علت بخار گرفتن شیشه های دوجداره 

()

ما همیشه در فصل های سرما شاهد این هستیم که به دلیل اینکه دمای داخل خانه با بیرون خانه فرق می‌کند، شیشه های درب و پنجره ها بخار می‌کنند؛ همین مدت زمان کوتاه می‌تواند شکل بدی به پنجره دوجداره خانه شما بدهد. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتر شما با علل بخار کردن شیشه های دوجداره آن این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

انواع بخار گرفتگی شیشه های دوجداره
انواع بخار گرفتگی شیشه های دوجداره

انواع بخار گرفتگی شیشه های دوجداره

همانطور که در بالاتر گفتیم، دلیل بخار کردن شیشه ها اختلاف دما می‌باشد اما این موضوع درباره شیشه های دوجداره کمی فرق می‌کند. بخار گرفتگی در شیشه های دوجداره به سه شکل زیر است:

  • سطوح بیرونی
  • سطوح داخلی
  • بین دو لایه

هر کدام از گفته شده، دلایل خاص خودشان را دارند که به آنها خواهیم ‌پرداخت.

سطوح بیرونی

بخار کردن سطوح بیرونی پنجره دوجدار بدین معناست که دمای داخل خانه از دمای بیرون خانه بیشتر است. بعضی‌ها از بخار گرفتگی سطوح بیرونی پنجره‌های خودشان خوششان نمی‌آید که ممکن است فکر کنند جنس شیشه های دوجداره پنجره خوب نمی‌باشد. این تفکر اشتباه بوده است و کاملا طبیعی می‌باشد. این مورد نه تنها ضعف محصول خریداری شده نمی‌باشد، بلکه نشان دهنده کارکرد خوب پنجره شماست. به این نکته توجه داشته باشید که پنجره دوجداره باید به خوبی عایق بندی شده باشد.

سطوح داخلی

بخار گرفتگی سطوح داخلی شیشه های دوجداره می‌تواند نشان دهنده رطوبت بالا و یا تهویه ضعیف خانه شما باشد. همچنین در برخی شرایط به دلیل اختلاف دمای زیادی که بین دمای داخلی و سطح شیشه وجود دارد، این احتمال وجود دارد که بخار گرفتگی در سطوح داخلی  شکل بگیرد. هرچند که عموما بخار گرفتگی سطوح داخلی بیشتر در شیشه های تک جداره دیده می‌شود تا دوجداره.

اگر با این بخار گرفتگی مشکل دارید، برای جلوگیری از آن به فکر یک تهویه مناسب برای خانه خود باشید. همچنین دمای خانه را تنظیم کنید و سعی کنید به صورت پی در پی پنجره خانه را باز کنید تا هوا کمی جا به جا شود. این کار باعث می‌شود تا بخار شیشه های دوجداره از بین بروند.

بین دو لایه

این حالت مشکل اساسی می‌باشد و دلیل آن بی کیفیت بودن شیشه های دوجداره شما می‌باشد. متاسفانه هیچ راه و روشی زاز بین بردن بخارهای میان شیشه وجود ندارد و تنها راه حل شما برای از بین بردن بخار میان دو لایه یا تعویض شیشه یا استفاده از محلول مه خشک کن است.

در ساخت شیشه های دوجداره در میان لایه های آن گاز آرگون وجود دارد و وقتی که این گاز به هر طریقی تخلیه شود و هوا جای آن را بگیرد، باعث می‌شود که بخار بین دو لایه به وجود بیاید.

دلایل زیادی برای وقوع این مشکل وجود دارد اما اکثر مواقع این بخار گرفتگی‌ها به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • عایق بندی به درستی انجام نشده
  • زمان زیادی از نصب پنجره می‌گذرد (بیش از ۱۰ سال)
  • کیفیت پایین پنجره
  • استفاده نکردن از چسب بوتیل
  • لب پر شدن شیشه در هنگان نصب
بخار گرفتگی سطوح داخلی شیشه های دوجداره
بخار گرفتگی سطوح داخلی شیشه های دوجداره

نحوه از بین بردن بخارهای شیشه دوجداره

تا به این جای مطلب متوجه شدیم که شیشه های دوجداره به سه شکل متفاوت بخار می‌کنند. مورد اول که مربوط به سطوح بیرونی بود، کاملا عادی و نشان دهنده عایق بندی درست پنجره است. اما دو روش دیگر را باید چگونه برطرف کرد؟

  1. تعویض شیشه

این روش اصلی ترین راه حل برای از بین بردن بخار شیشه های دوجداره می‌باشد. پیش تر به شما توضیح دادیم که دلیل بخار سطوح داخلی به دلیل عایق بندی نامناسب پنجره‌ها می‌باشد. همچنین تخلیه شدن گاز شدن آرگون میان دوبایه پنجره دو جداره نیز می‌تواند به خاطر لب پر شدن و یا بی کیفیت بودن پنجره باشد. توجه داشته باشید که اگر مشکل از عایق بندی پنجره باشد، این امکان وجود دارد که آن را تعمیر کنید اما اگر مشکل شما از بین رفتن گاز آرگون میان لایه ها باشد، هیچ راه حلی به جز تعویض شیشه ها وجود ندارد.

  1. محلول مه خشک کن

این مورد روش بعدی است که می‌توانید با استفاده از آن بخار بین شیشه های دوجداره را از بین برد. این روش نیازمند مهارت تخصصی بوده و اگر شما مهارت لازمه را ندارید آن را برعهده یک فرد ماهر بگذارید. در این روش باید در ابتدا یک سوراخی در وسط پنجره ایجاد کنیم و سپس محلول مه خشک کن را به داخل پنجره اسپری کرد. پس از اسپری زدن، در کمتر از یک دقیقه، کلیه بخارها و قطرات آب بین لایه‌های پنجره از بین می‌رود.

برخی نگرانی شکستن پنجره در اثر سوراخ کردن آن را دانرد، که باید بگوییم این احتمال وجود دارد اما اگر این کار را به دست یک متخصص بسپارید، هیچ مشکلی پیش نخواهد ‌آمد.

  1. تعویض قاب پنجره

روش موثر دیگری که می‌توانید به سراغ آن بروید تعویض قاب پنجره می‌باشد. برخی از این پنجره‌ها از قاب های متحرک استفاده می‌کنند و این امکان وجود دارد که به جای تعویض کل پنجره با عوض کردن قاب پنجره، مشکل بخار گرفتگی را برطرف کنید.

  1. ایجاد سوراخ

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از تعویض پنجره، بهتر است که اول این روش را هم امتحان کنید. برای انجام این روش باید اول پنجره را از چهارچوب در بیاورید و سپس یک سوراخی را در انتهای پنجره ایجاد کنید. وقتی این کار را انجام دهید، بخار آب به وسیله تابش نور خورشید، بهع آرامی از بین می‌رود.

پس از خارج شدن بخار به طور کامل از شیشه ها، این سوراخ را با استفاده از چسب بپوشانید. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان سوراخ کردن پنجره، هیچ نوع گرد و خاکی به داخل شیشه نفوذ نکند.

کلام آخر…

امیدوار هستیم که این مطلب راه حل مناسبی برای برطرف کردن بخار شیشه های دوجداره شما ارائه کرده باشد. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره محصولات دیگر درب های اتوماتیک شیشه ای، می‌توانید با تیم کارشناسی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و ۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
بخار گرفتگی در شیشه های دوجداره
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x