درب اتوماتیک ایرلاک ( فیلترینگ ) چیست؟ 

()

 درب ایرلاک سیستمی متشکل از دو در است که به صورت الکترونیکی قفل می شوند، به طوری که هر دو نمی توانند همزمان باز شوند. این موضوع می تواند از ورود آلودگی ها به اتاق تمیز و هنگام ورود یا خروج پرسنل به اتاق جلوگیری کند.

سیستم ایرلاک نیز به دمای کنترل شده اتاق کمک می کند. از این درها نیز می توان به عنوان آپشن های امنیتی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به یک فضا استفاده کرد.

طراحی درب ایرلاک
طراحی درب ایرلاک

ایرلاک ایمن و غیر ایمن

در سیستم airlock ایمن تمام درها تا زمانی که درخواست ورود داده نشود، قفل می مانند. این اتفاق معمولاً از طریق نوعی درخواست برای ورود، مانند دکمه یا صفحه کلید رخ می دهد. ایرلاک غیرایمن به این معنی است که درها تا باز شدن اولین در باز می مانند و درهای دیگر قفل می شوند.

کاربردهای درب ایرلاک

 بسته به طبقه بندی و کاربرد اتاق شما، ممکن است بخواهید ویژگی های امنیتی بیشتری در airlock وجود داشته باشد.  برخی از این موارد عبارتند از هشدارهایی که به شما اعلام می کند که افرادی وارد اتاق شده اند و درب باز است.

این ویژگی‌ها می‌تواند به شما کمک کند که قفل ها به درستی عمل می‌کنند و آلودگی بیرونی را محدود می‌کند.

شما همچنین می توانید ایرلاک خود را تحت نظارت قرار دهید.  برای قسمت هایی با امنیت بالا، ممکن است بخواهید ایرلاکی تحت نظارت داشته باشید، جایی که پرسنل باید یک درخواست برای دسترسی را به دستگاه بدهند و این درخواست باید از طریق یک دوربین مدار بسته یا سیستم تأیید پنل تأیید شود. درب می تواند دسترسی را از طریق یک بیومتریک یا صفحه کلید کنترل کند.

چنین سیستم هایی در جایی مفید هستند که فقط پرسنل مجاز می توانند وارد محیط اتاق تمیز شوند.

از ایرلاک ها در:

  • فضاپیماها و ایستگاه های فضایی، برای حفظ محیط قابل سکونت در هنگام خروج یا ورود افراد به فضاپیما.
  • محفظه های هایپرباریک، برای اجازه ورود و خروج و در عین حال حفظ اختلاف فشار با محیط اطراف.
  • زیردریایی‌ها، اتاق‌های غواصی و زیستگاه‌های زیر آب برای خروج و ورود غواصان.
  • اتاق‌های تمیز، محیط‌های محافظت‌شده که در آن‌ها گرد و غبار، ذرات خاک، مواد شیمیایی مضر و سایر آلاینده‌ها تا حدی با نگه‌داشتن اتاق در فشار بالاتر از محیط اطراف حذف می‌شوند.
  • محیط‌های خطرناک، مانند راکتورهای هسته‌ای و برخی آزمایشگاه‌های بیوشیمیایی، که در آن‌ها از نشت گرد و غبار، ذرات و/یا عوامل بیولوژیکی با نگه‌داشتن اتاق در فشار کمتری نسبت به محیط اطراف جلوگیری می‌شود
  • گنبدهای تحت فشار مانند USF Sun Dome که افت فشار باعث فروپاشی سازه می شود.
  • میکروسکوپ های الکترونی، جایی که فضای داخلی نزدیک به خلاء است بنابراین هوا بر مسیر الکترون تأثیر نمی گذارد.
درب اتوماتیک ایرلاک
درب اتوماتیک ایرلاک

سیستم درب بهم پیوسته چیست؟

 اتاق‌ تمیز و سایر مناطق با الزامات بهداشتی خاص معمولاً به دو نوع حفاظت نیاز دارند:

     از یک طرف، سیستم امنیتی باید از تمیزی و تعادل فشار خود اتاق محافظت کند.

     از سوی دیگر، سیستم باید کنترل دسترسی به منطقه را فراهم کند و از ورود تصادفی یا مخرب آن جلوگیری کند.  سیستم های درب بهم پیوسته می توانند هر دو نیاز را برآورده کنند.

انواع Airlocks

 سخت ترین ایرلاک ها اغلب برای آزمایشگاه ها و اتاق های تمیز سطح ایمنی زیستی ۳ و ۴ (BSL-3/4) نصب می شوند. مکانیسم‌های مشابه، اما کمتر سخت‌گیرانه‌تری را می‌توان در تأسیسات مراقبت‌های بهداشتی مانند اتاق‌های پیشرو در ایزوله یا سوئیت‌ها و دهلیزهای اتاق عمل در ساختمان‌های تجاری یافت.

 ایرلاک ها را می توان به انواع “آبشاری“، “حبابی“، “سینک” و “محفظه دوگانه” طبقه بندی کرد. هر نوع جهت جریان هوا و تفاوت فشار متفاوتی را بین محیط کنترل شده، قفل هوا و راهرو نشان می دهد.

مزایای استفاده از درب ایرلاک:

ایرلاک بالاترین سطح حفاظت را ارائه می دهد

 گنجاندن ایرلاک در هر فروشگاه با ارزشی، مانند جواهرات یا بوتیک مد لباس، یک ورودی بسیار امن و ایمن را برای کارکنان و مشتریان فراهم می‌کند. اولین مزیت آن این است که آرامش بیشتری را در همه جا ایجاد می کند و بالاترین سطح حفاظت را در برابر سارقان حرفه ای و دزدان فرصت طلب در همه حال ارائه می دهد.

مزایای اصلی قفل هوا

 قفل هوا اساسا یک ورودی دوتایی به فروشگاه شما ایجاد می کند و در صورت لزوم محیط را ایزوله می کند. ایرلاک شامل دو در است و فقط یک در را می توان در هر زمان معین باز کرد.  درب اول قفل هوا اغلب مستقیماً از خیابان یا پیاده رو قابل دسترسی است.

 این درب امنیتی فولادی مشتری را به یک “لابی” شیشه ای هدایت می کند که در آن بسته می شود و پشت آنها قفل می شود. هنگامی که فرد در این شرایط خاص قرار دارد، می تواند به سرعت و با خیال راحت توسط یکی از کارکنان شناسایی شود.

هنگامی که شناسایی مثبت انجام شد، درب امنیتی دوم را می توان باز کرد و فرد تنها پس از آن می تواند برای شروع خرید یا جمع آوری کالا وارد فروشگاه واقعی شود.

عملکرد درب و افت فشار دیفرانسیل

فضاهای ایرلاک معمولا برای حفظ فشار معین با توجه به محیط ها و راهروهای کنترل شده طراحی می شوند. با این حال، هنگامی که یک در باز می شود، نشت هوای اتاق از طریق دهانه درب به طور ناگهانی بسیار بیشتر از نشتی از طریق شکاف های جزئی در هنگام بسته شدن درها می شود.

این به این دلیل است که اتاق‌های قفل هوا معمولاً هوای اضافی کافی برای حفظ اختلاف فشار مورد نیاز برای جلوگیری از جریان معکوس به دلیل تلاطم هوا در حین کار درب ندارند.

حتی اگر اتاقی مجهز به سیستم تامین هوای VAV با واکنش سریع (۱ تا ۳ ثانیه) برای تامین هوای اضافی باشد، آنقدر سریع نیست که از آلودگی متقاطع موجود در هوا جلوگیری کند.

 

اپراتور درب های اتوماتیک شیشه ای آکام با بهره گیری از با کیفیت ترین قطعات الکترومکانیکال مطابق با استاندارد های روز بین المللی تامین و تجهیز گردیده و تکنسین های شرکت آرایه کاشانه مانا به منظور ارائه کارشناسی ۲۴ ساعته در خدمت شما هستند.

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
درب ایرلاک
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x