسیار کمی داشته و قیمت آن ها نیز ارزان و مقرون به صرفه می‌باشد. باید به این نکته نیز اشاره داشت که این نوع سقف ها به رنگ آمیزی احتیاج ندارند و تعمیر و نگهداری از آن ها نیز امری آسان می‌باشد. سقف کناف در دو نوع دکوراتیو و ساده طراحی و اجرا می‌شود.

سقف با پنل های از پیش ساخته گچی

جنس این سقف ها از آلومینیوم بوده و قطعاتی با پیش ساخته های گچی درون آن ها قرار می‌گیرند. همچنین این محصولات ویژگی ایجاد طرح های گوناگون و تعویض قطعات سقف با پنل های از پیش ساخته گچی را دارا می‌باشند و به همین دلیل می‌توان این سقف کاذب را با پرداخت کمی رنگ آمیزی کرد.

از مزیت های دیگر انی محصول باید به مقاومت بالا آن در برابر آتش سوزی اشاره کنیم. همچنین علاوه بر موارد گفته شده، ایمنی این محصولات در برابر زلزله نیز بالا می‌باشد و اجرای آن نیز به آسانی و سریع می‌باشد.

سقف گریلیوم

سقف گریلیوم یکی از انواع سقف های کاذب تزئینی به شمار می‌آید که از جنس آلومینیوم یا آلیاژ به تولید می‌رسد. گریلیوم با نام سقف باز نیز شناخته شده می‌باشد و پس از نصب و اجرای سقف، چیزی که نمایان می‌شود حفره های مربعی شکلی است که در مجاور یکدیگر نصب شده اند.

این امکان وجود دارد که سقف گریلیوم را به تنهایی یا با ترکیب با دیگر سقف های کاذب اجرا نمود. از مزایای این محصولات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که می‌توان از آنها در پشت آن کانال و دریچه استفاده کرد، چرا که هیچ چیز جز خود چراغ از آن نمایان نمی‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که نصب این سقف ها نیز همانند سایر سقف های کاذب با استفاده از آویز و زنجیر یا سیم مفتول انجام می‌شود.

سقف چوبی

این کدل از سقف های کاذب، حسی گرم و دلپذیر القا می‌کنند و که تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی می‌گذارد. این سقف دارای یک بخش اصلی، متشکل از چهار تراش یا فولاد می‌باشد و قسمت فرعی آن نیز با استفاده از چوب به تولید می‌رسد. نحوه نصب سقف چوبی بدین شکل می‌باشد که قبل از اجرای آن نیاز داریم تا فرآیند های لمبه کوبی، کلاف کشی و تراز سقف با چهارتراش چوبی مناسب در دور تا دور آن را انجام دهیم. باید خاطر نشان کرد که عموما جنس لمبه های چوبی از چوب نراد خارجی می‌باشد.

سقف ترکیبی

سقف ترکیبی در اصل همان اجرای چند نوع سقف کاذب می‌باشد که به شکل یک طرح هندسی در آمده اند. برای اجرای این سقف ها باید به این موضوع توجه کرد که حتمی طرح انتخاب شده مناسب با سازه های سقف کاذب باشد. همچنین برای اجرای این محصولات نیاز به زیرسازی مناسب با آهن کشی خواهیم داشت.

سقف آلومینیومی

این مدل از سقف های کاذب با استفاده از تایل های آلومینیومی و بدون نیاز به بتونه کاری و پیچ نمودن تایل ها به سپری اجرا می‌شون و به همین دلیل می توان آنها را به راحتی تعمیر کرده و به فضای پشت آن دسترسی داشت. همچنین این سقف ها قابلیت این را دارند که ویژگی هایی به آنها اضافه شود، برای مثال اگر امکان تعریق و وجود رطوبت در پشت سقف وجود داشته باشد از تایل های روکش پی وی سی یا پشت فویل دار در ساخت این مصحولات استفاده می‌شود. حال اگر هدف اصلی شما از نصب این سقف فقط تزئین و افزایش زیبایی محیط داخلی باشد، می‌توان از تایل های ساده رنگی استفاده کرد.

اگر این مدل از سقف های کاذب با هدف عایق آکوستیک نصب شوند، باید تایل های پانچ دار برای اجرای آن به کاربرده شود. سقف دامپا یا سقف نواری یکی از زیرشاخه های سقف های آلومینیومی به شمار می‌آیند و از طریق شکل دادن پنل های آلومینیومی ایجاد می‌شوند.

این محصولات نیز از نصب و اجرای آسان و سریعی برخوردار می‌باشند و این امکان وجود دارد که پانل های آن را از سمت پایین سقف جا زد یا جدا نمود. این پانل ها ضد حریق بوده و رنگ آن ثابت می‌باشد. سقف دامپا به راحتی قابل شستشو بوه و عمر مفید لین محصولات نیز طولانی می‌باشد. اجرای این سقف ها با توجه به محلی نصب آن ها متفاوت می‌باشد، برای مصال در مکان هایی که نیاز به عایق صوتی وجود ندارد، از نوع ساده و برای مکان هایی که هدف از اجرای آنها اکوستیک بودن می‌باشد باید از نوع سوراخ دار استفاده شود.

سقف آکوستیک

در اجرای این سقف های کاذب از متریال هایی نظیر پلاک های چوبی و گچی، ورقه های مقوایی فشرده و پارچه های چین دار استفاده می‌شود. این مسئله سبب شده که این محصولات ویژگی هایی نظیر سادگی، ضد صدا و حریق بودن و قیمت مناسب را دارا باشند.

سقف طلقی

این مدل از سقف های کاذب یکی از پراستفاده ترین نمونه های موجود در بازار می‌باشند. دلیل استفاده فراوان از سقف های طلقی، ویژگی قابلیت عبور نور از آن ها می‌باشد. در سیستم اجرایی این سقف ها از شبکه بندی کناف استفاده می‌شود. همچنین از مزایای دیگر این محصولات باید به هزینه مقرون به صرفه و سرعت نصب بالای آن ها اشاره کرد.

سقف مجازی

نمونه ای دیگر از سقف های کاذب، سقف هایی می‌باشد که با نام آسمان مجازی یا سقف کشسان در بازار به عرضه می‌رسند. در صورتی که سازه شما به گونه ای است که از قبل پروفیل های مخصوص برای نصب سقف های کاذب در آن به کاررفته باشد، می‌توان از تایل های مخصوص استفاده کرد و نصب سقف آسمان مجازی را انجام داد.

سقف شیشه ای

در ساخت سقف های شیشه ای عمدتا از شیشه های تزیینی برای پوشش سقف استفاده می‌شود که هدف اصلی آنها همانطور که از نامشان پیدا می‌باشد، زیبایی سازه است. برای موقعیت هایی که مقاومت و امنیت این محصولات نیز اهمیت دارد، از شیشه های سکوریت در ساخت این مدل سقف های کاذب استفاده می‌شود.

همانطور که مشخص است، این نوع سقف ورود نور را به سازه شما بیشتر می‌کند و تمیز کردن و شستشوی آن ها نیز امری ساده و بدون دردسر می‌باشد. همچنین یکی از مهم ترین مزیت های این سقف ها این می‌باشد که در طرح ها و رنگ های مختلف به تولید می‌رسند. هرچند که این محصولات از معایب زیادی نیز برخوردار می‌باشند، از جمله وزن زیاد، هزینه نصب بالایی و همچنین در شرایطی مانند زمین لرزه، احتمال شکستگی آن هرچند به میزان کم، اما وجود دارد.

سقف کاذب آی گلس

سقف آی گلس، یکی از محصولات رایج در ایران می‌باشد، چرا که مواد اولیه این سقف های کاذب در داخل کشور تولید می‌شود. این نوع سقف، از تایل‌ های شفاف آکریلیک ساخته شده و روشنایی را به خوبی از خود عبور می‌دهند و یکی از جایگزین های مناسب تر برای سقف های شیشه ای می‌باشند.

ترکیب سقف آی گلس با انواع سقف کاذب به خصوص ام دی اف ظاهری بسیار زیبا و مدرن را در دکوراسیون داخلی شما ایجاد می‌کند. آی گلس از وزن کمی برخوردار بوده و طرح بندی های بسیار متنوعی دارد.

از سقف کاذب در چه محیط هایی می توان استفاده کرد؟

استفاده از این محصولات، در بخشهای مختلف خانه امکان پذیر می‌باشد. دلیل این امر تنوع بالای این محصولات و طراحی متفاوت این گونه سقف ها می‌باشد که در نتیجه پاسخگوزی هرچونه سلیقه ای می‌باشد.

سقف کاذب سالن پذیرایی

سقف کناف یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی می‌باشد، چرا که جلوه‌ ای مدرن و زیبا و مناسب فضای شما ایجاد می‌کند. سقف های کاذب کناف در کنار نورپردازی مناسب می‌ توانند فضا را بزرگ‌ تر نشان دهند و به همین دلیل آنها را برای سالن های پذیرایی مناسب می‌کند.

سقف کاذب سرویس بهداشتی

برای چنین محیطی حتمی به شما پیشنهاد می‌کنیم، که از سقف های کاذب در طراحی آن استفاده کنید، چرا که می‌توانید با استفاده از سقف کاذب در قسمت هایی که رطوبت در آن ها بالای می‌باشد از این بخش ها محافظت کنید. این گونه سقف ها پایین تر از سقف معمولی قرار گرفته و از این رو می‌توان از آنها برای پوشاندن لوله کاری های انجام شده در سقف استفاده کرد.

سقف کاذب حمام

سقف های پی وی سی، نمونه ای از بهترین انواع سقف های کاذب برای طراحی محیط حمام می‌باشد. دلیل آن این است که سقف های PVC در محیط های مرطوب از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشند و ماندگاری سازه شما را افزایش می‌دهند. هم چنین اجرای این مدل سقف های کاذب بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

سقف کاذب اتاق خواب

استفاده از سقف های کاذب در اتاق خواب عموما با هدف مدرن و زیباتر شدن این مکان می‌باشد تا فضایی دلنشین و آرام بخش را بوجود بیاورد. بهترین سقف کاذبی که برای این بخش از خانه وجود دارد، سقف کناف می‌باشد. استفاده از کناف به همراه چراغ های ال ای دی توکار، آرامش و گرمی را در اتاق شما القا می‌کند که با این محیط هم خوانی دارد.

سقف کاذب آشپزخانه

سقف مجازی بهترین انتخابی می‌باشد که می‌توانید برای سقف کاذب آشپزخانه خود داشته باشید. استفاده از سقف هایی که قابلیت شستشو و تعویض آسانی دارند در چنین محیط هایی که دود و کثیف شدن سقف رایج می‌باشد امری مقرون به صرفه به شمار می‌آید.

سقف کاذب در کتابخانه

استفاده از سقف کاذب در طراحی کتابخانه می تواند گزینه ای مناسب برای ایجاد فضایی گرم یا تازه و مدرن تر از طراحی های خشک قدیمی باشد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از نمونه چوبی سقف های کاذب در کنار سایر المان های چوبی فضایی رسمی و چشم نواز ایجاد کنید.

سقف کاذب محیط های اداری

همانطور که با این محصولات بیشتر آشنا شده اید به احتمال زیاد حدس می‌رسند که چه مدل سقف کاذب برای چنین فضاهایی مور استفاده قرار می‌گیرد. بله سقف کناف به دلیل وجود تاسیساتی که از سقف عبور کرده اند، بهترین انتخاب شما برای محیط های اداری می‌باشد. کناف به دلیل انعطاف‌ پذیری بسیار بالا، سهولت کار و اجرای سریع، می‌تواند فضایی ایده آل را برای کار و فعالیت‌های اجتماعی بوجود بیاورد.

از سقف کاذب در چه محیط هایی می توان استفاده کرد؟
از سقف کاذب در چه محیط هایی می توان استفاده کرد؟

نحوه نصب سقف کاذب

نکات قبل از نصب

حتمی توجه داشته باشید که دمای محل ذخیره تایل‌ها باید حدود ۱۶ الی ۲۱ درجه سانتی گراد باشد و همچنین تایل‌ها را ۲۴ ساعت قبل از نصب در معرض هوای آزاد قرار دهید. پیش از آغاز مراحل نصب و اجرای سقف های کاذب باید دست هایتان خود را شسته باشید تا بعد از اجرا آثار لکه بر روی تایل‌ ها باقی نماند. در صورتی که ابعاد محل نصب، مضرب دقیقی از ۶۰ سانتی متر نباشد، باید از تایل برش خورده استفاده کنید.

مراحل نصب

در مرحله اول باید نبشی ها را دور تا دور دیوار محلی که قصد نصب سقف کاذب را دارید نصب کنید. نبشی‌ها، در سقف‌ های کاذب با هدف باربری نصب می‌شوند. برای نصب دقیق نبشی‌ها اول ارتفاع نصب سقف کاذب و سپس ارتفاع نبشی را علامت گذاری کنید. سپس در مرحله بعدی نبشی ها را در نقاط اندازه گیری شده نصب کنید.

محل قرارگرفتن سازه‌ های سپری با نحوه چیدمان تایل ها در ارتباط بوده و با در نظرگرفتن نحوه چیدمان تایل ها بر روی سقف که در مرحله اول تعیین کردید، سازه‌های سپری را به صورت عمود بر روی نبشی ها نصب کنید. هدف از نصب این سازه‌های فرعی تحمل بار تایل‌ ها می‌باشد. بهترین راه برای پیداکردن راستای دقیق، این است که از یک نبشی به نبشی مقابل، طنابی را متصل و این کار را در فواصل ۱۲۰ سانتی یکدیگر تکرار کنید.

با نصب نبشی به سقف اصلی سازه، حالا شما می‌توانید اتصالات سیم مفتول یا فنر آویز به سازه‌ های سپری را انجام دهید. فواصلی که این آویزها باید نصب شوند، متناسب با جنس سقف کاذب و همچنین تعداد روشنایی های مورد نظر شما در سازه می‌باشد. پس از نصب نبشی ها، حالا نوبت به مشخص کردن محل دقیق قرارگرفتن روشنایی‌ ها می‌رسد. در نهایت پس از انجام تمامی مراحل گفته شده، حالا با توجه به محل قرارگیری سپری های اصلی اقدام به نصب آویز کنید تا وزن سقف کاذب که قرار است اجرا شود را مهار کند.

جمع بندی…

ما در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با سقف های کاذب، انواع و کاربرد های آنها بیشتر آشنا کنیم. همانطور که توضیح دادیم این مصحولات گزینه ای مناسب برای پوشش زیر سقف بوده و زیبایی دکوراسیون داخلی شما را افزایش می‌دهد. ویژگی که در همه انواع سقف های کاذب مشترک می‌باشد، این است که این سقف ها علاوه بر زیبایی، عایق صوتی و حرارتی نیز محسوب می‌شوند. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره این محصولات یا درب های اتوماتیک شیشه ای، کرکره اتوماتیک برقی شما می‌توانید با تیم کارشناسی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و ۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نحوه نصب سقف کاذب
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x