انواع موتور کرکره‌های برقی و کاربرد هر کدام 

()

امروزه استفاده از کرکره‌های برقی در مکان‌های مختلف از واحدهای تجاری بزرگ و کوچک گرفته تا درب پارکینگ ساختمان‌های مسکونی، گسترش یافته است. موتور مهم‌ترین قطعه‌ی کرکره‌های برقی محسوب می‌شود که تأمین نیروی لازم برای باز و بسته کردن کرکره را به ‌عهده دارد. موتورهای کرکره‌های برقی در انواع و ظرفیت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام‌شان برای کاربردهای خاصی مناسب هستند.

طی این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی انواع موتورهای کرکره‌های برقی، شما را با مزیت‌ها و معایب انواع موتورها آشنا کنیم تا اگر قصد نصب و راه‌اندازی کرکره برقی را دارید، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

موتور کرکره برقی

کرکره‌های برقی توسط نیروی الکتریکی و موتور و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی مختلف، به‌صورت عمودی باز و بسته می‌شود. موتور کرکره برقی از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی و ایجاد نیروی گشتاور دینامیک، نیروی لازم برای باز و بسته کردن کرکره را فراهم می‌کند. موتور کرکره‌های برقی مهم‌ترین بخش کرکره برقی است و عدم کارکرد صحیح آن، عملکرد کلی درب را با مشکل مواجه می‌کند.

انتخاب موتور کرکره برقی باید با در نظر گرفتن ابعاد کرکره و دفعات باز و بسته شدن آن، صورت پذیرد. در واقع نیرویی که لازم است تا کرکره‌ی یک کارگاه و کارخانه باز و بسته شود، طبیعتا با نیروی لازم برای باز و بسته کردن کرکره برقی یک پنجره برابر نیست، بر همین اساس از موتورهایی با ظرفیت و کارایی متفاوت برای راه‌اندازی انواع کرکره‌های برقی استفاده می‌شود.

انواع موتور کرکره‌های برقی

موتورهای کرکره‌های برقی به سه دسته‌ی کلی ساید، تیوبلار و سنترال تقسیم می‌شوند؛ که هر کدام کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند، در ادامه به بررسی کامل هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

موتورهای تیوبلار

این نوع موتور استوانه‌ای شکل است و معمولا درون ریل یا رول کرکره جاسازی می‌شود. موتورهای تیوبلار با اندازه‌ها و توان‌های مختلف تولید می‌شوند، با این حال ضعیف‌ترین نوع موتور کرکره‌ی برقی محسوب می‌شوند و قدرت محدودی دارند. به همین منظور استفاده از موتور تیوبلار برای کرکره‌هایی با ابعاد بزرگ و وزن سنگین توصیه نمی‌شود، همچنین برای مکان‌هایی که دفعات تردد و باز و بسته کردن کرکره زیاد است نیز استفاده از موتورهای تیوبلار خیلی مناسب نیست. با این حال، در عمده‌ی مکان‌ها چون مغازه‌ها و پارکینگ‌ها، استفاده از این موتورها رایج و مقرون به‌صرفه هست.

موتورهای تیوبلار
موتورهای تیوبلار

موتورهای تیوبلار در زمان قطع برق عمل نخواهند کرد و برای همین منظور، به سیستم خلاص کن دستی مجهز هستند تا در هنگام بروز مشکل یا برق رفتگی بتوانید به صورت دستی کرکره را باز و بسته کنید.

موتورهای ساید

موتورهای ساید قدرتمندترین موتورهای کرکره برقی موجود در بازار هستند. این نوع موتورها در کنار و بالای کرکره برقی نصب می‌شوند. موتورهای ساید با دارا بودن قدرت قابل قبول، می‌توانند با سرعت مناسب انواع کرکره‌های سنگین با ابعاد مختلف را باز و بسته کنند. به همین جهت در اکثر اماکن پرتردد و برای درب‌های با ابعاد بزرگ و سنگین، از موتور ساید استفاده می‌شود.

موتورهای ساید
موتورهای ساید

موضوع مهم در مورد موتورهای ساید، این است که اکثر این موتورها به سیستم UPS یا برق اضطراری مجهز هستند؛ به این ترتیب که با قطع برق، موتور ساید به باتری‌ای که برای آن تعبیه شده وصل می‌شود و قادر است چندین مرتبه تا تمام شدن شارژ باتری، کرکره برقی را باز و بسته کند. علاوه بر این خلاص کن دستی موتور ساید، به‌صورت زنجیری می‌باشد و در صورت قطعی برق، به راحتی می‌توان کرکره را از این طریق، باز و بسته کرد.

موتورهای سنترال

علت نام‌گذاری این موتورها به این نام (سنترال یا مرکزی)، این است که در مرکز شفت کرکره قرار می‌گیرند. این موتورها امروزه چندانی نداشته و کم‌کاربردترین نوع موتورهای کرکره برقی محسوب می‌شوند. با این حال موتورهای سنترال قابلیت نصب بر روی کرکره‌های دستی قدیمی، جهت خودکار کردن باز و بسته شدن‌شان و تبدیل آن‌ها به کرکره‌ی برقی را دارا هستند.

موتورهای سنترال
موتورهای سنترال

موتورهای سنترال نیز همانند موتورهای تیوبلار برای کرکره‌های متوسط و کم تردد مناسب هستند. این موتورها دارای خلاص کن برای استفاده در هنگام قطعی برق می‌باشند.

مزایا و معایب انواع موتورهای کرکره برقی

از آن‌جایی‌که امروزه موتورهای سنترال تا حد زیادی از رده خارج شده‌اند و بیشتر موتورهای ساید و تیوبلار در بازار یافت می‌شوند؛ به مقایسه و مزایا و معایب هر کدام از این موتورها در قیاس با هم می‌پردازیم.

مزایا و معایب انواع موتورهای کرکره برقی
مزایا و معایب انواع موتورهای کرکره برقی

مزایای موتورهای تیوبلار

  • به لحاظ نوع طراحی و محل قرارگیری، چون به‌صورت استوانه‌ای شکل بوده و درون شفت نصب می‌شوند، فضای کمتری در قیاس با سایر موتورها اشغال می‌کنند.
  • به‌دلیل قرارگیری درون شفت، به زیبایی کرکره لطمه نمی‌زنند.
  • در اندازه‌های مختلف و دارای توان و قدرت کشش متفاوت، طراحی و ساخته می‌شوند.
  • قیمت این موتورها نسبت به موتورهای ساید و سانترال مناسب‌تر است.
  • دارای خلاص کن دستی بوده و در صورت قطع جریان برق، امکان باز و بسته شدن را دارند.

معایب موتورهای تیوبلار

  • موتورهای تیوبلار کرکره برقی توان محدودی دارندو به همین خاطر برای کرکره‌های با ابعاد بزرگ و سنگین مناسب نیستند.
  • به‌دلیل توان محدود و ساختار ظریف‌تر، برای درب‌هایی که تعداد دفعات باز و بسته شدن‌شان زیاد است، مناسب نیستند.
  • به‌خاطر قرارگیری این موتورها درون شفت کرکره، در صورت بروز مشکل، برای بررسی و تعمیرشان نیاز است تا کرکره باز شود و به همین خاطر، تعمیرشان زمان‌بر خواهد بود.
  • به سیستم UPS مجهز نیستند و به‌همین در حین قطعی برق باید به‌صورت دستی کرکره را باز و بسته کرد.
  • موتورهای کرکره برقی تیوبلار،فاقد سیستم پاراشوت هستند. به همین خاطر در صورت خرابی گیربکس، امکان سقوط کرکره و وقوع خسارت جانی و مالی وجود دارد.

مزایای موتورهای ساید

  • موتورهای ساید به سیستم UPS یا برق اضطراری مجهز هستند؛ به این ترتیب با قطع برق، می‌توانند به کارشان ادامه دهند.
  • قدرت این موتورها از سایر انواع موتورهای کرکره برقی بیشتر است و می‌توانند کرکره‌هایی با وزن سنگین را باز و بسته کنند.
  • موتور ساید نسبت به سایر موتورها صدای کمتری تولید می‌کنند و برای مکان‌های کم سر و صدا انتخاب مناسبی هستند.
  • قابلیت باز و بسته شدن به تعداد بالا را دارند و به این ترتیب برای مکان‌ها پرتردد مناسب‌اند.
  • به‌خاطر قرارگیری در بیرون از بدنه‌ی کرکره، نصب و تعمیر موتورهای ساید ساده‌تر است.

معایب موتورهای ساید

  • موتورهای ساید درون شفت قرار نمی‌گیرند و در فضای بیرون قرار می‌گیرند و این موضوع می‌تواند علاوه بر اشغال کردن فضای اضافی، موجب به هم ریختن ظاهر فضا شود.
  • موتورهای ساید با توجه به قدرت‌شان معمولا گران‌تر هستند. به این ترتیب برای مکان‌های کم تردد چندان مقرون به‌صرفه نخواهند بود.
  • زمان باز و بسته شدن کرکره توسط موتور ساید طولانی‌تر از موتورهای تیوبلار است.
موتورهای کرکره برقی
موتورهای کرکره برقی

ارائه‌ی باکیفیت‌ترین موتورهای کرکره برقی در گروه صنعتی آکام

طی این مقاله سعی کردیم به‌طور کامل به معرفی و مزایا و معایب انواع موتور کرکره‌های برقی بپردازیم؛ همان‌طور که توضیح دادیم انتخاب نوع و ظرفیت موتور باید به فراخور مکان مورد استفاده و ابعاد درب و میزان تردد تعیین شود. به‌کارگیری موتور ارزان و بی‌کیفیت می‌تواند موجب اختلال در عملکرد کرکره شود؛ همچنین استفاده از موتورهای قوی‌تر از حد مورد نیاز، هزینه‌ی زیادی را در هنگام راه‌اندازی و نگهداری، به شما تحمیل خواهد کرد.

موتورهای استفاده شده در اپراتورهای انواع درب‌های اتوماتیک و کرکره‌های برقی گروه صنعتی آکام، از باکیفیت‌ترین و پرقدرت‌ترین موتورهای روز دنیا بوده که ساخت کمپانی آلمانی دانکر موتورِن هستند. موتورهای این شرکت دارای استانداردهای جهانی din18650 و tuv نیز هستند و اصالت موتورهای دانکر از طریق کد درج شده بر روی بدنه‌شان، قابل استعلام است.


منبع : elero

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
انواع موتور کرکره‌های برقی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x