قیمت درب اتوماتیک ایرلاک (فیلترینگ ) 

()

اتاق و فضای کاری برخی از کارها مانند آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های ایزوله هسته‌ای، دارای شرایط خاص و حساسی هستند که باید تحت کنترل باشند و از ورود ذرات میکروبی، دودهای مختلف و حتی بر هم خوردن شرایط فشار و دمای اتاق از طریق جریان هوای بیرون، جلوگیری شود. یکی از تمهیداتی که امروزه برای جلوگیری از ورود هوای بیرون و آلودگی‌ها به‌کار می‌رود؛ استفاده از درب اتوماتیک ایرلاک است.

درب ایرلاک اتوماتیک شامل دو درب است که کمی از هم فاصله دارند و به صورت الکترونیکی باز و بسته می‌شوند؛ طوری‌که هر دو درب به‌صورت همزمان باز و بسته نمی‌شوند و پس از باز شدن درب اول، پرسنل یا کالاها به فضای بین این دو درب وارد شده و درب بسته می‌شود، سپس درب دوم باز می‌شود تا افراد وارد اتاق شوند. به این ترتیب از برقراری جریان هوا میان فضای داخل و بیرون جلوگیری می‌شود و این موضوع موجب بر هم نخوردن دمای اتاق شده و از ورود آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی به اتاق ایزوله جلوگیری می‌کند.

طی این مقاله قصد داریم که انواع سیستم، مزایا و قیمت درب ایرلاک را مورد بررسی قرار دهیم.

درب ایرلاک چیست؟

ایرلاک به معنای فضای واسط و یا انتقالی جهت جداسازی محفظه‌ یا اتاق مدنظر از فضای بیرون است. این فضا با ساختاری که دارد موجب می‌شود تا آلودگی‌ها و ذرات به درون محیط مدنظر نفوذ نکند. سیستم درب اتوماتیک ایرلاک از دو درب و فضای واسط ایرلاک تشکیل می‌شود؛ این دو درب به‌صورت همزمان باز و بسته نمی‌شوند به این معنا که وقتی درب اول باز می‌شود درب دیگر حتما بسته است و این کنترل توسط سیستم درب ایرلاک صورت می‌گیرد.

قیمت درب ایرلاک
قیمت درب ایرلاک

کاربردهای درب اتوماتیک ایرلاک

درب‌‌ ایرلاک تأثیر قابل توجهی در عدم انتقال آلودگی و تغییر دما و فشار فضای مدنظر دارد و به‌همین خاطر در محیط‌های حساس مختلفی کاربرد دارند که به‌طور خلاصه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

  • محیط‌های حساس و خطرناک، مانند راکتورهای هسته‌ای و بعضی از آزمایشگاه‌های بیوشیمیایی، که باید از نشت گرد و غبار، ذرات یا عوامل بیولوژیکی جلوگیری کرد و همچنین به‌دلیل نگه‌داشتن اتاق در فشار کمتری نسبت به بیرون، مانع جریان هوا با محیط بیرون شد.
  • در سازه‌های زیر آب مانند زیردریایی‌ها، اتاق‌های غواصی، که هنگام خروج و ورود غواصان آب نفوذ نکند.
  • در آزمایشگاه‌ها و داروسازی که میزان فشار و دمای محیط بسیار مهم است.
  • در اتاق عمل و برخی اتاق‌های ایزوله‌ی پزشکی که آلودگی و دما مهم است.
  • اتاق‌های ایزوله و تمیزی که با بالاتر نگه داشتن فشار اتاق از حالت عادی، گرد و غبار، مواد شیمیایی مضر و ذرات مختلف تا حدی حذف می‌شوند.
  • در فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی، جهت جلوگیری از جریان هوای درون و بیرون.

روی هم رفته، قیمت درب ایرلاک در قیاس با کاربرد آن بسیار مناسب است که موجب شده امروزه در صنایع مختلفی علاوه بر موراد ذکر شده، از این نوع درب‌ها استفاده شود.

انواع درب ایرلاک

همان‌طور که توضیح دادیم درب ایرلاک در صنایع و موارد مختلفی استفاده می‌شوند که هر کدام سطح حفاظتی مربوط به خود را دارند؛ بنابراین این درب‌ها با توجه به محیط مربوطه و مواردی که باید کنترل شود، طراحی‌های متفاوتی دارند.

سیستم کلی درب‌های ایرلاک و باز و بسته شدن درب‌ها یکسان است، اما برای محیط‌های خاص که نیاز به کنترل عبور و مرور افراد را دارند و صرفا افرادی خاص اجازه‌ی ورود به آن‌ها را دارند، درب‌های اتوماتیک ایرلاک با قابلیت قفل شدن طراحی شده‌اند. که می‌توانند از طریق ورود رمز یا کارت و یا حتی کنترل توسط دوربین‌های مدار بسته، باز شوند.

اما مهم‌ترین تفاوت سیستم‌های ایرلاک در میزان درجه‌ی حفاظتی آن‌هاست، معمولا آزمایشگاه‌های حساس بالاترین سطح حفاظتی را نیازمندند و با کمترین آلودگی یا تغییر دما می‌توانند آسیب ببینند. به‌طور کل سیستم‌های ایرلاک، در سه حالت محافظتی متفاوت تولید می‌شوند که به‌طور خلاصه شیوه‌ی عملکردشان را مرور می‌کنیم.

ایرلاک آبشاری 

در این مدل که متداول‌ترین سیستم ایرلاک است، فشار یک سمت از محفظه‌ی ایرلاک بسیار بیش‌تر از فشار سمت دیگر است، در واقع فشار سمت درب خروجی بالاتر از فشار درب ورودی به اتاق تمیز است و به این ترتیب این اختلاف فشار در درجه‌ی اول سبب عدم انتقال هوای بیرون به محفظه‌ی ایرلاک و در درجه‌ی دوم سبب عدم انتقال هوای محفظه به اتاق تمیز می‌شود.

ایرلاک حبابی

در این نوع از سیستم ایرلاک، فشار کلی درون محفظه بالاتر از محیط بیرون و اتاق تمیز است و این کار موجب می‌شود که جریان هوای بیرون به درون محفظه نفوذ نکند.

ایرلاک سینک

این مدل برعکس مدل حبابی است و فشار محفظه‌ی ایرلاک کمتر از اتاق تمیز و فضای بیرون است و به این ترتیب هوای درون محفظه، هواهای مجاور را به درون خود کشیده و با ایجاد یک سد، مانع از جریان هوای محیط به داخل اتاق می‌شود.

قیمت درب اتوماتیک ایرلاک

درب ایرلاک از دو درب اتوماتیک شیشه‌ای یا در برخی مکان‌ها فلزی و محفظه‌ی ایرلاک و سیستم حفاظتی انتقال فشار آن تشکیل می‌شود؛ بنابراین برای راه‌اندازی درب ایرلاک نیاز به تهیه‌ی تمامی تجهیزات مورد نیاز درب‌های اتوماتیک من‌جمله اپراتور درب اتوماتیک، فریم و شیشه درب و … خواهید داشت و قیمت درب ایرلاک تا حد زیادی به همین تجهیزات بستگی دارد.

البته همان‌طور که پیش‌تر گفتیم درب‌های ایرلاک دارای سیستم کنترلی خاص خود هستند که اجازه‌ی باز شدن همزمان هر دو درب را نمی‌دهد و کمی پس از بسته شدن درب اول، درب دوم قابل باز شدن خواهد بود. علاوه بر موارد گفته شده؛ میزان و نوع سیستم حفاظتی ایرلاک نیز تاثیر بسیاری روی قیمت درب ایرلاک دارد. بنابراین قیمت درب ایرلاک از قیمت درب اتوماتیک معمولی تا حدی بیشتر است، اما با توجه به کاربردشان، قیمت مناسبی دارند.

در هنگام راه‌اندازی درب اتوماتیک ایرلاک، علاوه بر جنس درب‌ها و درجه‌ی سیستم حفاظتی، موارد دیگری چون میزان رفت و آمد، میزان فشار هوا در اتاق تمیز و فضای بیرون، مقدار آلودگی فضای بیرون و حساسیت دمایی اتاق، تأثیر زیادی در تجهیزات به‌کار رفته و در نتیجه قیمت درب ایرلاک خواهد گذاشت.

کلام پایانی

درب‌های اتوماتیک ایرلاک کارایی زیادی بر روی کنترل دما و فشار و آلودگی محیط‌های حساس مانند آزمایشگاه‌ها، بخش‌های داروسازی، اتاق‌های ایزوله و بیمارستان و … دارند و به‌خاطر کاربردشان امروزه در صنایع متفاوت دیگری هم استفاده می‌شوند.

هنگام راه‌اندازی و تهیه‌ی درب‌های ایرلاک حتما به درجه‌ی حفاظتی مورد نیاز برای محیط مدنظر و میزان تردد و رفت و آمد و … توجه کنید. گروه صنعتی آکام با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی طراحی و ساخت و نصب انواع درب‌های اتوماتیک و کرکره‌های برقی، آماده‌ی همکاری بوده و از طریق کارشناسان و تکنسین‌های مجموعه به‌منظور ارائه‌ی کارشناسی ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستند.

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
قیمت درب اتوماتیک ایرلاک
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x