درب ضد حریق 

()

انواعی از درب ها که در مقابل حریق و انتشار آتش به مکان های دیگر ساعات زیادی مقاومت می‌کنند را درب ضد حریق می‌نامیم. در اصل این ساختار درب های ضد حریق می‌باشد که این قابلیت را به آنها می‌دهد، همچنین استفاده از متریال مختلف ضد حریق و نوع ساخت و مراحل ساخت خاص این درب ها شاهد ویژگی های اصلی آنها می‌باشیم.

همیشه استفاده از استانداردها برای ایجاد ایمنی و افزایش مقاومت ساختمان ها یک امر ضروری و مهم در صنعت ساختمان سازی به شمار آمده است و استفاده از درب ضد حریق به خصوص در ساختمان های بلند مرتبه این نیاز اساسی را تامین می‌کند. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتری شما با درب ضد حریق، ویژگی ها و انواع آن این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

ساختار درب های ضد حریق آکام
ساختار درب های ضد حریق آکام

درب ضد حریق شیشه ای

این مدل درب ها در انواع متفاوتی به تولید می‌رسند که یکی از مدل های محبوب آنها درب های ضد حریق شیشه ای لولایی، درب ضد حریق شیشه ای کشویی و … می‌باشند. بسته به محیطی که قرار است این درب ها نصب و اجرا شوند، انتخاب هر یک از این مدل ها صورت می‌گیرد که در این میان باید به پارمتر هایی همچون اندازه دهنه، متراژ کار، وجود فضای کافی برای باز و بسته شدن درب توجه داشت.

درب شیشه ای ضد حریق در مدل تک درب و دو درب اجرا می‌شوند و همچنین می توان نیمه ای از درب را به صورت ثابت و نیمه دیگر آن را به صورت بازشو پیاده سازی نمود. عموما از این مدل اکثرا برای شیشه های دودبند و یا درب های کشویی استفاده می‌شود.

انواع درب ضد حریق

همانطور که اشاره داشتیم، درب های ضد حریق در انواع و متریال های مختلفی تولید می‌شوند. در این قسمت قصد داریم که انواعی از این درب ها را به همراه ویژگی های آنها به شما شرح دهیم:

انواع درب ضد حریق
انواع درب ضد حریق

درب ضد حریق فلزی (آتش نشانی)

درب ضد حریق فلزی در ساختمان هایی که ارتفاع آنها کمتر از ۲۳ متر باشد کاربرد داشته و باید مطابق با استانداردهای آتش نشانی و تاییدیه سازمان نظام مهندسی نصب شوند. همچنین به خاطر داشته باشید که برای ساختمان هایی با ارتفاع بالای ۲۳ متر باید مطابق با استاندارهای UL دار باید به نصب این درب ها بپردازیم.

  • درب ضد حریق فلزی باید دارای دستگیره های بازشو از پشت به همراه آرام بند داشته باشد.
  • درب ضد حریق فلزی دارای درب و چهارچوب فلزی می‌باشد.
  • روکش چهارچوب استفاده شده برای چهارچوب و درب از جنس ورق های گالوانیزه فولادی می‌باشد.
  • در داخل درب ضد حریق از ماده مهمی استفاده می شود که تا دمای ۸۵۰ درجه در مقابل حرارت و دما مقاومت نشان می‌دهد.

درب ضد حریق فلزی را می توان در طیف گسترده  از رنگ ها خریداری کرد. همچنین یراق آلات مورد استفاده در این درب ضد حریق نیز باید از جنسی باشد که در برابر آتش مقاومت بالایی داشته باشد و گرنه درب نمی‌تواند هدف اصلی خود را به خوبی ایفا کند. درزگیر استفاده شده نیز باید مطابق با استاندارد ها باشد زیرا نقش بسیار مهم و بسزایی در جلوگیری از خروج دود و گازها سمی ناشی از آتش سوزی خواهد داشت.

درب های ضد حریق فلزی عموما دارای ضخامت ۵.۵ سانتی متر می‌باشند و به دلیل ضخامت بالای درب امکان نصب درب فلزی بر روی چهارچوب چوبی وجود ندارد.

  • بر اساس استاندارهای آتش نشانی درب ضد حریق فلزی باید دارای وزن تقریبی ۱۰۰ کیلوگرم باشد.
  • ابعاد درب فلزی ضد حریق بر اساس استاندارد ها باید عرض بین ۱۱۰-۱۰۵ سانتی‌متر باشد.

 درب ضد حریق چوبی

این مدل از درب های ضد حریق با استفاده از چهار چوب های چوبی به تولید می‌رسند و دلیل نامگذاری آنها بدین شکل نیز همین مسئله می‌باشد. در این مدل از درب ها در پایین درب یک قسمت متحرک وجود دارد که در زمان بسته شدن، قسمت محرک پایین می‌باشد که مانع از ورود دود به بخش های دیگر ساختمان می‌شود. ضخامت درب چوبی ضد حریق متناسب با تایید آتش نشانی باید ۱.۵ سانتی‌متر باشد. همچنین طبق استاندارد های ساختمانی در ساختمانهای بالای ۲۳ متر باید از این درب ها که با اصطلاح به آنها دودبند نیز می گویند، نصب شود.

یکی دیگر از استاندردهای این محصولات بدین شکل است که حتمی چوب استفاده شده در تولید این نوع درب ها باید از نوع خشک و بدون هیچ گونه کنده کاری و بر جستگی باشد. یکی از ویژگی هایی که سبب استفاده روز افزون از این محصولات شده است، این است که چوبی که درب و چهارچوب از آن ساخته شده اند از یک جنس و رنگ چوب می باشد که از زیبایی خاص برخوردار است و باعث زیبایی محیط می‌شود.

درب چوبی ضد حریق مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته و به دلیل مواد مورد نیاز برای تولید و نحوه تولید آنها از قیمت بالاتری نسبت به سایر درب های ضد حریق برخوردار می‌باشند. درب های چوبی ضد حریق نیز در دو نوع تک لنگه و دو لنگه در بازار موجود می باشد.  همچنین نوع دستگیره و یراق آلات مورد استفاده در ساخت آن نیز باید ضد حریق و متناسب با استانداردهای آتش نشانی باشد تا بهترین عملکرد را ارائه کند.

مشخصات درب ضد حریق چوبی

  • درب و چهار چوب از جنس تمام چوب خشک باید باشد.
  • ضخامت باید حداقل ۵۲ میلی متر و بدون هیچ برجستگی و کنده کاری باشد.
  • نصب جک و آرام بند مرغوب.
  • ضخامت لنگه درب ها ۵.۶ سانتی‌متر که از دو لایه ورق ۱.۵ میل بین ورق ها که بوسیله پشم سنگ با وزن ۱۲۰-۸۰ کیلوگرم باشد.
  • در اطراف چهار چوب دو گیر مناسب دود بند نصب می شود.

یراق آلات درب ضد حریق

بسته به اینکه درب ضد حریق از چه جنسی ساخته شده باشد، یراق آلات آنها نیز متفاوت خواهد بود. یراق آلات مورد استفاده درب های ضد حریق باید از نوع پنیک و مقاوم در برابر حرارت و شعله های آتش باشد تا از کارآیی درب ضد حریق کاسته نشود.

دستگیره ضد حریق پنیک برای درب های فلزی به دو شکل اهرمی و فشاری به تولید می‌رسد که دستگیره فشاری به دلیل عملکرد و استفاده راحتر از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار می‌باشد. یکی از ویژگی های اصلی دستگیره ای ضد حریق پنیک مقاومت بالای آنها در برابر حرارت و دما می‌باشد، به شکلی که در هنگام آتش سورزی برای در امان بودن افراد و جراحت ندیدن دست ها هنگام باز شدن درب امکان باز شدن آن بدون نیاز به دست امکان پذیر می‌باشد.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که درزگیرهای استفاده شده در درب ضد حریق باید ازنوع درزگیرهای استفاده شده در دود بند باشد. این مدل درزگیر ها بدین شکل عمل می‌کنند که هنگام آتش سوزی درزگیر باد کرده و مانع عبور دود و گازهای متصاعد شده ناشی از آتش سوزی می‌شود.

یراق آلات درب ضد حریق
یراق آلات درب ضد حریق

سیستم باز و بسته شدن درب ضد حریق

درب های ضد حریق مطابق با استاندارد ها باید این ویژگی را داشته باشند که به صورت خودکار بسته شوند. حالت استثنا این موضوع فقط برای ساختمان و مکان هایی است که نیازی به کنترل ساختمان ها مطابق با استاندارد های ملی ساختمان و آتش نشانی نباشد.

شیشه ضد حریق

شیشه ضد حریق، از انتشار شعله های آتش و دود از یک اتاق به بخش های دیگر ساختمان نیز جلوگیری می‌کند. این ویژگی مهم این محصول می‌باشد که آن را خاص کرده، و بدین معنی می‌باشد که می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب های جانی با جلوگیری از گسترش آتش به بخش های دیگر ساختمان داشته باشد.

در تولید درب های ضد حریق باید از نوعی دستگیره ها استفاده شود که بدون نیاز به دست و با ضربه ای به راحتی امکان باز شدن آن در شرایط اضطراری آتش سورزی به راحتی وجود داشته باشد. همچنین به دلیل استفاده از آرام بند و جک در سیستم درب ضد حریق نحوه بسته شدن در باید به صورتی باشد که نیازی به استفاده از دست نباشد و در خود به خود بسته شود تا از ورود آتش به فضاهای مستقل دیگر جلوگیری کند. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره محصولات دیگر مانند درب های اتوماتیک شیشه ای، می‌توانید با تیم کارشناسی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و ۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
درب ضد حریق آکام
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x