طراحی اتاق سیگار 

()

طراحی یک اتاق سیگار یا اسموکینگ روم برای افرادی که می خواهند سیگار بکشند، مناسب است. آن ها می توانند در اتاق بدون اینکه اعضای خانواده در معرض بو ها و مشکلات سلامتی مرتبط با دود دخانیات قرار گیرند؛ استراحت کنند و پیپ یا سیگار بکشند.

طراحی اتاق سیگار
طراحی اتاق سیگار

فیلم اتاق هوشمند سیگار در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد

اتاق سیگار چیست؟

اتاق سیگار فضایی است که سیگار کشیدن در آن مجاز است و معمولا این فضا برای کشیدن سیگار اختصاص داده شده است. این که یک خانه دارای اتاق مخصوص سیگار باشد؛ شاید غیر معمول به نظر برسد، اما در بیش تر فضا های عمومی یا کلوپ های خصوصی، سالن هایی مخصوص برای سیگار کشیدن وجود دارد.

در اتاق های سیگار، مبلمان هایی برای کشیدن سیگار قرار می گیرد. در برخی مناطق؛ اتاق های سیگار غیر قانونی هستند یا ممکن است دارای محدودیت باشند و فقط افراد خاصی می توانند از آن استفاده کنند. اتاق های سیگار معمولا در محیط هایی مانند فرودگاه ها طراحی می شوند که سیگار کشیدن در آن ها ممنوع است یا در محیط خانه برای راحتی بیش تر استفاده می شود.

همچنین سیگار کشیدن برای بعضی افراد فعالیت جمعی یا انفرادی لذت بخشی است که معمولا بعد از خوردن شام انجام می شود و اتاقی برای تسهیل این فعالیت طراحی شده است که می توان اتاق سیگار نیز در نظر گرفت.

طرح اتاق سیگار چگونه است؟

طرح ‌های مختلفی از اتاق سیگار وجود دارد، اما بیش تر آن ها قسمت‌ هایی برای نشستن دارند. برخی از آن ها دارای میز هایی برای بازی های دسته جمعی یا فعالیت های دیگر هستند. در بسیاری از اتاق‌ های سیگار قدیمی ‌تر، چوب‌ ها، کاشی‌ ها و سقف ‌ها را طراحی کرده‌ اند.

با توجه به این که هدف از طراحی اتاق سیگار کشیدن سیگار است، مبلمان و معماری آن باید در برابر دود و آسیب هایی که ممکن است سیگار به وجود بیاورد مقاوم باشند. اتاق های سیگار متناسب با محیط قرار گیری آن طراحی می شود.

طراحی‌ های پیچیده اتاق ‌های سیگار برای مکان های خاصی رایج است، اما در محیط هایی مثل فرودگاه ها اتاق سیگار کم تر تزئین می شود. این محیط ها معمولا بر روی تهویه اتاق و مقاومت در برابر آسیب دود و همچنین رعایت قوانین مربوط به کشیدن سیگار در طراحی تمرکز می کنند.

اتاق های سیگار واقع در باشگاه آقایان با اتاق های سیگار فرودگاه ها متفاوت است. همچنین یک اتاق سیگار در  چین ممکن است طراحی متفاوتی نسبت به اسموکینگ روم های انگلیسی داشته باشد. هنگام ساختن یک اتاق سیگار برای یک منطقه عمومی، در درجه اول مهم است که اسموکینگ روم از تمام قوانین مربوط به آن محیط پیروی می کند و باعث راحتی افراد در اتاق و کسانی که ممکن است خارج از آن عبور کنند، شود.

اتاق سیگار
اتاق سیگار

برای طراحی اسموکینگ روم چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

برای طراحی اتاق سیگار لازم است که نکات آن را در نظر گرفته و در مکانی مناسب این اتاق ها قرار گرفته شوند. در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم:

۱) مکان مناسبی را انتخاب کنید

اتاقی را انتخاب کنید که از فضا های نشیمن اصلی جدا شده باشد. دود در فضای خانه به راحتی پخش می شود و ممکن است باعث حس ناخوشایند در دیگران شود، بنابراین باید فضایی برای اسموکینگ روم در نظر بگیرید که افراد به هنگام سیگار کشیدن بدون مزاحمت برای دیگران از آن لذت ببرند.

همچنین پخش شدن دود در خانه بر شکل ظاهری آن اثر گذاشته و رنگ خانه را تغییر می دهد که با تفکیک اتاق سیگار در محیطی مناسب، این مشکل رفع خواهد شد.

۲) تهویه مناسبی به اتاق اضافه کنید

قبل از شروع طراحی در اتاق سیگار، یک سیستم تهویه نصب کنید که به طور موثر دود را تخلیه می کند. اگر در اتاق شما پنجره ای وجود ندارد، باید سیستم تهویه هوای پیشرفته تری در نظر بگیرید. همچنین می توانید یک سیستم تصفیه هوا با کیفیت بالا برای پاکسازی هوا نصب کنید، فیلتر های تهویه باید به طور منظم تمیز یا تعویض شوند.

تنوع در سیستم های تهویه باعث شده که مطابق با سلیقه و ویژگی های اتاق از آن ها استفاده شود. برخی از سیستم های تهویه در سقف، روی میز یا درون دیوار ها به کار برده می شوند. سیستم های تهویه نصب شده در سقف، حس فضای صنعتی را منتقل می کند و برای محیط های بزرگ با حجم دود بالا مناسب است.

سیستم های رومیزی کوچک تر هستند و مثل جاروبرقی عمل کرده و می توانید سیگار در دست خود را کنار آن قرار داده تا از گسترش دود در فضای اتاق جلوگیری شود.

۳) رنگ دیوار مناسب برای اتاق سیگار انتخاب کنید

ظاهر اسموکینگ روم شما می‌ تواند متناسب با سبک دکوراسیونی مورد علاقه شما باشد. اما این نکته حائز اهمیت است که استفاده از کاغذ دیواری های رنگ روشن می توانند دود بیش تری جذب کرده و به مرور زمان تغییر رنگ دهد.

۴) برای پنجره پرده ای مناسب استفاده کنید

انتخاب پرده ضخیم برای پنجره ها باعث می شود که دود بیش تری جذب کنند. همچنین پرده های رنگ روشن در اتاق، سریع تر تغییر رنگ می دهند و حس ناخوشایندی را منتقل می کنند. اگر ظاهر اتاق برای شما اهمیت چندانی ندارد؛ می توانید از پرده های چوبی یا کرکره ای استفاده کنید.

۵) مبل ها و وسایل جانبی اتاق را در جای مناسب قرار دهید

 مبل ها و وسایل را طوری قرار دهید که برای سیگار کشیدن راحت باشید. اگر می خواهید به پنجره دسترسی داشته باشید؛ می توانید دستگاه تهویه و مبل ها را در نزدیکی پنجره قرار دهید. برای این که به راحتی و بدون زحمت به زیر سیگاری ها برسید، آن ها را در نزدیکی مبلمان خود روی هر دو میز که ارتفاع مناسب دارند قرار دهید.

در صورتی که می خواهید ایستاده سیگار بکشید از زیر سیگاری ها با پایه بلند و نسوز استفاده کنید. قرار دادن یک زیر سیگاری نسوز باعث می شود که بدون نگرانی، خاکستر خود راخالی کنید.

۶) یخچالی در اتاق قرار دهید

هنگام سیگار کشیدن، مطمئنا گرسنه یا تشنه خواهید شد، بنابراین می توانید با قرار دادن یک یخچال درون اسموکینگ روم؛ خوراکی ها و نوشیدنی ها را در آن نگهداری کنید.

اتاق سیگار
اتاق سیگار

بررسی و عملکرد اتاق سیگار

در ساختمان هایی که سیگار کشیدن در آن ها ممنوع است؛ اتاق سیگار، فضایی است که به طور خاص برای سیگار کشیدن تهیه و مبله می شود. با آشنایی بهتر ویژگی ها و عملکرد آن می توانید این اتاق را به خوبی مجهز کنید.

امکانات اتاق سیگار

اتاق های سیگار را می توان در ساختمان های عمومی مانند فرودگاه ها و در ساختمان های نیمه عمومی مانند محل کار پیدا کرد. چنین اتاق هایی معمولا مجهز به صندلی، زیرسیگاری و تهویه هستند. اغلب ورود به آن رایگان است. اگرچه ممکن است محدودیت سنی برای سیگار کشیدن وجود داشته باشد.

 یک شرکت سیگار گاها از این اتاق های سیگار حمایت می کند و نام های تجاری خود را روی دیوارهای اتاق نشان می دهد. همچنین هزینه اتاق یا نگهداری آن را تامین می کند. شرکت‌های سیگار سخت کار کرده‌اند تا سیگار در فرودگاه‌های اصلی جای گیرد، فرودگاه‌هایی که مکان‌های با سابقه‌ای هستند و به بسیاری از مردم که اغلب خسته یا عصبی هستند خدمات می‌دهند.

امکانات اتاق سیگار
امکانات اتاق سیگار

در ابتدا، فراهم کردن مکان‌های استعمال دخانیات و ممنوعیت سیگار هدف همگان بود، اما هنگامی که این سیاست شکست خورد، به اتاق‌های سیگار تهویه‌شده روی آوردند.

اتاق سیگار چگونه کار می کند؟

اتاق سیگار به طور خودکار توسط یک سنسور حرکت کنترل می شود، هنگامی که سیگاری ها وارد کابین می شوند، فن یکپارچه فعالیت می کند. دود تنباکو در منبع، توسط ورودی هوا در ارتفاع گرفته می شود و از طریق پنج مرحله فیلتر مختلف به سمت پایین جریان میابد که تمام ذرات و گازها را خارج می کند.

سپس فن، هوای تمیز را به سمت خروجی بالای کابین هل می دهد و پنج دقیقه بعد از خروج سیگاری‌ها از کابین، به حالت آماده به کار برمی‌گردد. برای حفظ عملکرد بهینه کابین سیگار کشیدن، این اتاق تعمیر و نگهداری لازم دارد. بسته به میزان کاربر، تعویض دوره ای فیلتر و تمیز کردن و بازرسی کابین توسط مکانیک های خدمات حرفه ای انجام می شود.

اتاق سیگار
اتاق سیگار

کابین سیگار کشیدن مستقل را می توان در همه جای دفتر کار، کافه، خانه سالمندان یا مهد کودک شما نصب کرد. کابین های سیگار در اندازه ها و تنظیمات مختلفی وجود دارد. بنابراین می تواند در مکان های مختلف ساختمان شما قرار گیرد. قابلیت هایی برای اتاق سیگار وجود دارد مانند وجود فضایی برای قدم زدن ، درب های کشویی اتوماتیک، تکیه دادن، داشتن پلکان جلوی در، فیلتر گاز افزوده (oxidation) و نمایش پوستر. برای تهیه درب اتوماتیک شیشه ای این اتاق های سیگار، می توانید از محصولات گروه صنعتی آکام استفاده کنید.

در گروه صنعتی آکام تمامی محصولات با بهترین کیفیت تولید می شوند. به گونه ای که بهترین استاندارد های بین المللی مانند انواع استاندارد های EN16005، EN60335 را دارد. همچنین تمامی محصولات با در نظر گیری انواع استاندارد های بین المللی ISO9001، ISO14001 و ISO45001 تولید می شود.

از ویژگی های اتاق سیگار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاملا شفاف هستند.
  • دود تنباکو را تا ۹/۹۹ درصد فیلتر می کنند.
  • چندین نفر می توانند همزمان بایستند.
  • هیچ مانعی برای بو و مزاحمت وجود ندارد.
  • در این اتاق هوا توسط سیستم چرخش مجدد از دود تنباکو تصفیه می‌شود و سپس به همان اتاقی که هوای پاک وجود دارد، باز می‌گردد.

۷ نکته کاربردی برای راه اندازی اتاق سیگار

چند نکته عملی را گردآوری کرده‌ایم که ممکن است بخواهید در صورت تصمیم به راه‌اندازی اتاق سیگار در شرکت خود، به خاطر بسپارید. با این ۷ نکته، می توانید این فضا را مطابق با اصولی که تعیین شده است راه اندازی کنید.

اتاق سیگار
اتاق سیگار

فشار هوای پایین ایجاد کنید

همیشه فشار هوا در اتاق سیگار باید کم‌ تر از بقیه قسمت ‌های ساختمان باشد. این تضمین می کند که هوا در اتاق باقی بماند و می تواند به طور موثر توسط پاک کننده های هوا تمیز شود. همچنین برای کاهش فشار هوا می توانید از تهویه اضافی اگزوز مانند دمنده پنجره و تهویه خروجی موجود در خانه استفاده کنید.

 از تهویه اضافی استفاده کنید

توصیه می کنیم برای دریافت هوای تازه، از تهویه اضافی استفاده کنید. به عنوان مثال، یک شبکه در درب قرار دهید. این فقط در صورتی انجام پذیر است که فشار کم در اتاق سیگار وجود داشته باشد.

 نحوه باز شدن درب اتاق سیگار

درب های اتاق سیگار باید به سمت داخل باز شوند. مگر اینکه مقررات ساختمان خلاف آن را ذکر کرده باشد. این موضوع کمک می کند تا جریان هوای خروجی به حداقل برسد. علاوه بر این، نصب یک درب اتوماتیک برای اطمینان؛ از بسته شدن درب ها پس از ورود و خروج هر فرد مفید است که زمان باز ماندن درب ها را به حداقل می رساند.

 نبود شکاف در سقف

برای جلوگیری از خروج دود تنباکو، مهر و موم کردن هر شکافی در سقف بسیار مهم است. با استفاده از درزگیر سیلیکونی می توانید مانع خروج دود شوید.

 داشتن لوازم جانبی برای به حداقل رساندن ناراحتی های ناشی از بو

توصیه می کنیم از زیرسیگاری های قابل بسته شدن استفاده کنید، از این طریق می توان منبع بو را محصور کرد. در نتیجه پاک کننده هوا می تواند موثرتر کار کند. زیرسیگاری های بسته شدنی را می توان در میزهای سیگار ادغام کرد یا به صورت جداگانه قرار داد.

 پوشش کف

یک پوشش کف صاف، راحت تر تمیز می شود و بو کم تری را به خود جذب می کند. بهترین پوشش کف کاشی، مشمع کف اتاق یا لمینت است.

 استفاده از قفل های محفظه ای

برای مقابله بهینه با ناراحتی بو، می توان از قفل محفظه ای استفاده کرد، این یک اتاق کوچک اضافی است که افراد قبل از ورود یا خروج از اتاق سیگار وارد آن می شوند.

 

اپراتور درب های اتوماتیک آکام با بهره گیری از با کیفیت ترین قطعات الکترومکانیکال مطابق با استاندارد های روز بین المللی تامین و تجهیز گردیده و تکنسین های شرکت آرایه کاشانه مانا به منظور ارائه کارشناسی ۲۴ ساعته در خدمت شما هستند.

برای مشاوره ی رایگان با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰


منبع :homeguides ، wise

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
اتاق سیگار
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x