شیشه رفلکس در درب اتوماتیک شیشه ای 

()

شیشه رفلکس به شیشه هایی گفته می‌شود که قابلیت رفلک (Reflect) کردن نور خورشید را داشته باشند. کلمه انگلیسی رفلکت معنای بازتاب را می‌دهد که دلیل اصلی نامگذاری این شیشه ها می‌باشد. شیشه های رفلکس معمولا در ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و با بازتاب بخشی از نور خورشید از عبور صد درصدی اشعه های خورشید به فضای داخلی ساختمان جلوگیری می‌کنند که از مزیت های مهم آن به شمار می‌آید. گروه صنعتی آکام (لینک داخلی) برای آشنایی بیشتری شما شیشه رفلکس و انواع آن این مطلب را گردآوری کرده است، پس با ما همراه باشید.

شیشه رفلکس
شیشه رفلکس

شیشه رفلکس چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید این مدل از شیشه های می‌توان از انواع شیشه ها حتی از شیشه هایی که برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌شود بهره برد. عنصری که سبب می‌شود این شیشه های قابلیت بازتاب نور خورشید را داشته باشند این بوده که این شیشه ها با لایه ای بسیار نازک از انواع فلز و اکسید های فلزی پوشش داده می‌شوند. این شیشه ها متفاوت از آینه بوده، چرا که آینه صد درصد جلوی عبور نور خورشید را گرفته و تمامی آن را بازتاب می‌کند اما شیشه رفلکس با کیفیت جلوی ورود ۳۰ درصد از امواج خورشید را گرفته که بخشی از آنها تشکیل شده از اشعه های مضر خورشید می‌باشد.

شیشه رفلکس را با چه فلزاتی پوشش می دهند؟

یکی از نیاز های آشنایی بیشتر با شیشه رفلکس این می‌باشد که بدانیم لایه نازک روی آن توسط چه فلزهایی تولید می‌شود. برای پوشش این شیشه ها از فلز هایی مانند طلا، نیکل، نقره، کروم و مس استفاده می‌‌شود. همچنین یکی دیگر از این فلزات آلومینیوم می‌باشد، هرچند که استفاده از این فلز کمتر بوده چرا که آلومینیوم جلوی عبور بخش زیای از نور را گرفته و سبب تاریکی محیط داخلی ساختمان می‌شود.

شیشه رفلکس را با چه فلزاتی پوشش می دهند؟
شیشه رفلکس را با چه فلزاتی پوشش می دهند؟

مزایای شیشه رفلکس

این شیشه ها به جز بازتاب نور دارای ویژگی های دیگری نیز می‌شوند که برای آشناییت بیشتر با این محصول آنها را برایتان آورده ایم:

  1. جلوگیری از عبور ۱۰۰% نور خورشید به داخل فضا

شیشه رفلکس اشعه هایی همچون مادون قرمز و UV را از نور خورشید جذب کرده و بازتاب می‌دهد و در عین حال به نور مرئی اجازه عبور می‌دهد. همچنین این شیشه ها این قابلیت را دارند که از تابش شدید نور خورشید جلوگری کنند. اشعه های مادون قرمز و UV باعث گرمای بیش از حد محیط شده و می‌توانند آسیب جدی به پوست و چشم شما وارد کنند. شیشه رفلکس با بازتاب کردن اشعه های UV و مادون قرمز حجم زیادی از اضعه های مضر خورشید را از محیط داخلی ساختمان و فضای کاری شما حذف می‌کنند.

  1. کاهش حرارت محبوس شده در محیط

اشعه های مادون قرمز به خاطر طول موجی که دارند با عبور از یک لایه شیشه تغییر موج داده و توانایی خروج از محیط را از دست می‌دهند و به در محیط داخلی ساختمان گیر می‌افتند. به همین دلیل با عبور امواج مادون قرمز، محیط داخلی ما شاهد حجم زیادی از حرارت محبوس شده خواهد بود که باعث افزایش دمای داخلی ساختمان می‌شود. شیشه رفلکس با از بین بردن این چرخه و جلوگیری از ورود اشعه های مادون قرمز به کاهش دمای داخلی محیط کمک شایانی کرده و باعث کاهش استفاده انرژی برای سرمایش داخلی می‌شود.

  1. کمک به حفظ انرژی

همانطور که در شماره بالا توضیح دادیم، این اشعه ها در محیط حبس شده و باعث گرمای شدید در محیط داخلی، مخصوصا در ماه های گرم سال می‌شوند. این مشکل باعث می‌شود نیاز شما به استفاده از وسایل سرمایشی همچون کولر افزایش پیدا کند که نتیجه آن افزایش هزینه های شما خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از شیشه رفلکس هم به صورت مستقیم فضای خود را خنک تر نگه داشته و هم به صورت غیر مستقیم جلوی مصرف بیش از حد برق را بگیرید و هزینه های خود را کاهش دهید.

  1. ایجاد محرمیت

استفاده شیشه در نمای ساختمان ها می‌تواند این مسئله را ایجاد کند که افراد از بیرون به داخل دید داشته باشند این موضوع باعث تضعیف حریم شخصی شما می‌شود که هیچکس خواهان آن نمی‌باشد. طرز کار شیشه های رفلکس به این شکل است که در هر سمت شیشه که نور بیشتری وجود داشته باشد، به صورت آینه عمل کرده و نور را باتاب می‌دهد که در نتیجه آن دیدرسی از آن سمت مختل می‌شود. بدین شکل که با تابش نور خورشید این شیشه ها به صورت آینه عمل کرده و افراد به محیط داخلی ساختمان دید نخواهند داشت، این مسئله می‌تواند مشکل استفاده از پرده را نیز در محیط هایی همچون ادارات برطرف کند. با نبود پرده شما می‌توانید از نور طبیعی خورشید بدون اشعه های مضر لذت ببرید و حریم شخصی شما نیز حفظ شود.

انواع شیشه رفلکس

این شیشه ها به خاطر تنوعی مدلی که دارند می‌توانند در فضا ها و سازه های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند، این شیشه ها می‌توانند برای درب ها، بالکن ها، پنجره ها یا نمای کلی ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرند که به دو شکل دارای فریم یا فریم لس قابل نصب هستند.

شیشه رفلکس برای پروفیل درب و پنجره

درب و پنجره ها دارای پروفیل های آلومینیومی، پی وی سی، آهنی و موارد دیگر می‌باشند که این شیشه ها در آن ها نصب می‌شوند. چند جداره بودن شیشه ها با نوع پروفیل آنها متناسب می‌باشد. ر شیشه های چند جداره بیرونی ترین لایه آن از جنس شیشه رفلکس خواهد بود تا از ورود اشعه های مضر را به لایه های داخلی تر بگیرد تا از محبوس شدن آنها و افزایش دمای محیط جلوگری کنند.

شیشه فریم لس

شیشه های فریم لس شیشه هایی می‌باشند که در آن برای نصب و نگه داشتن آنها از پروفیل در درب ها و پنجره ها استفاده نمی‌شود. این شیشه ها معمولا در ساختمان هایی استفاده می‌شوند که قصد دارند بخش یا تمام نمای خود را با شیشه پوشش دهند. برای نگهداری شیشه رفلکس های فریم لس از نگه دارنده های مخصوصی استفاده می‌شود که در انواع مختلفی قابل تولید می‌باشند. شیشه های اسپایدر یکی از انواع این شیشه ها به شمار می‌آیند، همچنین از این شیشه ها در بالکن ساختمان ها نیز استفاده می‌شود.

اصولا برای نماهای شیشه ای و فریم لس باید شیشه ای مقاوم همچون سکوریت و لمینت استفاده کرد که در ادامه مطلب آنها را نیز برایتان آورده ایم.

شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت مدلی از شیشه ها می‌باشند که مقاومتی ۶ تا ۷ برابری شیشه های معمولی از خود نشان می‌دهند. شیشه های سکوریت طی فرآیند های خاصی تحت فشار و دمای بالا حرارت داده می‌شوند تا مقاومت آنها نسبت به حرارت، دما و ضربه افزایش پیدا کند. این حرارت آرایش مولکولی شیشه را تغییر داده و مقومت آن را افزایش می‌دهد. شیشه های سکوریت در صورت شکستن به دانه های ریز با لبه های غیر تیز تقسیم می‌شوند. از این شیشه ها در قسمت هایی از سازه همچون نما در طبقات بالاتر یا بالکن ها استفاده می‌شود که نیازمند مقاومت حرارتی و ضربه بالایی می‌باشد.

شیشه لمینت

شیشه رفلکس لمینت شده در واقع در دسته بندی شیشه های ضد سرقت قرار می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده مقاومت بالای این شیشه ها می‌باشد که حتی در برابر گلوله نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. برای تولید شیشه رفلکس لمینت از یک لایه نازک PVB در میان جداره های شیشه استفاده می‌شود که سبب می‌شود حتی پس از شکسته شدن شیشه، قطعات آن سر جای خود باقی بمانند.

همچنین این لایه مقاومت بالایی در برابر ضربه به شیشه اضافه می‌کند، به شکلی که این شیشه ها از شیشه های سکوریت هم امن تر بوده و برای نمای خارجی ساختمان های بلند بر اساس قوانین ایمنی استفاده می‌شوند.

انواع رنگی این شیشه ها

شیشه رفلکس رنگی شامل شیشه های نقره ای یا آینه ای می‌شود که نسبت به سایر شیشه های رفلکس از خاصیت بازتابی بیشتری برخوردار می‌باشند. شیشه های رفلکس رنگی در رنگ های نقره ای یا سفید می‌توانند، بهترین انتخاب شما برای پنجره های دوجداره سازه شما باشد که دارای نمای بیرونی سنگ های سفید می‌باشد. شیشه رفلکس دودی نیز نوع دیگری می‌باشد  که در سه رنگ طلایی، نقره ای و دودی به بازار عرضه می‌شود. شیشه های نقره ای دارای قابلیت بازتاب دهی بیشتری می‌باشند و شیشه های دودی دارای کمترین میزان رفلکتیو در میان این شیشه های می‌باشند.

قیمت شیشه رفلکس

قیمت این محصولات بسته به ضخامت، رنگ، ابعاد، تک جداره یا دوجداره و یا سکوریت بودن شیشه متغیر می‌باشد. شما باید بسته به نیاز خود انتخاب کنید که جنس شیشه رفلکس شما از چه موادی باشد، فریم لس یا با فریم باشد و یا حتی رنگ خاصی در آن استفاده شده باشد. در کل ویژگی های این شیشه سبب شده که در طراحی های امروزه بسیار مورد استفاده قرار بگیرند تا سازه های جدید از کاربرد ها و قابلیت های بیشتر برخوردار باشند. در صورت وجود سوالات بیشتر درباره شیشه رفلکس و محصولات دیگر شما می‌توانید با تیم کارشناسی آکام صنعت با شماره های ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ و۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰ در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
شیشه رفلکس
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x