شیشه سکوریت چیست و در چه مکان هایی از آن استفاده می شود؟ 

()

از ابتدایی و مهمترین ویژگی های شیشه سکوریت که باعث خاص بودن آنها می‌شود این است که در ضخامت های یکسان با شیشه های ساده در برابر شکستگی و ضربه مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند. با بررسی هایی که روی این محصول انجام شده است می‌توان گفت که مقاومت مکانیکی آن تقریبا ۵ برابر شیشه معمولی می‌باشد. ویژگی پراهمیت دیگر آن این می‌باشد که در صورت شکستن برخلاف شیشه های ساده، شیشه سکوریت به قطعات کوچکی با لبه های صیقلی تقسیم می‌شود که باعث برش نمی‌شوند. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتری شما با شیشه سکوریت، ویژگی ها و قیمت آن این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

شیشه سکوریت چیست؟

فرآیند ساخت این شیشه ها یک عملیات حرارتی محسوب می‌شود که عموما برای ساخت شیشه هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. هرچند که امکان اعمال این فرآیند بر روی انواع گسترده ای از شیشه ها همچون شیشه های رنگی، رفلکتیو، چاپ شده و لعاب خورده نیز وجود دارد. به همین دلیل می‌توان کفت که در اصل، شیشه های سیکوریت محصولی تولید شده از شیشه های رفلکس دار، شیشه های رنگی، شیشه پنجره، لاکی و یا چاپ شده می‌باشد که وارد عملیات حرارت دهی می‌شوند.

شیشه سکوریت چیست؟
شیشه سکوریت چیست؟

فرآیند ساخت شیشه سکوریت به چه صورت است؟

در اولین مرحله برای تولید این مدل شیشه ها باید با گرم کردن یکنواخت جام شیشه دمای آن را تا دمای نرم شدن شیشه (بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد) بالا ببریم. در مرحله بعد شیشه گرم شده را با استفاده از دمیدن هوای سرد به اطراف و سطح آن به سرعت سرد می‌کنیم. به شکلی که در این مرحله پس از فرآیند نرم شدن شیشه در دمای ۷۰۰ درجه سانتی گراد به سرعت آن را در معرض هوای بسیار خنک قرار می‌دهیم.

این کار باعث می‌شود که شیشه سکوریت ویژگی های خاص خود را بدست بیاورد، بدین شکل که پس از مرحله دمیدن باد سرد و سرد شدن شیشه سکوریت، لایه های بیرونی شیشه سکورت سریع تر از لایه های داخلی آن سرد می شوند و این موضوع سبب می‌شود که این محصولات استحکام چند برابر نسبت به شیشه های معمولی بدست بیاورند. سرد و سفت شدن سطوح شیشه سکوریت قبل از بخش داخل آن، ویژگی مقاومت بالای شیشه در برابر ضربه و همچنین تفاوت خورد شدن آن در اثر ضربه را ایجاد می‌کند.

استفاده از شیشه سکوریت چه مزایایی دارد؟

همانطور که تا به اینجای مطلب متوجه شده اید، این محصولات در مقیاس در ضخامت های یکسان با شیشه های ساده مقاومت بالاتری نسبت به شکستگی از خود نشان می‌دهند. افزایش استحکام شیشه سکوریت تا ۵ برابر شیشه های ساده سبب می‌شود در صنایع و موقعیت های بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد، در صورتی که امکان استفاده از شیشه ساده وجود نخواهد داشت.

همچنین در صورت شکسته شدن، این مدل محصولات برخلاف شیشه های ساده به قطعات کوچک با لبه های صیقلی تبدیل می‌شوند. این تکه های کوچک از شیشه دیگر قابلیت برش دادن و ایجاد صدمه را نخواهند داشت، در نتیجه این ویژگی شیشه ی سکوریت، باعث کاهش صدمات وارد شده به افراد و محیط در صورت شکستن شیشه خواهد شد.

در چه مکان هایی از شیشه سکوریت استفاده می شود؟

با توجه به ویژگی هایی که این محصولات ارائه می‌کنند، این امکان وجود دارد که از آنها در طیف وسیعی از محیط ها استفاده کرد. عموما از شیشه سکوریت در موقعیت هایی استفاده می‌شود که استحکام در برابر حرارت و ضربه اهمیت بالایی دارد. هم چنین ویژگی های این محصولات سبب شده که سازه مورد نظر را از لحاظ ایمنی تقویت کند.

از شیشه سکوریت به وفور در صنعت خودرو سازی استفاده می‌شود، چرا که به هنگام خرد شدن این شیشه ها قطعات شکسته شده توانایی ایجاد صدمه به افراد را ندارند. هرچند که به خاطر داشته باشید که در جلوی ماشین از شیشه های لمینت استفاده می‌شود چرا که در اثر ضربه نمی‌شکند و مقاومت بالاتری حتی نسبت به شیشه های سکوریت از خود به نمایش می‌گذارند.

استفاده از شیشه های مقاومی همچون شیشه سکوریت زمانی اهمیت دارد که احتیاج به مقاومت مکانیکی و ایمنی در سازه یا محصول خود داریم. برای مثال در عقب خودرو از شیشه های سکوریت بهره برده می‌شود تا به هنگام تصادف و خرد شدن شیشه، قطعات آن  به کسی صدمه وارد نکند و همانطور که گفتیم در شیشه های جلو از شیشه لمینت استفاده می‌شود تا از خرد شدن و ورود اشیا به خودرو جلوگیری شود.

از استفاده های دیگر شیشه سکوریت می‌توانیم به صنعت ساختمان سازی اشاره داشته باشیم. از این مدل شیشه ها در بخش هایی از سازه استفاده می‌شود که احتمال آسیب رسیدن به انسان ها وجود داشته باشد و نیاز باشد که امنیت آن بخش افزایش پیدا کند. همچنین از شیشه سکوریت در ساخت سازه ‌های بدون قاب و مدرن همچون در ورودی و مکان هایی که احتمال آسیب رسیدن به انسان ها وجود داشته باشد استفاده می‌شود.

تمامی این استفاده ها به نداشتن قابلیت برش دهی قطعات شکسته شده شیشه سکوریت باز می‌گردد. همچنین به خاطر داشته باشید، این محصولات قابلیت شکل دهی ندارند و تمامی فرآیندهای ظاهری اعم از برش، سوراخ کردن و موارد دیگر باید قبل از سکوریت کردن شیشه انجام بگیرد.

از موارد دیگری که از شیشه سکوریت در ساخت آنها استفاده می‌شود می‌توان به نرده شیشه ای، شیشه راه پله، شیشه پله فرار، شیشه جان پناه، شیشه دور دوشی حمام، تراس شیشه ای، بالکن شیشه ای، حمام شیشه ای، کف پله شیشه ای، استیج شیشه ای، پارتیشن شیشه ای، جداساز شیشه ای، شیشه ویترین مغازه ها، بانک ها و فروشگاه ها و… اشاره کرد.

در چه مکان هایی از شیشه سکوریت استفاده می شود؟
در چه مکان هایی از شیشه سکوریت استفاده می شود؟

تفاوت های شیشه سکوریت و شیشه معمولی

استحکام و امنیت

بی‌شک مهمترین تفاوت میان شیشه سکوریت و شیشه معمولی در میزان استحکام آن ها در برابر ضربه و امنیت بالاتر شیشه سکوریت می‌باشد. این محصولات در ضخامت های یکسان با شیشه معمولی، مقاومت بالاتری ( حدود ۵ برابر بیشتر) در اثر  فشار و ضربه از خود نشان می‌دهند.

مورد مهم دیگر، امنیت شیشه سکوریت می‌باشد، چرا که اگر در اثر فشار و وارد شدن ضربه زیاد به شیشه خورد شود، شیشه سکوریت به قطعات ریز و غیر برنده تقسیم می‌شود. این در حالی است که شیشه های معمولی به قطعات بزرگ و برنده ای تقسیم می‌شوند که خطرناک بوده و می‌توانند سبب جراحت های بد شوند.

مقاومت بالا در برابر حرارت و گرما

شیشه های سکوریت در برابر گرما و حرارت های بالا نیز از شیشه معمولی مقومت بالاتری نشان می‌دهند و این توانایی را دارند که تا سه برابر بیشتر از شیشه معمولی دمای بالا و شوک های حرارتی را تحمل کنند.

قابلیت برش مجدد

در این مورد، این شیشه های معمولی هتسند که برتری را از آن خود می‌کنند، چرا که امکان برش مجدد در ابعاد و اندازه های دلخواه را به مشتری ها ارائه می‌کنند. این در حالی است که شیشه سکوریت چنین قابلیتی نداشته و تمامی تغییرات آن باید قبل از گذشتن از فرآیند های سکوریت انجام شود. به همین دلیل شیشه های سکوریت قبل از سفارش باید به صورت دقیق اندازه گیری شده و تمامی فرآیند های ظاهری اعم از برش، سوراخکاری، لول زنی و… پیش از عملیات سکوریت شدن بر روی آن ها پیدا سازی شود.

قیمت

این امر که قیمت شیشه های سکوریت بالاتر از شیشه های معمولی بیشتر می‌باشد امری بدیهی بوده، چرا که نیاز است تا عملیات ویژه سکوریت کردن روی شیشه های معمولی صورت گیرد. در کل قیمت این محصولات با توجه به ضخامت ، نوع و ابعاد تولیدی آن، حدودا ۱.۵ الی ۴ برابر بیشتر از شیشه های معمولی با ابعاد و ضخامت مشابه می‌باشد.

این مدل شیشه ها و شیشه معمولی چه شباهت هایی با یکدیگر دارند؟

وزن

شیشه سکوریت و شیشه های معمولی با ضخامت یکسان، وزن مشابهی دارند. هر چند که برخی فکر می‌کنند عملیات سکوریت کردن سبب می‌شود که در وزن شیشه سکوریت نیز تغییری ایجاد شود و سنگین تر از شیشه های معمولی می‌باشند. عملیات ویژه ای که بر روی شیشه های سکوریت انجام می‌گیرد فقط باعث افزایش مقومت آنها می‌شود و تفاوتی در وزن محصول نهایی ایجاد نمی‌کند.

رنگ و شفافیت

همانطور که پیش تر به ان اشاره کردیم، پایه سازنده شیشه سکوریت، محصولی از شیشه های معمولی است و به همین دلیل شفافیت و رنگ شیشه خام اولیه ویژگی ظاهری محصول نهایی ما را شکل خواهد داد.

ضخامت

شیشه سکوریت و شیشه معمولی هر دو می‌توانند در ضخامت های مختلف به تولید برسند، تنها نکته ای که باید به آن توجه داشت این می‌باشد که شیشه پس از گذراندن عملیات سکوریت، دیگر قابلیت تغییر در ضخامت خود را از دست می‌دهد.

شباهت شیشه سکوریت و شیشه معمولی
شباهت شیشه سکوریت و شیشه معمولی

قیمت شیشه سکوریت

پس از آشنایی با این محصولات و کاربرد های آن ها، اکنون زمان آن رسیده که با نحوه حساب کردن قیمت نهایی و عوامل تاثیرگذار در آن آشنا شوید. از عواملی که در قیمت شیشه سکوریت تاثیرگذار می‌باشند می‌توان به تعداد، ابعاد و اندازه، ضخامت، رنگ بندی متنوع و کاربرد های آن ها اشاره کرد.

بی‌شک جنس و کیفیت یراق آلاتی که در نصب شیشه های سکوریت استفاده می‌شود نیز از عوامل تاثیرگذار بر فاکتور نهایی شما می‌باشد، هرچند که این عامل همچون باقی عوامل به صورت مستقیم به شیشه خریداری شده شما مربوط نمی‌شود. در نتیجه صحبت های گفته شده بهتر است که برای محاسبه دقیق قیمت نهایی شیشه سکوریت با کارشناسان ما در تماس باشید. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره پارتیشن شیشه ای و محصولات دیگر شما می‌توانید با تیم کارشناسی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و ۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
شیشه سکوریت
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x