انواع شیشه های سکوریت رنگی 

()

آیا می دانید شیشه های سکوریت چیست؟ شیشه سکوریت چه کاربردی دارد؟ می­دانید علت استفاده از شیشه های رنگی چیست و چه کاربردی دارد؟ جواب تمام این سوال ها و سوال های دیگرتان را قطعا در این مقاله پیدا خواهید کرد. تا انتها مقاله همراه ما باشید تا با انواع شیشه سکوریت آشنا شوید.

سکوریت رنگی
سکوریت رنگی

شیشه رنگی چیست؟

شیشه عضوی جدا نشدنی از ساختمان ها و یکی از مهم ترین قسمت های آن است. برای ساخت شیشه از ترکیب مقداری آهک، سیلیس و کربنات سدیم استفاده شده است و با این ترکیبات سخت است که وسیله ای به شفافی شیشه ایجاد گردد. شیشه های سکوریت یا شیشه ایمن نوعی شیشه هستند که در هنگام ساخت با دمای ۷۰۰ درجه ای ضد ضربه شدند.

شیشه رنگی
شیشه رنگی

شیشه های سکوریت رنگی از لحاظ استحکام و مقاومت درجه بالایی دارند. همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم شیشه های ضد ضربه یا سکوریت در دما بالا ۷۰۰ درجه حرارت می ­بینند تا ضد ضربه، نشکن و ضد حرارت شوند. امروزه شیشه های سکوریت کاربرد زیادی دارند و برای همین مهندسان برای جلب توجه بیش تر خواستند که این شیشه ها را با رنگ ها و نور های طبیعی و مصنوعی تلفیق کنند. اگر بخواهم درباره کاربرد این شیشه ها بگویم می­توانیم به چندین سال قبل یعنی معماری سنتی با شیشه های رنگی اشاره کنیم.

کاربرد شیشه رنگی

کاربرد این شیشه های رنگی به صد ها سال پیش باز می­گردد که در معماری سنتی ایرانی بسیار فراوان است. معمولا استفاده از شیشه سکوریت در معماری امروزی بیش تر به چشم می آید. هر فردی بر اساس سلیقه و نیاز خود، رنگی را برای شیشه انتخاب می کند. البته در بعضی موارد مانند درب های ورود، ویترین و…. باید از شیشه سکوریت بدون رنگ استفاده کرد.

شیشه رنگی
شیشه رنگی

شیشه رنگی ها بیش تر برای سقف شیشه ای یا دیوار شیشه ای استفاده می ­شود. در بعضی اوقات هم برای نرده های شیشه ای، پارتیشن بندی، کفپوش شیشه ای، دیوار پوش شیشه ای و… مورد استفاده قرار می­ گیرند.

نحوه تولید شیشه های رنگی

از نظر علمی رنگ بر روی احساسات مردم تاثیر مستقیم می ­گذارد. برای همین هم شیشه ها را رنگ می­ کنند. این شیشه ها از اجزا مختلفی تولید شده اند. ترکیب اصلی برای ساخت شیشه یکسان است، اما برای رنگ دهی از مواد جالبی استفاده می ­کنند. در اصل برای ساخت شیشه های رنگی، یون های شیشه را دستکاری می کنند تا رنگی شود.

برای رنگی کردن شیشه سه روش وجود دارد که به صورت کلی آنها را توضیح خواهیم داد.

  • افزودن رنگ
  • افزودن اکسید فلزات
  • افزدون ذرات کلویدی

برای رنگ کردن شیشه ها امروزه با دستگاه های صنعتی و بهترین تکونولوژی این کار را انجام می­دهند. اما هنوز هم کارگاه هایی هستند که با اکسید آهن، شیشه رنگی تولید می­ کنند. برای رنگ کردن شیشه در طیف های مختلف با اضافه کردن مقدار معینی اکسید فلزاتی مانند مس، آهن، آلومینیوم و حتی در بعضی موارد برای رنگ کردن شیشه از طلا استفاده می­شود. در ادامه توضیح خواهیم داد اکسید کدام فلز موجب ساخت کدام رنگ می­شود.

  • سرب در ایجاد طیف رنگ زرد نقش دارد.
  • قلع، طیف رنگ سفید را ایجاد می کند.
  • کلرید طلا، باعث ایجاد طیف رنگی قرمز می شود.
  • اکسید نیکل نیز عامل تولید طیف رنگی بنفش است.
شیشه سکوریتم رنگی
شیشه سکوریتم رنگی

تقسیم بندی شیشه های رنگی بر اساس طیف رنگ

در اکثر مواقع انتخاب رنگ بر اساس کاربرد شیشه انجام می شود. پر کاربرد ترین نمونه های این شیشه رنگی شامل موارد زیر است:

  • رفلکس طلایی
  • ساده
  • مسی
  • برنز
  • دودی
  • سبز
  • آبی
  • مشجر
  • کریستال
  • مسی

تقسیم بندی شیشه های رنگی بر اساس کاربرد

انواع مختلفی شیشه سکوریت موجود است که در هر کدام قیمت و کاربرد متفاوتی دارند. بر اساس رنگ و شکل ظاهری، کاربرد های متفاوتی دارند. به عنوان مثال اگر قرار باشد برای دیوارپوش از این نوع شیشه استفاده کنید، قطعا باید از شیشه با رنگ دکوراتیو استفاده نمایید. اما اگر بخواهید برای سرویس بهداشتی و حمام از این نوع شیشه استفاده نمایید، بهتر است شیشه های هوشمند را انتخاب کنید. شما می توانید انواع شیشه رنگی را در فضا های متفاوتی مانند پنجره های UPVC از نوع دوجداره، نما های تماما شیشه ای، شیشه دود بند، نرده استیل، حمام و دور دوش، بالکن و ویترین های شیشه ای استفاده نمایید.

تقسیم بندی شیشه سکوریت رنگی بر اساس انواع آن

در معماری های زیاد، استفاده از شیشه رنگی کاربرد دارد. انواع شیشه رنگی سکوریت در دسته های زیر قابل تقسیم است:

۱) لمینت

شیشه رنگی لمینت از نوع سکوریت در دکوراسیون داخلی، مکان هایی پر رفت و آمد مانند بانک، پنجره ها و کف های شیشه ای قابل استفاده است. در تولید این مدل از شیشه ها، ابتدا دو شیشه را برش می دهند و با قرار گیری در کوره آن را تبدیل به شیشه های سکوریت رنگی می کنند. در نهایت از طریق لایه PVB، به یکدیگر اتصال میابند. برای ایجاد ضخامت بیش تر، بهتر است مدت زمان بیش تری در کوره بمانند.

شیشه سکوریت لمینت
شیشه سکوریت لمینت

۲) طرح دار

شیشه رنگی طرح دار در فضای بین کابینت ها قابل استفاده است. برای تولید آن، طرح های ۲ بعدی و ۳ بعدی از طریق دستگاه چاپ بر روی شیشه سکوریت ایجاد می گردد.

شیشه سکوریت طرح دار
شیشه سکوریت طرح دار

۳) خم

برای ساخت میز و پارتیشن های شیشه ای از شیشه رنگی سکوریت خم استفاده می شود. به منظور تولید شیشه رنگی خم، در مرحله اول این شیشه های رنگی را به حالت خم تبدیل می کنند و برای سکوریت شدن در کوره می گذارند.

شیشه سکوریت خم
شیشه سکوریت خم

۴) بالکن

برای فضا بالکن نیز می توانید از انواع شیشه رنگی سکوریت استفاده نمایید.

شیشه سکوریت بالکن
شیشه سکوریت بالکن

۵) رفلکس

شیشه رنگی رفلکس در رنگ های برنز ، دودی ، طلایی و آبی تولید می شود. از این شیشه ها که خاصیت رفلکتیوی دارند، در شیشه های پنجره و درب نمای ساختمان قابل استفاده هستند. این شیشه رنگی رفلکس از خاصیت آینه ای و عدم نمایش داخل ساختمان برخوردار بوده که به همین دلیل در نمای ساختمان به کار گرفته می شود.

شیشه سکوریت رفلکس
شیشه سکوریت رفلکس

از دیگر انواع این شیشه ها می توان به شیشه های سکوریت رنگی دو جداره، کریستال، میز شیشه ای، وایت برد شیشه ای، اسید کاری شده، گرد، هوشمند و اکریلیک اشاره کرد.

اپراتور درب های اتوماتیک شیشه ای آکام با بهره گیری از با کیفیت ترین قطعات الکترومکانیکال مطابق با استاندارد های روز بین المللی تامین و تجهیز گردیده و تکنسین های شرکت آرایه کاشانه مانا به منظور ارائه کارشناسی ۲۴ ساعته در خدمت شما هستند.

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰


منبع :insulgard ، aisglass ، fortunesafetyglass

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
شیشه سکوریت رنگی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x