پنجره دوجداره عایق صوتی 

()

در زندگی شهر نشینی شلوغ و پر سر و صدای امروزی، با گسترش ساخت و ساز های عظیم، آلودگی صوتی تبدیل به یک معضل بزرگ برای بسیاری از افراد شده است. یکی از مناسب ترین راه حل ها برای رفع این مشکل، استفاده از محصولاتی می‌باشد که در ساختار خود از عایق صوتی بهره مند هستند، تا سر و صدا و آلودگی صوتی کمتری وارد سازه شما شود. پنجره های دوجداره که به شکل upvc یا آلومینیومی به تولید می‌رسند، با این هدف طراحی شده اند که مشکلات آلودگی صوتی را برطرف کنند. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتری شما با مزایا و معایب پنجره دو جداره این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

حال می‌رسیم به سوالی که برای بسیاری از خریداران این محصولات وجود دارد، آیا همه ی پنجره های دوجداره عایق صوتی هستند یا خیر؟ پاسخ به این پرسش تا حدودی غیر ممکن می‌باشد، چرا که این موضوع کاملا به نوع پنجره دوجداره خریداری شده وابسته می‌باشد. در کل می‌توانیم این را بگوییم که پنجره دوجداره باید عایق صوتی باشند و تا حد بسیار زیادی موثر عمل کرده و جلوی آلودگی صوتی را می‌گیرند.

اینکه دلیل خرید پنجره دوجداره برای بسیاری از افراد، ویژگی عایق صوتی بودن آن می‌باشد، این مسئله را بدیهی می‌کند که افراد از پنجره دوجداره ای که خریداری کرده اند انتظار عایق بودن را دارند. هرچند که متاسفانه مشخص شده است که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خریداران پنجره دوجداره، از این موضوع این رضایت کافی را نداشته و متوجه شده اند که پنجره های آن ها به انداره مورد انتظارشان عایق صوتی نیستند.

پنجره دوجداره
پنجره دوجداره با کیفیت بالا و آب بندی اصولی، دارای STC برابر با ۴۶ می‌باشند.

کلاس انتقال صدا یا  Sound Transmission Class

کلاس انتقال صدا مقیاسی است که برای اندازه گیری توانایی جلوگیری ازانتقال صدا در یک پنجره دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرد. Sound Transmission Class یا به اختصار STC، هر چه برای یک پنجره افزایش پیدا کند، قابلیت عایق بندی صوتی آن پنجره نیز بهتر خواهد بود. این طور که آمار نشان داده است، پنجره دوجداره معمولی دارای STC بین ۱۸ تا ۲۰ است و پنجره با STC 28 تا ۳۲ دارای کیفیتی مطلوب تر و عملکرد مناسب تری در جلوگیری از انتقال صوت می‌باشد.

همچنین تحقیقات نشان داده که پنجره های دوجداره با کیفیت بالا و آب بندی اصولی، دارای STC برابر با ۴۶ می‌باشند. پس می‌توان نتیجه گرفت که صرفا با خرید هر نوع پنجره دوجداره حداقل باید انتظار ۱۸ STC را داشته باشید. حال اگر نیاز شما بیشتر از این رقم می‌باشد، لازم است که با پرداخت هزینه بیشترف پنجره ای با کیفیت بالاتر خریداری کنید.

علت عبور صدا از پنجره دوجداره چیست؟

همانطور که توضیح دادیم، عموم پنجره های دوجداره تا حدودی از آلودگی های صوتی جلوگیری خواهند کرد، اما همچنان بسیاری از خریداران متوجه عبور صدا از پنجره دوجداره خود شده اند .

به همین دلیل در این بخش عواملی را برایتان آورده ایم که در عایق بندی صوتی تاثیرگذار می‌باشند :

  • کیفیت و جنس و برند سازنده پنجره
  • شیشه های پنجره دوجداره و ضخامت آن
  • آب بندی پنجره دوجداره
  • گاز موجود در شیشه ها
  • یراق آلات مصرفی
  • نحوه ی نصب پنجره دوجداره
  • نوع پنجره دوجداره

در صورت وجود مشکل در هر کدام از موارد گفته شده، می تواند یکی از علل عبور صدا از پنجره دوجداره شما باشد. حالا در ادامه مطلب توضیحات بیشتری درباره هر کدام از موارد گفته شده به شما خواهیم داد.

کیفیت و برند سازنده پروفیل پنجره

شاید باورش برایتان سخت باشد ما برند پنجره مورد نظر یکی از مهم ترین عواملی است که در میزان موفقیت عملکرد پنجره در جلوگیری از نفوذ صدا موثر است. دلیل این تفاوت بزرگ کیفیت بین برندها گسترش استفاده از پنجره های دوجداره UPVC و محبوبیت این پنجره ها در بین مردم می‌باشد، چرا که این مسئله سبب شده پروفیل ها و پنجره هایی با کیفیت ساخت پایین یا تقلبی با استفاده از نام برند های مختلف در بازار زیاد شوند.

بی‌شک استفاده از پنجره های تقلبی و بی‌کیفیت برخلاف پنجره های اورجینال باعث می‌شود که صر و صدای بیشتری به محیط شما وارد شود. تنها راه حل پیشنهادی در این  زمینه خریداری پنجره دوجداره UPVC از نمایندگی های فروش برند های معتبر و شناخته شده ای همچون وین تک ، ویتانوا ، ویستابست و هافمن می‌باشد.

شیشه های استفاده شده در پنجره دوجداره

محصولاتUPVC  از شیشه های دو یا سه جداره تولید شده اند که در میان این شیشه ها یک لایه گاز قرار گرفته است. در صورتی که شیشه ها ضخامت لازمه را نداشته باشند، یا به هنگام نصب آن ها مشکلی وجود داشته باشد، پنجره عملکرد عایق صوتی خود را از دست داده یا ضعیف عمل می‌کند. همچنین در این شرایط، زهوار یا زوار نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، چرا که در صورت متصل نبودن کامل زهوار به شیشه و قاب آن، می تواند مشکلاتی در عایق بندی پنجره ایجاد کند.

توجه داشته باشید که با افزایش ضخامت شیشه، ویژگی عایق صوتی بودن محصول نیز افزایش می‌یابد. مواردی چون رفلکس بودن شیشه، رنگی بودن آن یا سیکوریت بودن شیشه ها تاثیری مثبت یا منفی در عایق بندی صوتی نخواهند داشت ولی فقط شیشه هایی با جنس لمینت، در جذب صداهایی با فرکانس های بالا تاثیر بیشتری دارند.

یراق آلات پنجره دوجداره

یراق آلاتی که در نصب پنجره ها استفاده می‌شوند در کل در بسیاری از شرایط بر ویژگی های پنجره تاثیرگذار می‌باشند و به همین دلیل باید مطمئن شوید که از برای کیفیت بالای محصول نهایی و منادگاری بهتر از یراق آلات مناسب استفاده کنید. کیفیت یراق آلات و هماهنگ بودن طراحی آنها با پنجره های دوجداره خریداری شده یکی از موادی است که می‌تواند در عایق بودن آنها تاثیرگذار باشد.

یراق آلات پنجره دوجداره
یراق آلات پنجره دوجداره

نصب پنجره دوجداره

ثابت شده است که ۵۰ درصد ضعف هایی که در عملکرد پنجره دوجداره دیده شده است به دلیل نصب بد آنها می‌باشد. حتی اگر از بهترین برند، پنجره خود را خریداری کرده باشید ، در صورتی که نصب آن توسط افراد حرفه ای صورت نگیرد، پنجره عملکرد صد درصدی خود را نخواهد داشت.

راه حل پیشنهادی که برای این امر وجود دارد این است که فرایند نصب، تعویض و بازسازی پنجره های خود را به افراد ماهر و با تجربه بسپارید. عموم شرکت های سازنده و فروشنده پنجره دوجداره معتبر، خود دارای تکنسین و نصاب های ماهر هستند که این فرایند را با دریافت هزینه ای برای شما انجام خواهند داد

گاز درون شیشه ها

همانطور که پیش تر به این موضوع اشاره داشتیم، در میان شیشه های دو یا سه جداره، یک گاز خنثی وجود دارد، که عموما آرگون می‌باشد. در صورتی که مشکلاتی برای پنجره های شما به وجود نیاید، این گاز برای مدت زیادی در جای خود باقی مانده و نقش خود را در عایق بندی پنجره ایفا می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید، کیفیت ساخت محصول و نحوه در تزریق این گاز به درون شیشه ها امری موثر بوده و در صورت پایین بودن کیفیت ساخت، گاز ممکن است خیلی زود (حتی قبل از یک سال) از بین لایه های شیشه ها خارج شود.

آب بندی و درزگیری

آب بندی کردن و درزگیری نیز یکی از عوامل تاثیرگذار برای داشتن عایق بندی صوتی صددرصدی می‌باشد. این درزگیر ها انواع مختلفی دارند که در این میان می‌توانیم به درزگیری های فومی، سیلکونی و مویی اشاره داشته باشیم.

طرح و نوع پنجره دوجداره

هرچند که انتظار می‌رود تمامی پنجره های دوجداره UPVC عایق صوتی باشند، با این حال انواع بازشوی آن ها می تواند در میزان این عایق بودن تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال، پنجره دوجداره ثابت و پنجره لولایی دو حالته، از بالاترین عایق بندی در برابر صوت و حرارت برخوردار می‌باشند اما در این بین پنجره دوجداره کشویی از عایق بندی ضعیف تری برخوردارند.

پس حتمی به این نکته توجه داشته باشید که اگر آلودگی صوتی محیط اطراف سازه شما زیاد است، برای بهره گیری بیشتر از پنجره دوجداره، بهتر است نوع بازشویی که عایق صوتی بهتری دارد را انتخاب کنید.

ویژگی های یک پنجره دوجداره با عایق صوتی خوب چیست؟

حالا که با عوامل تاثیرگذار در عاثق بودن و نفوذ صدا موثر در پنجره های دوجداره بیشتر آشنا شدیم، بیایید ببینیم که ویزگی های یک پنجره دوجداره با عایق صوتی خوب چیست؟

  • از برند های معتبر با سابقه خوب باشد (اورجینال بودن طبق توضیحات بالا تاثیرگذار است)
  • دارای شیشه دوجداره ۴ میل یا ۶ میل، به همراه گاز ارگون بین آن ها باشد
  • اندازه گیری و ابعاد برداری و هم چنین نصب آن توسط افراد ماهر انجام شود
  • دارای طراحی و بازشوی مناسب محیط باشد
  • لاستیک های آب بندی مناسب داشته باشد
  • یراق الات استفاده شده در نصب آن با کیفیت و مناسب باشد

بهترین پنجره دوجداره عایق صدا کدام است؟

پس از تمامی توضیحاتی که در بخش های قبلی داده شد شاید این سوال برای شما پیش آمده باشدکه کدام مدل از پنجره های دوجداره بهترین عایق بندی صوتی را دارد. اگر شما نیز در محیطی با سر و صدای بسیار بالا همچون نوحی نزدیک به مدرسه ها زندگی می‌کنید، بهتر است که این بخش از مطلب را حتمی دنبال کنید.

بهترین پنجره دوجداره عایق صوتی باید دارای خصوصیات زیر باشد:

  1. کیفیت ساخت این پنجره ها در همه موارد حرف اول را می‌زسند. بالا بودن کیفیت ساخت پنجره بدین معناست که در شرایط و سطح استانداردی ساخته شده است تا نیاز های مشتری را برطرف کند. عواملی همچون پروفیل ها، یراق آلات، ضخامت، جایگاه لولا ها و البته لاستیک های درزگیر EPDM می‌توانند در عایق بندی صوتی پنجره دوجداره و کیفیت نهایی این محصولات تاثیر داشته باشند.
  2. اگر به عایق صوتی بسیار بالایی نیاز دارید این گزینه مناسب شما است. دومین خصوصیت یک پنجره دوجداره با عایق صوتی خوب این است که پروفیل upvc آن حداقل پنج کاناله باشد، این بدین معناست که دارای ۵ حفره در ضخامت پروفیل و دیواره ها، با ابعاد استاندارد می‌باشد. این کانال ها باید به شکلی طراحی شده باشند که مزاحم فضای مربوط به پروفیل گالوانیزه نشوند. همچنین هرچه تعداد کانال های پنجره دوجداره بیشتر باشد، کیفیت عایق بندی صوتی آن نیز افزایش خواهد یافت. به خاطر داشته باشید کههزینه چنین پنجره هایی بالا می‌باشد.
  3. پروفیل گالوانیزه می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در عایق بندی صوتی پنجره دوجداره داشته باشد. در صورتی که برای اضافه کردن کانال از پروفیل گالوانیزه U شکل کوچک تر و با ضخامت کمتر در ساختار پنجره استفاده شود، کیفیت عایق بندی صوتی محصول نهایی کمتر خواهد شد. به همین دلیل است که وجود پروفیل و داشتن ضخامت کافی آن در کنار داشتن ۵ کانال استاندارد یک مورد الزامی محسوب می‌شود.
  4. شیشه ها:اگر مشکلات شما با پنجره های دو جداره برطرف نشد یا سر و صدای محیط شما به شدت بالا می‌باشد ما از همان اول به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پنجره های سه جداره استفاده کنید. وجود یک یک جداره بیشتر، باعث افزایش گاز آرگون یا دیگر گازهای خنثی بین فضای شما و محیط بیرون می‌شود که باعث می‌شود عایق بندی صوتی بیش از ۳ برابر موثر تر شود.
  5. یراق آلات و بازشو دوحالته طبق توضیحاتی که قبل تر در بررسی انواع پنجره های upvc از نظر بازشو و طراحی دادیم یکی از بهترین گزینه ها برای نیاز های عایق صوتی به شمار می‌آید. دلیل کیفیت بالای عایق صوتی این پنجره دوجداره استفاده از چهار قفل و اسپانیولت مخصوص است که عایق بندی آن را نسبت به پنجره تک حالته تا دو برابر افزایش می‌دهد.
بهترین پنجره دوجداره عایق صدا کدام است؟
بهترین پنجره دوجداره عایق صدا کدام است؟

کلام آخر…

در طی این مطلب سعی داشتیم شما را با پنجره های دوجداره بیشتر آشنا کنیم، تا در صورتی که شما هم مشکل آلودگی صوتی را تجربه می‌کنید، بتوانید با اطلاعات کامل بهترین محصول ممکنه را خریداری کنید. در نهایت تکرار می‌کنیم که در پاسخ به این پرسش که آیا همه ی پنجره های دوجداره عایق صوتی هستند یا خیر، می‌توان گفت؛ بله، انواع پنجره های دوجداره با کیفیت باید عایق صوتی باشند. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره محصولات دیگر شما می‌توانید با تیم کارشناسی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و ۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
پنجره دوجداره
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x