استابلایزر و چگونگی انتخاب آن 

()

نوسانات برقی یکی از علل متداول خرابی درب های اتوماتیک شیشه ای به شمار می‌آید، به خصوص وقتی از این درب ها به صورت مداوم استفاده کنید. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که با نوسان در ولتاژ برق وارده به دستگاه، اضافه بار بر روی دستگاه شما ایجاد شده و اگر این اضافه بار از حد تحمل درب بیشتر باشد باعث ایجاد سوختگی در برخی قطعات می‌شود که در نتیجه آن درب از کار می‌افتد. همین مسئله سبب شده که بسیاری از افراد برای محافظت از درب های اتوماتیک خود، به خرید استابلایزر روی بیاورند.

گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتر شما با، انواع و چگونگی انتخاب یک استابلایزر مناسب برای دستگاه های برقی شما، این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

اسم استابلایزر ریشه خود را از واژه لاتین stabilizer می‌گیرد که به صورت لغوی معنای تثبیت کننده را می‌دهد. همانطور که از نامش پیداست، یک استابلایزر یا ترانس اتوماتیک، جریان برق ورودی به دستگاه شما را تثبیت می‌کند تا از وقوع سوختگی در دستگاه شما جلوگیری کند. ترانس اتوماتیک با تثبیت کردن ولتاژ برق متناوب در یک محدوده ی معین از وارد شدن نوسانات برق متناوب شهری به دستگاه برقی شما جلوگیری می‌کند.

استابلایزر و و چگونگی انتخاب آن
استابلایزر و و چگونگی انتخاب آن

نحوه ی کارکرد استابلایزر درب های اتوماتیک شیشه ای

این دستگاه ها با توجه به تکنولوژی که دارند از نحوه ی کارکرد متفاوتی نیز برخوردار می‌باشند اما به صورت کلی همه آنها از یکسری اصول یکسان پیروی می‌کنند. این اصول بر اساس خطایابی ولتاژ بوده که به این دستگاه اجازه می‌دهد نوسانات برق را کنترل کند. وقتی وارد ساختار داخلی یک استابلایزر شویم، می‌توانیم ببینیم که در مدار آن یک مرجع ولتاژ قرار دارد که در آن ولتاژ مورد نظر تعیین شده است.

این دستگاه با یک مقایسه ساده کار خود را انجام می‌دهد، به شکلی که استابلایزر ولتاژ ورودی را با ولتاژ تعیین شده در این مرجع ولتاژ مقایسه می‌کند. در صورتی که تفاوت ولتاژ بین این دو مورد دیده شود، دستگاه با بهره بردن از یک ترانس اتوماتیک و با استفاده از القای جریان در سیم پیچ، عمل باک (پایین آوردن ولتاژ) یا بوست (بالا بردن ولتاژ) را انجام داده و ولتاژ پس از اصلاح شدن به خروجی منتقل می‌شود.

مزایای استفاده از استابلایزر

استفاده از استابلایزرها در درب های اتوماتیک شیشه ای به صورت کلی منجر به کاهش هزینه های نهایی شما می‌شود و به همین دلیل در شرایط های متعددی دارای مزایای بسیار می‌باشد، در اینجا برخی از این هزینه ها که استابلایزر از آنها جلوگیری می‌کند را برای شما آورده ایم.

جلوگیری از خرابی دستگاه: اسپایک یا همان نوسانات شدید این توانایی را دارند که به سرعت موجب سوختگی دستگاه های برقی شوند. یک استابلایزر مناسب می‌تواند به هنگام وقوع اسپایک های برقی، برق ورودی به دستگاه شما را قطع کند تا از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری کند.

افزایش طول عمر دستگاه: استابلایزر با جلوگیری از وارد شدن نوسانات برق شهری به دستگاه مورد نظر، استهلاک دستگاه را کاهش داده و با جلوگیری از نوسانات باعث افزایش طول عمر دستگاه شما می‌شود، همچنین با اینکار از آسیب رسیدن به برخی قطعات دستگاه نیز جلوگیری می‌شود تا احتیاجی به هزینه تعویض و تعمیر آنها نباشد.

کاهش هزینه ی برق مصرفی: دستگاه هایی که با برق شهری کار می‌کنند بدین شکل طراحی می‌شوند که با استفاده از یک جریان متناوب سینوسی کامل کار می‌کنند. به همین خاطر با ایجاد نوسانات در برق شهری جریان ورودی دستگاه دیگر مشابه جریان متناوب سینوسی کاملی که نیاز دارد نخواهد بود و این مسئله باعث می‌شود تا دستگاه برای رسیدن به که کارآیی مناسب خود، برق مصرفی را افزایش دهد.

این مسئله سبب شده که هزینه قبض برق بیشتر از حد نیاز شود، حال وجود یک استابلایزر مناسب با کنترل نوسان، از وثوع این اتفاق جلوگیری می‌کند. این دستگاه با تثبیت کردن جریان برق ورودی باعث می‌شود که شباهت بیشتری به یک جریان متناوب سینوسی داشته باشد و در نتیجه، دستگاه مصرف برق معقولانه تری خواهد داشت.

مزایای استفاده از استابلایزر
مزایای استفاده از استابلایزر

تفاوت و تشابه این دستگاه با محافظ برق

محافظ برق فقط در صورت بالا رفتن ولتاژ از حد مجاز، ورودی برق دستگاه متصل به خود را قطع می‌کند تا از وقوع آسیب به آن جلوگیری کند. محافظ برق از یک مدار تاخیر نیز برخوردار است که سبب شده در هنگام اتصال مجدد دستگاه به برق، تاخیر زمانی کوتاهی وجود داشته باشد، تا از امن بودن ولتاژ ورودی اطمینان حاصل شود. می‌توان گفت که مهمترین تشابه استابلایزر با محافظ برق در همین دو زمینه می‌باشد.

چنین ویژگی هایی استفاده از محافظ برق را برای محافظت از دستگاه های برق از اسپایک های ناشی از مشکلات شبکه ی برق، رعد و برق یا قطع و وصل مجدد برق مناسب می‌کند، هرچند که این دستگاه برخلاف استابلایزر در شرایطی که نوسانات شدید  نمی‌باشند، کاربردی نبوده و از مضرات آنها برای دستگاه های متصل به برق جلوگیری نمی‌کند.

با توجه به کاربرد های این دو محصول می‌توان حدس زد که قیمت خرید محافظ برق کمتر از یک استابلایزر می‌باشد، اما در طولانی مدت این استابلایز است که سودمند تر واقع شده، چرا که باعث کاهش هزینه های شما می‌شود.

تفاوت و تشابه استابلایزر با یو پی اس

یو پی اس یا همان منبع تغذیه بدون وقفه یکی از منابع برق اضطراری به شمار می‌‌آید که در میان برق شهری و دستگاه شما قرار می‌گیرد. این دستگاه در هنگام اتصال برق، علاوه براینکه به دستگاه برق رسانی می‌کند، همچنین برق شهری را در باتری خود ذخیره می‌کند تا در مواقع قطعی برق، با استفاده از انرژی ذخیره شده باتری برق دستگاه شما را تامین کند. بدین شکل، کارکرد استابلایزر و یو پی اس در هیچ بخش مشابه به یکدیگر نمی‌باشد و هر کدام کارکرد جداگانه ای دارند.

هرچند که نوعی از یو پی اس ها که با نام یو پی اس آنلاین شناخته می‌شوند، برق ورودی دستگاه را با استفاده از باتری های خود تامین می‌کنند و بدین شکل، دستگاه شما به صورت مستقیم به برق شهری متصل نخواهند بود.

این گروه از یو پی اس ها، با ذخیره برق شهری ورودی در باتری خود، جریان مستقیم برق باتری را به برق متناوب شهری تبدیل کرده و به ورودی دستگاه شما می‌دهند، هرچند که این برق که به برق شهری تبدیل شده است، عاری از هر گونه نوسانی بوده و همچون استابلایزر یک هدف را ایفا می‌کند. به خاطر داشته باشید که یو پی اس ها دستگاه هایی گران قیمت به شمار می‌آیند و از این رو خرید آن ها فقط برای جلوگیری از نوسانات برق شهری مقرون به صرفه نخواهد بود.

انواع استابلایزر

این دستگاه ها می‌توانند در طبقه بندی های مختلفی قرار بگیرند. در اینجا برخی از این دسته بندی ها را برای شما آورده ایم:

انواع این دستگاه بر اساس تکنولوژی

استابلایزر های موجود عموما با تکنولوژی های رله ای، سرووموتوری و استاتیک ساخته می‌شوند. در این بخش به ویژگی های هر کدام از مدل ها خواهیم پرداخت.

ترانس رله ای: در این مدل با استفاده از چند رله ولتاژ به صورت پله پله ای اصلاح شده و در یک محدوده نگاه داشته می‌شود. این شکل از اصلاح ولتاژ و نوسان، سرعت بالایی داشته، هرچند که دقت کافی ندارد. به همین دلیل قیمت این مدل پایین تر بوده و با استفاده از آن می‌توان دستگاه هایی همچون لوازم خانگی را پشتیبانی کرد، چرا که نوسانات کم تاثیر مخربی روی دستگاه نگذاشته و دستگاه قابلیت تحمل آن را دارد.

در استابلایزر های سرووموتوری، با استفاده از یک موتور سروو و یک جاروبک ولتاژ به صورت پیوسته تثبیت می‌شود. این دسته از استابلایزرها از دقت بالایی برخوردار بوده و توانایی آن را دارند که وسایل حساس برقی مانند لوازم و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را پشتیبانی کنند.

استابلایزر استاتیک همانند انواع سرووموتوری فعالیت کرده و می‌تواند به صورت پیوسته ولتاژ را اصلاح کند، هرچند که تفاوت موجود در این دو نوع نبود موتور سروو و جاروبک در مدل های استاتیک می‌باشد. در این دسته از استابلایزر ها، عمل اصلاح ولتاژ با روش سوییچینگ و با کنترل پهنای پالس به صورت کاملا الکتریکی انجام می‌شود. همین مسئله سبب شده که این نوع استابلایزر ها را استاتیک یا همان بدون تحرک نامگذاری کنند.

انواع استابلایزر بر اساس کاربری

هر مدل از این دستگاه با توجه به توان مصرفی، جریان، دقت اصلاح ولتاژ و میزان تاخیر، برای یک سری از دستگاه ها طراحی شده اند. همین مسئله سبب شده که استابلایزرها بر اساس نوع کاربردشان نیز در دسته بندی هایی همچون یخچال، کولر گازی، صوتی و تصویری، آزمایشگاهی، خانگی و صنعتی طبقه بندی شوند. برخی استابلایزرهایی که در دسته بندی های بالا قرار دارند، با توجه به قابلیت هایی که ارائه می‌کنند، این توانایی را دارند که به عنوان استابلایزر لیزر و استابلایزر ماینر نیز استفاده شوند.

انواع استابلایزر بر اساس فاز ورودی

این دستگاه ها بر اساس اینکه برای برق ورودی شهری یا صنعتی طراحی می‌شوند در دو دسته بندی جداگانه تک فاز سه فاز طبقه بندی می‌شوند. تک فاز که مناسب برای برق شهری می‌باشد و سه فار که مختص به برق صنعتی می‌باشد. هرچند این امکان وجود دارد که از ترانس سه فاز برای ترانس تک فاز استفاده کنید، اما برای ممکن بودن این کار باید تمامی دستگاه های متصل، تک فاز باشند.

آیا همه ی دستگاه های برقی به استابلایزر نیاز دارند؟

این یک تفکر اشتباه می‌باشد و همه دستگاه های برقی الزاما به استابلایزر احتیاج ندارند، چرا که دستگاه های برقی بسیار ساده اصلا نیازی به استابلایزر ندارند. این قاعده کلی عموما وجود دارد که با افزایش قیمت دستگاه مورد نظر شما و وجود قطعات حساستری در آن، احتیاج شما به یک استابلایزر بیشتر می‌باشد. به عنوان مثال، یک پنکه قدیمی احتیاج چندانی به استابلایزر ندارد اما برخلاف آن درب های اتوماتیک شیشه ای که حتمی به یکی از مدل های این دستگاه نیاز دارد.

خرید استابلایزر مناسب

همانطور که پیش تر به آن اشاره داشتیم، این دستگاه ها در انواع مختلفی به تولید می‌رسند و به همین دلیل انتخاب مدل مناسب از این دستگاه به عوامل متعددی بستگی دارد. در این بخش برخی از این عوامل را برای شما آورده ایم تا بهترین محصول مورد نظر را برای خود خریداری کنید.

توان: اولین نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که مجموع توان دستگاه هایی که قصد دارید به استابلایزر متصل کنید، نباید بیشتر از توان خود محصول باشد. عموما توان این دستگاه ها با واحد ولت آمپر اندازه گیری می‌شود و توان واقعی خود استابلایزر نمی‌باشد. برای بدست آوردن توان واقعی درب های اتوماتیک شیشه ای، باید ولتاژ ورودی را با حداکثر جریان آن ضرب کنید تا رقم دقیق به دست بیاید.

نوع کاربری: همانطور که به آن اشاره داشتیم، این دستگاه ها توسط کاربردی که دارند نیز در دسته بندی های مختلفی قرار می‌گیرند. دلیل این تقسیم بندی، مواردی همچون دقت اصلاح خطای استابلایزر یا میزان تاخیر در وصل برق می‌باشد، پس به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم تا استابلایزری که برای یک دستگاه به خصوص تهیه کرده اید، برای دستگاه های دیگر استفاده نکنید. در نتیجه به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید برای چند دستگاه از یک استابلایزر استفاده کنید، گزینه بهتر برای شما خرید یک ترانس برق خانگی می‌باشد.

تکنولوژی: همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره داشتیم، این دستگاه ها بر اساس تکنولوژی ای که در ساخت انها استفاده شده است نیز کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال استابلایزر رله ای برای لوازم خانگی و استابلایزر های سرووموتوری و استاتیک برای تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی مناسب می‌باشند. هرچند که شما می‌توانید از استابلایزرهای سروو و استاتیک برای لوازم خانگی نیز استفاده کنید اما با توجه به هزینه و قیمت آنها، این کار امری مقرون به صرفه نمی‌باشد.

گارانتی: اطمینان حاصل کنید که استابلایزر خریداری شده، حداقل دارای یک سال گارانتی معتبر از شرکت سازنده ی خود باشد. برندهای معتبر تولید کننده این محصولات عموما دستگاه های تولیدی خود را حداقل تا یک سال گارانتی کرده و برخی حتی خدمات پس از فروش ۵ ساله دارند.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن پارامتر های بالا انتخابی مناسب در خرید استابلایزر درب های اتوماتیک شیشه ای خود داشته باشید، هرچند که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، قبل از خرید حتمی با یک کارشناس و خبره در این زمینه مشورت داشته باشید. دلیل پیشنهاد ما این است که کارشناس می‌تواند در مراحل نصب استابلایزر و نکات نصب آن نیز شما را راهنمایی کند.

خرید استابلایزر مناسب
خرید استابلایزر مناسب

نتیجه گیری

امروزه با توجه به طراحی بردهای الکترونیکی تخصصی در صنعت درب های اتوماتیک شیشه ای و استفاده از ماژول های ویژه نیاز به استابلایزر و هرگونه جلوگیری از نوسانات برق منتفی گردیده ضمن آنکه ترانس های حلقوی تروئیدی با سیم پیج مس خالص نیز عدم نیاز به استابلایزر را در سیستم های درب های اتوماتیک شیشه ای آکام احیا کرده است.

در این مقاله سعی داشتیم که توضیحاتی کلی درباره استابلایزر، انواع و کاربرد های آن داشته باشیم. هدف ما از این مطلب کمک به شما در خریداری محصولی مناسب برای حفاظت از دستگاه های مورد نظر شما بوده و امیدواریم که در این امر موفق عمل کرده باشیم. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره استابلایزر و محصولات دیگر شما می‌توانید با تیم کارشناسی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و ۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
استابلایزر و چگونگی انتخاب آن
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x