نصب درب های اتوماتیک شیشه ای خروج اضطراری 

()
نصب درب اتوماتیک بریک اوت
نصب درب اتوماتیک بریک اوت

نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری  در خروجی ساختمان ها و مراکز پر تردد یکی از نکات مهم معماری و الزامات ایمنی یک بنا است. به همین علت درب ها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند، زیرا خروج ناگهانی تعداد زیادی از افراد به طور همزمان و از یک نقطه مشترک خطرناک است.

همان طور که از نام خروج اضطراری پیدا است، این خروجی ها برای زمان های بحرانی و حساس کاربرد خود را بیش تر نشان می دهند. بنابراین مقاومت در برابر آتش سوزی و ضربه یکی از ویژگی های مهم این درب ها می باشد.

هر معمار قبل از نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری برای سازه مدرن با طراحی اصولی برنامه های ویژه و خاصی را برای خروجی های اضطراری در نظر می گیرد، زیرا امنیت سازه و خروج امن مراجعه کنندگان به آن ساختمان در مواقع اضطراری یا حوادث و سوانح از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت نصب درب های اتوماتیک خروج اضطراری

در مواقع اضطراری این نکته بسیار اهمیت دارد که مردم با سرعت و امنیت از ساختمان خارج شوند. در همین راستا درب های ورودی و خروجی معمولی امکان فراهم کردن شرایط ایده آل برای عبور تعداد زیادی از جمعیت را ندارند و علاوه بر عدم جلوگیری از حادثه بیش تر، باعث وقوع فاجعه جدی تری می شوند؛ بنابراین نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری از الزامات است.

در چنین شرایطی گروه های سنی آسیب پذیر، افراد پیر و ناتوان در خطر جا ماندن و زخمی شدن هنگام فرار قرار می گیرند. درب خروج اضطراری فقط در یک نام خلاصه نمی شود بلکه دارای ویژگی های مهمی است که باید در نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری در نظر گرفته شود.

انواعی از این درب ها به شکل شیشه ای است و ضد ضربه بودن شیشه ها یکی از نکات مهم این درب ها می باشد که لازم است هر  نصاب درب اتوماتیک  به آن توجه نماید و شرکت های تولید کننده از بهترین نوع متریال استفاده نمایند.

ویژگی درب های اتوماتیک خروج اضطراری

برای نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری؛ در درجه اول، ابعاد خروجی و محل نصب آن مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به کاربرد آن از درب های اتوماتیک شیشه ای یا غیره استفاده می شود و در نهایت توسط نصاب درب اتوماتیک روی سازه نصب می شود.

نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری مانند هر نوع درب اتوماتیک دیگری نیاز به یک نصاب متخصص دارد. از آنجایی که کارایی درب ها اهمیت زیادی دارد، پس لازم است که برای نصب یا  نگهداری و تعمیرات دوره ای از افراد فنی و با تجربه کمک گرفته شود.

نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری یک سری استاندارد ها باید توسط نصاب درب اتوماتیک رعایت شود، درب ها باید مطابق با قوانین ساخت و ساز و آئین نامه تاسیسات ساختمانی باشد و از دستور العمل های آن پیروی شود.

انواع درب های اتوماتیک خروج اضطراری

در حالی که راه پله های فرار و خروجی آتش سوزی جزو دسته خروجی های اضطراری به حساب می آیند، اما در ادامه به انواعی از درب های خروجی می پردازیم که جزء سه نوع اصلی از انواع درب های خروجی هستند.

الف) درب های ضد آتش

این نوع درب ها از نوعی مواد خاص ساخته شده اند که در برابر آتش مقاوم هستند.  در راه پله های فرار  و آتش سوزی نصب می شوند. قاب این درب ها از فولاد هایی مقاوم در برابر حریق ساخته شده است.

ب) درب های خروجی

قطعا در هنگام بازدید از پاساژ ها و سایر مراکز عمومی با این درب ها مواجه شده اید. این درب ها به طور واضح با علائم اختصاصی و تابلو های رنگی که عبارت خروج یا خروج اضطراری بر روی آن ها قید شده است، مشخص می شوند. اگر درب ها به راه پله های ضد حریق وصل باشد نیاز به نوع  ضد آتش آن نیست.

ج) درب های فرار

این نوع درب ها در قسمت راهرو های خروج اضطراری یا مسیر های فرار هنگام آتش سوزی یا در بین راهرو ها نصب می شوند.

نصب درب اتوماتیک بریک اوت
نصب درب اتوماتیک بریک اوت

کاربرد نصب درب های اتوماتیک خروج اضطراری

درب خروجی اضطراری یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین درب ها در ساختمان ها و مراکز مهم اداری، تجاری و یا بیمارستان ها می باشد، بنابراین سرعت و دقت عملکرد آن ها اهمیت زیادی دارد و بهتر است برای خرید و نصب آن به سازنده ها و شرکت های صنعتی مورد اطمینان مراجعه کنید.

جهت درک کاربرد های  دیگر این درب ها، نیاز دارید تا به یک سری از سوالات اساسی پاسخ دهید. مثلا این که آیا درب ها ضد حریق هستند؟ یا این که کارکرد آن ها در زمان استفاده چگونه است؟ قبل از نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری، برای بررسی این موارد؛ درب ها را کنترل کنید و وضعیت لولا ها و چهارچوب را بررسی کنید، تا اگر مشکلی در باز و بسته شدن درب ها وجود داشت؛ تعمیر یا تعویض شود.

از موارد قابل بررسی دیگر که در کاربرد درب ها نقش دارد، جفتی یا تک بودن درب ها می باشد. برای نصب درب اتوماتیک خروج اضطراری مواردی مثل نوع متریال شیشه، مواد قاب، عرض و ارتفاع درب ها در طیف متفاوتی از کاربرد قرار می گیرد و این تنوع می تواند برای کاربر خوشایند باشد.

نکاتی در رابطه با نصب درب های اتوماتیک خروج اضطراری

جهت سنجش امکانات فنی و کیفی درب ها، بررسی سطحی که بدنه اپراتور روی آن نصب می شود، یعنی حد فاصل بین صفحه، قاب و همچنین سطحی که بازوی اپراتور روی آن قرار می گیرد؛ یعنی سطح درب، اهمیت دارد.

نصب اپراتور بر وزن درب و میزان گشتاور تاثیر می گذارد، اما نصاب درب اتوماتیک می تواند این اطمینان را به شما بدهد  که نیروی مورد نیاز جهت باز و بسته شدن درب توسط موتور های قدرتمند تامین می شود.

مکان درب ها و محرک ها در نقشه ساختمان باید به دقت بررسی شود. سیم کشی ها باید به طور صحیح و اصولی انجام شده باشد و فقط در آن صورت است که نصب این درب ها با توجه به مشخصات فنی هر نوع درب توسط نصاب درب اتوماتیک نصب می شود.


منبع :locksmithledger ، workplaceemergencymanagement

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نصب درب اتوماتیک بریک اوت
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x