درب اتوماتیک بازویی 

()

امروزه با توجه به تمایل انسان ها به زندگی مدرن و با امنیت، می‌توان گفت استفاده از درب اتوماتیک در ورودی ساختمان ها و مراکز پر رفت و آمد امری ضروری به شمار می‌آید. از رایج ترین این محصولات می‌توان به درب های اتوماتیک بازویی اشاره کرد که معمولا در پارکینگ ها و ورودی های ساختمان و مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما همچنین می‌توانید با صرف هزینه ای مناسب، درب پارکینگ یا ورودی های مجتمع های مسکونی و صنعتی خود را با نصب جک های بازویی و بدون تعویض درب به یک درب اتوماتیک بازویی تبدیل کنید تا راحتی و امنیت سازه خود را چند برابر کنید. گروه صنعتی آکام دُر برای آشنایی بیشتری شما با انواع درب اتوماتیک بازویی این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

مزایای نصب درب اتوماتیک بازویی

یکی از بزرگترین و مهم ترین ویژگی های این محصول این می‌باشد که نیازی به زیرساخت های اساسی ندارد و همانطور که گفتیم، شما حتی می‌توانید با صرف هزینه ای درب های قدیمی خود را به حالت اتوماتیک دربیاورید. از مزایای مهم دیگر درب اتوماتیک بازویی می‌توان به هزینه کم آن اشاره کرد. مقرون به صرفه بودن این محصولات سبب شده که مهندسان و معماران از آن استفاده های زیادی در سازه خود ببرند. همچنین قدرت بالای این محصول نسبت به سایر درب های اتوماتیک شیشه ای سبب می‌شود که گزینه ای مناسب برای طیف وسیعی از سازه ها به شمار بیاید.

هنگام نصب جک های بازویی چند نکته بسیار مهم بوده که عموما از طرف کارشناسان شرکت آکام مورد توجه قرار می‌گیرد. از جمله این نکات می‌توان به میزان تردد شبانه روزی، وزن دربی که برای اتوماتیک شدن در نظر گرفته اید، طول و ارتفاع درب اتوماتیک، توان مصرفی برق و وضعیت آب و هوایی منطقه اشاره کرد.

شما می‌توانید با استفاده از مشاوه تخصصی کارشناسان آکام دُر و با در نظر گرفتن مشخصات درب و قدرت خرید شما لیست مناسبی از جک ها و درب های اتوماتیک بازویی جمع آوری کنید. پس از انتخاب و خرید شما یک تیم فنی برای نصب به محل ارسال خواهد شد.

کورس بازو چیست؟

به طول بازو های جک ها کورس گفته می‌شود. بسته به برند های مختلف کورس، طول این بازو ها با هم تفاوت دارند برای مثال در برند های سهند، الاوری و بروکس کورس ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰ و ۶۵۰ موجود می‌باشد. هر چقدر طول لنگه های درب کوچک تر باشد از کورس های کوچکتری در درب اتوماتیک بازویی استفاده می‌شود، برای مثال در درب هایی که لنگه آن کمتر از ۱ متر می‌باشد، بهتر است از جک کورس ۳۰۰ استفاده می‌شود.

انواع درب های لولایی و جک های پیشنهادی برای هر درب

درب های لولایی تک لنگه

در این مدل از درب ها فقط یک لنگه وجود دارد و باز و بسته شدن درب از یک طرف صورت می‌گیرد. قابل ذکر است، هنگامی که طول دهنه ورودی پارکینگ از حالت معمول بزرگتر باشد، طراح ساختمان شما راغب به طراحی از این مدل درب های پارکینگی می‌باشد، هرچند که این امر به ندرت اتفاق می‌افتد.

نکات تایین کننده در انتخاب جک بازویی برای این در های اتوماتیک، طول لنگه درب و وزن لنگه درب می‌باشد و باقی پارامتر ها در اولویت های بعدی قرار می‌گیرند. عموما طول درب های تک لنگه بین ۳ تا ۴ متر می‌باشد و وزن این در ها سنگین می‌باشد. جهت اتوماتیک کردن این مدل از درب ها، از پک های جک تک لنگه کورس بلند (۶۰۰ تا ۶۵۰) استفاده می‌شود.

درب های لولایی دو لنگه

عموم درب های پارکینگی در این دسته قرار می‌گیرند. در این مدل از درب های اتوماتیک بازویی، پارامتر میزان تردد اصلی ترین دلیل انتخاب این نوع جک بازویی می‌باشد. طول درب های دو لنگه عموما بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر برای هر لنگه بوده که امکان بازشویی بین ۳ الی ۵ متر را برای شما به وجود می‌آورد. جک های کورس ۳۰۰ و ۴۰۰ بیشتر برای این نوع از درب های بازویی لولایی استفاده می‌شود.

درب های اتوماتیک بازویی سه لنگه

در گذشته برخی از درب های لولایی پارکینگی را به صورت سه لنگه تولید می‌کردند. عموما طول هر لنگه این مدل از درب ها حدود ۱ الی ۱.۵ متر می‌باشد که در این مدل درب ها، درب نفر رو در یکی از این لنگه ها تعبیه می‌شود. روش های اجرایی کردن این مدل از درب های اتوماتیک بازویی به محل قرار گیری درب نفر رو بستگی دارد. برای مثال اگر درب نفر رو در لنگه وسط قرار داشته باشد، قفل برقی و آرامبند برای اتوماتیکی کردن درب لولایی سه لنگه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموما از جک های بازویی ۳۰۰ یا ۴۰۰ برای این در ها استفاده می‌شود.

درب لولایی چهار لنگه تاشو (اتوبوسی – پروانه ای – کتابی)

این درب ها اغلب در محیط هایی استفاده می‌شود که نیاز به کاهش فضای اشغالی و کاهش شعاع حرکت درب هنگام باز و بسته شدن وجود دارد. لنگه های بیشتر برای کنترل بیشتر درون ریل ها قرار می‌گیرند و هر دو لنگه به یکدیگر از طریق لولا وصل می‌شوند و از وسط به شکل یک کتاب جمع و باز می‌شوند. طول لنگه های مناسب برای این مدل از درب های اتوماتیک بازویی بین ۹۰ سانتی متر الی ۱.۵ متر می‌باشد. جک های بازویی با کورس ۴۰۰ برای جابجایی و اتوماتیک کردن این مدل از درب ها مناسب بوده و شما می‌توانید با استفاده از قفل برقی مناسب، امنیت این مدل از در ها را افزایش دهید.

محل نصب این جک ها با توجه به موقعیت های مختلف، متفاوت بوده و یکی از سه حالت زیر می‌باشد:

  • روی ستون درب
  • سطح چهارچوب درب
  • کناره های درب پارکینگ

جک های بازویی با انتقال نیروی موتور به درب ها باعث باز و بسته شدن درب ها شده و برق این جک ها در دو دسته ۲۴ ولت و ۲۲۰ ولت عرضه می‌شود. مدل ۲۴ ولت قابلیت پشتیبانی از باتری بک آپ را دارد و در زمان قطعی برق توان باز و بسته شدن درب را همانند حالت عادی، با استفاده از باتری پشتیبان دارد. نکته مهم در رابطه با استفاده از باتری های ۲۴ ولت در درب های اتوماتیک بازویی، قیمت قطعات و لوازم آن می‌باشد که هزینه بیشتری نسبت به جک های ۲۲۰ ولت دارند. همچنین این جک ها نیاز به جایگزینی باتری های بک آپ آن دارند. عموما توان کششی و حرکتی جک های ۲۲۰ ولت بالاتر از جک های ۲۴ ولت بوده و برای مناطق بادخیز و درب های سنگین مثل در های کارخانه ها از این مدل جک ها در درب اتوماتیک بازویی استفاده می‌شود.

انواع درب اتوماتیک بازویی
انواع درب اتوماتیک بازویی

درب اتوماتیک لولایی یا بازویی از چه بخش های تشکیل شده است؟

این درب ها از ۶ بخش اصلی تشکیل شده اند، اولین بخش آن یک جفت جک های الکترومکانیک یا جک هیدرولیکی می‌باشد. در ادامه قطعاتی همچون مدار فرمان یا همان کنترل برد، چشمی الکترونیک یا چشم فتوسل، ریموت کنترل، کلید خلاص کن (که به صورت آچار نیز موجود می‌باشد) و چراغ فلاشر وجود دارند.

انواع جک های مورد استفاده در درب های اتوماتیک بازویی

جک بازویی هیدرولیکی

این محصول اولین مدل در میان جک های بازویی بوده و با توجه به مواد استفاده شده در کمپرسور به دو دسته روغنی و بادی تقسیم می‌شوند. این مدل از جک ها طول عمر و کیفیت بالاتری نسبت به جک های الکترومکانیک داشته و توصیه می‌شود که برای درب های اتوماتیک بازویی سنگین و مکان های پر تردد از این محصول استفاده شود، چرا که احتمال خراب شدن آنها کمتر است.

نقاط ضعف این جک ها:

  • قیمت بالای این محصول
  • به علت روغن ریزی در کمپرسور ها، ظاهری آلوده و نامناسب ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود که قدرت موتور کاهش پیدا کند
  • در مدل بادی آنها نیز کم شدن هوای درون کمپرسور باعث می‌شود که قدرت موتور کاهش پیدا کند
  • قیمت بالای قطعات آن در هنگام تعویض

جک بازویی الکترومکانیک

این دسته از جک های بازویی خود به سه بخش تقسیم می‌شوند و در انواع درب های اتوماتیک بازویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جک خرچنگی: موقعیت قرار گیری درب های ساختمان یکی از گزینه های انتخاب این دسته از جک ها می‌باشد. اگر درب های ساختمان به شکلی قرار گرفته باشند که فضایی برای نصب جک های بازویی وجود نداشته باشد، از این مدل جک ها استفاده می‌کنیم. بدلیل شکل ظاهری بازو این جک ها و خمیدگی آن در قسمت بالا یا پایین درب نصب می‌شوند. پک های این سیستم از جک ها به صورت تک لنگه به بازار عرضه می‌شوند.

سیستم آنتی کرش در جک های بازویی خرچنگی یا همان پا ملخی: این سیستم که از برخورد با مانع جلوگیری می‌کند، در صورت برخورد با هر جسمی به صورت معکوس رفتار کرده و از ضربه شدید یا له شدن جسم جلوگیری می‌کند.

مقایسه با سایر مدل ها:

  • راحتی نصب با توجه به ساختار سبک آنها
  • قیمت بالا به دلیل راحتی در عملکرد
  • سرعت بالا در بار و بسته شدن درب
  • ظاهر زیبا به دلیل نصب روی ستون داخلی کنار درب

جک بازویی

این جک های یکی از شناخته شده ترین مکانیزم ها را دارند. بهترین محل قرار گیری این جک ها وسط درب است و بازو از یک سمت بر روی دیوار و از سمت انتهای آن به درب متصل می‌شود. در برخی از درب ها به دلیل طراحی خاص، امکان نصب جک های بازویی در بالا یا پایین درب نیز وجود دارد. جک های بازویی از نظر قیمت خرید اقتصادی بوده و برای درب های اتوماتیک پارکینگ های مسکونی پیشنهاد می‌شود.

طراحی این جک ها برای تمام مدل های درب های پارکینگی در نظر گرفته شده است و می‌تواند درب هایی حتی تا طول ۸ متر را به حرکت در بیاورد. از مزایای اصلی این مدل از جک ها می‌توان به صرفه جویی در هزینه، کارایی بالا و ایمنی آنها اشاره کرد.

جک های کف گرد

این مدل از جک ها برای شرایطی مناسب هستند که می‌خواهید نمای ساختمان شما دست نخورده باقی بماند و همچنین جک درب اتوماتیک بازویی شما در دید عابران نباشد. این جک ها بدون تخریب دیوار های کناری درب بر روی لولا یا روی زمین نصب می‌شوند و بسته به میزان زاویه حرکتی بین ۹۰ الی ۱۴۰ درجه قابلیت باز شدن دارند. در هنگام نصب این محصول باید به این نکته توجه کرد که این سیستم ها ضد آب هستند اما بهتر است که به سیستم تخلیه آب مجهر شوند.

به دلیل استهلاک بالای این مدل از جک ها یا همان خراب شدن قسمت کف گردی که در زمین نصب می‌شود، از مدل از در ها کمتر در ساختمان های قدیمی استفاده می‌شوند و بیشتر مناسب ساختمان هایی است که در حال ساخت می‌باشند. این جک ها به دلیل طراحی زیبا هزینه بالایی داشته و عموما مناسب برای در های سبک می‌باشند.

درب های اتوماتیک بازویی
انواع جک های مورد استفاده در درب های اتوماتیک بازویی

قیمت و خرید درب اتوماتیک بازویی

در هنگام خرید این دسته از محصولات پارامترهای زیادی همچون کشور سازنده، کیفیت ساخت، گارانتی تعویض یا تعمیر و موارد دیگر تاثیر زیادی خواهند داشت. به جز این موارد با توجه به شرایط و نیاز های شما همچون میزان قدرت کشش و جابجایی جک ها و وزن و طول درب مورد نظر شما نیز، قیمت نهایی درب های اتوماتیک بازویی متفاوت خواهند بود. پیشنهاد ما به شما مشاوره با تیم تخصصی ما برای انتخاب بهترین درب برای سازه شما می‌باشد تا کاربردی ترین و مقرون به صرفه ترین محصول را خریداری کنید. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره انواع درب اتوماتیک بازویی و محصولات دیگر شما می‌توانید با تیم کارشناسی صنعتی آکام دُر با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و ۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
درب-های اتوماتیک بازویی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x