نمای کرتین وال یا لامل چیست؟ 

()

مقدمه

نمای کرتین وال یا لامل، یکی از نما های شیشه ای به شمار می‌آید که وزن شیشه های و انرژی های حاصل از باد و بارندگی، وارد پوسته خارجی نمای ساختمان می‌شوند. گروه صنعتی آکام برای آشنایی بیشتری شما با کرتین وال یا لامل و انواع آن این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

نمای کرتین وال یا لامل چیست؟

این نما یکی از نماهای مدرن ساختمانی به شمار می‌آیند که ساختاری خود ایستا دارند. استفاده از این نما ها باعث می‌شود سنگینی وزن شیشه بر روی سازه کراتن وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های مربوطه قرار بگیرد و در نتیجه آن هیچ بار مرده ای بر ساختمان تحمیل نشود.

نمای کرتین وال یا لامل چیست
نمای کرتین وال یا لامل چیست

نمای کرتین وال یا لامل، نمایی شیشه ای می‌باشد که در صورت استفاده و نصب صحیح آن، سنگینی حاصل از وزن این شیشه ها و باری که انرژی های طبیعی همچون باد، طوفان و بارندگی ها به پوسته خارجی نمای ساختمان ها وارد می‌کنند، متوجه خود ساختمان نمی‌شوند.

به شکلی که می‌توان گفت سیستم کرتین وال، یک سازه مجزا در ساختمان شما محسوب می‌شود. نمای Curtain Wall که معادل فارسی آن دیوار پرده ای می‌باشد، یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان و بهترین از نظر مسائل سازه در ارتفاع به شمار می‌آیند که سبب محبوبیت بالای آن می‌شود. در این نما اصولا از مصالح سبکی همچون ترکیبات ویژه آلومینیوم و شیشه استفاده می‌شود.

نمای ساختمان

اولین موردی که در تماشای یک ساختمان توجه ما را جلب می‌کند نما و ظاهر بیرونی آن می‌باشد. نما پوسته خارجی یک ساختمان به شمار می‌آید و تاثیر بالایی در زیبایی و عایق بندی های ساختمان شما ایفا می‌کند. این پوسته بیرونی در اصل یک عایق و لایه محافظ به شمار می‌آید که از ساختمان در برابر شرایط مختلف آب و هوایی محافظت کرده و نقش مهمی در زیبایی ظاهری کلی ساختمان دارد.

از جمله نما های بیرونی پرطرافدار در بازار و طراحی امروزه، نما های شیشه ای، سنگی و آجری می‌باشند. نماساز های متوع ساختمان ها سبب می‌شود که از مصالح مختلفی از جمله آلومینیوم، شیشه، سنگ، آجر، چوب و بتن استفاده شود که هر کدام با توجه به نیاز های سازندگان معایب و مزایای خود را دارند.

نمای کرتین وال یا لامل

این مدل از نما ها در دسته بندی نما های خشک و تهویه شونده قرار می‌گیرند. ساختار آلومینیومی لامل قابلیت نصب سایر متریال های پوششی از قبیل ورق آلومینیوم کامپوزیت نمای سرامیکی را دارا می‌باشد. این محصول مشکل مربوط به نصب سیستم فریم لس روی آهن که مشکلات عایق بندی به وجود می‌آورد در نسل های قبلی را برطرف می‌کند. دلیل نامیده شدن این محصول به عنوان یک سازه خود ایستا، تحمیل نکردن وزن خود و نیرو های جانبی به ساختمان می‌باشد.

انواع نماهای کرتین وال

تفاوت بین نماهای کرتین وال یا لامل، در نحوه فیکس شدن شیشه در بین فضا های بین لامل ها می‌باشد. این روش برای تثبیت کردن شیشه سبب شده که ظاهر خارجی نما متفاوت شود. کرتین وال انواع زیادی دارد و پرکاربرد ترین آن که شاید شما در سازه های دیگر دیده باشید کرتین وال شیشه ای می‌باشد. در اینجا توضیحات چهار مدل از پر استفاده از این محصول را برای شما آورده ایم:

نمای کرتین وال فریم لس ( Frameless )

در نماهای کرتین وال یا لامل بدون فریم از درپوش در سطح خارجی نما استفاده می‌شود و از چسب های ساختاری برای محکم شدن شیشه در فضای بین لامل های استفاده می‌شود. پس از مدول بندی با لامل ها، این شیشه ها توسط کلاف آلومینیومی احاطه می‌شوند تا در بین لامل ها تثبیت شوند و در نتیجه آن سطح خارجی نسبتا یکنواختی از شیشه ایجاد می‌شود.

نمای کرتین وال فریم لس
نمای کرتین وال فریم لس

نمای کرتن وال فیس کپ (face cap)

در این مدل از نما های کرتین وال یا لامل که درپوش دار می‌باشند، پس از قرار گیری و نصب لامل های افقی و عمودی، شیشه های در میان این لامل ها قرار می‌گیرند. پس از آن شیشه های با اتصال به درپوش یا کپ با دماغه لامل در محل خود نصب می‌شوند. درپوش های مورد استفاه برای این منظور دارای انواعی زیادی رنگ و شکل و طول عمق متفاوتی می باشند.

سیستم سمی فریم لس ( Semi frameless )

این روش ترکیبی از نامی فریم لس به همراه کپ می‌باشد تا ظاهری متفاوت به ساختمان بدهد. در سیستم نیمه فریم می‌توان با توجه و نظاره بر طرح معماری برای تثبیت شیشه در یکی از جهات مختلف افقی یا عمودی از درپوش استفاده کرده و جهت دیگر را با استتفاده از چسب یا لاستیک فیکس کرد.

روش یوچنل ( U channel )

این سیستم را می‌توان از زیر مجموعه های نمای فریم لس یا فول فریم لس به شمار آورد یا این تفاوت که در این روش از کلاف های آلومینیومی برای شیشه ها استفاده نمی‌شود. در این روش با بهره بردن از اسپیسر مخصوص شیشه و قرار گرفتن این قطعات به صورت پازلی در فضا های خالی داخل اسپیسر و استفاده از چسب های ساختاری، به نمایی شبیه به فریم لس رسید. این روش قیمت تمام شده کمتری نسبت به روش بدون فریم دارد و به همین دلیل مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته است.

نمای کرتین وال یا لامل از نظر فنی

این شاسی ها و لامل هایی که در پروژه ساختمانی استفاده می‌شوند می‌باشند که نمای کرتین وال یا لامل را تشکیل می‌دهند. در این روش شیشه هایی که قرار است برای نمای ساختمان ها استفاده شوند، روی خود ساختمان قرار نگرفته و روی سازه های کرتین وال نصب می‌شوند. در نتیجه وزن این شیشه ها روی ساختمان قرار نگرفته و مقاومت ساختمان در برابر زلزله نیز افزایش پیدا می‌کند.

نمای کرتین وال یا لامل
نمای کرتین وال یا لامل

در طراحی های مدرن نما های کرتین وال یا لامل بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند، به شکلی که باری ساختمان های بزرگ و معروفی در شهر تهران استفاده شده اند. ساختار اصلی و هسته این نماها شاسی و لامل های تشکیل دهنده آن می‌باشند که پس از نصب آن ها شیشه های یا سایر پوشش های محافظ با دقت و ظرافت بالایی به آن ها افزوده می‌شوند.

ویژگی‌های نمای کرتین وال یا لامل

از مهمترین ویژگی های کرتین وال یا لامل می‌توان به عایق بودن آن نسبت به صوت، حرارت و رطوبت اشاره کرد. این ویژگی در نمای ساختمان ها سبب می‌شود تا نور دخلی ساختمان افزایش یافته و در عین حال شاهد کاهش مصرف انرژی برق و گاز باشیم. استفاده از این محصول در ساختمان های تجاری و بلند سبب ایجاد زیبایی بصری خاصی می‌شود که محبوبیت بالای آن را توضیح می‌دهد.

از آنجایی که سازه های کرتین وال یا لامل بسیار سبک می‌باشند و باعث می‌‌شوند که بار کلی وارد شده بر ساختمان کاهش پیدا کند، در نتیجه باعث می‌شوند تا ساختمان مقاومت خوبی در برابر زلزله از خود نشان دهد. نصب این نماها آسان تر و کاربردی تر از سایر نماهای خارجی می‌باشد و همینطور از نظر قیمت نسبت به نماهای دیگر ارزان تر بوده و صرفه اقتصای بهتری دارند.

لامل چیست؟

لامل ها همان سازه ها  یا شاسی های آلومینیومی می‌باشند که شیشه ها در نمای خارجی ساختمان روی آن قرار می‌گیرند. این لامل ها در دو جهت افقی و عمودی قرار گرفته و فضایی شبکه ای مناسب برای قرار گرفتن شیشه ها ایجاد می‌کنند. لامل های عمودی را مولیون و لامل های افقی را کرتین وال ترنسم می‌نامند.

سطح مقطع لامل های کرتین وال نیز به شکلی طراحی شده که بتواند لامل ها را با شیار های مشخصی که روی آنها وجود دارد در هم قفل کرده یا شیشه ها در هنگام نصب در فضای بین مولیون و ترنسم قرار بگیرند. همچنین مهندسی این محصولات به شکلی می‌باشد که بتوان شیشه ها ها را با لاستیک های مخصوص که با نام EPDM شناخته می‌شوند در برابر نفوذ و هدر رفتن حرارت عایق بندی کرد. به همین دلیل است که این مدل نما ها عایق های صوتی، حرارتی و رطوبتی مناسبی نیز برای سازه شما به شمار می‌آیند.

انواع لامل‌ها

با توجه به نیاز های مورد نظر و طراحی سازه از لامل های کرتین وال مختلفی استفاده می‌شود، انواع این لامل ها شامل جنس های مختلف آلومینیومی، چوبی و فولادی می‌باشند که بهترین و پر استفاده ترین آنها لامل های آلومینیومی می‌باشند. امروزه به این دلیل که نمونه های فولادی و چوبی دارای مشکل خوردگی و وزن بالا می‌باشند، استفاده از لامل های آلومینیومی به شدت افزایش پیدا کرده است و دلیل حذف کامل لامل های آهنی از صنعت نیز همین مسئله بود. لامل های آلومینیومی یا ساخت شده با آلیاژ های مشابه، دارای ویژگی هایی هچون سبکی، استحکام بالا، درزگیری و توانایی تثبیت می‌باشند که سبب شده معماران و مهندسان زیادی به استفاده از آنها روی بیاورند.

نصب این محصول

همانطور که پیش تر به این موضوع پرداختیم، روش های نصب نماهای کرتین وال یا لامل عمدتا به دو شکل کلی تقسیم بندی می‌شوند. دسته اول فریم لس بوده و بدن نمایان شدن خطوط ظاهری می‌باشد. روش فریم لس خود دارای دو زیر مجموعه فول فریم (Full Frame) و یو فریم (U Frame) می باشد.

روش دومی که برای نصب این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش فیس کپ (Face Cap) می‌باشد که با نام در پوش دار شناخته می‌شوند. هر کدام از این انواع با توجه به نیاز ها و طراحی سازه، شرایط پروژه و سایر عوامل دخیل در پروژه توسط مهندسان و معماران انتخاب می‌شوند.

قیمت نمای کرتین وال یا لامل

این قیمت ها با توجه به هزینه زیرسازی شیشه، اتصالات، رگلاژ، قیمت ماستیک کشی، آب بندی و هزینه متغیر خود شیشه مشخص می‌شوند. قیمت نهایی و تمام شده برای نمای کرتین وال یا لامل باکیفیت با توجه به نوع و شرایط هر ساختمانی متغیر بوده، به صورتی که قیمت نهایی می‌تواند بسته به قیمت روز شیشه و نوع شیشه انتخابی نیز تغییر پیدا کند. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره کرتین وال یا لامل و محصولات دیگر شما می‌توانید با تیم کارشناسی آکام صنعت با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نمای کرتین وال
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x