روش اجرایی برنامه ریزی تولید و کالا 

()

۱- هدف

هدف از تنظیم این روش اجرائی شرح چگونگی برنامه ریزی تولید و کالا  به منظور دستیابی به موقع به مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته مورد نیاز جهت فعال نگه داشتن خطوط تولیدی و اجرای با کمترین درصد انحراف برنامه تولید و تامین کالا  است. همچنین  استخراج عدم انطباقها در اجرای برنامه و ارائه راهکارهای اصلاح و بهبود عدم تطابق است.

۲ـ دامنه کاربرد

این روش اجرائی برای برنامه ریزی تولید، سفارش گذاری کالا و کنترل تولید  تمامی محصولات تولیدی شرکت مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

۳- مفاهیم

روش فشاریPUSHING)): برنامه ریزی تولید به میزان موجودی انبار به نحوی که موجودی انبار از نقطه سفارش پاینتر نباشد.

روش کششیPULLING)): برنامه ریزی تولید مطابق سفارشها و بدون در نظر گرفتن موجودی انبار.

شاخص OEE(اثربخشی کلی تجهیزات): شامل حاصلضرب نرخ دسترسی، نرخ کارایی و نرخ کیفی ماشین آلات جهت تعیین اثربخشی تجهیزات تولید می باشد.

۴- شرح عملیات

روش انجام برنامه ریزی تولید بر اساس دو محور سفارشهای پروژه ای و غیر پروژه ای باید انجام شود. سفارشهای روتین و غیر پروژه ای شامل محصولاتی است که بر اساس نیاز بازار و به صورت روتین تولید میگردد که البته سفارش  مشتری را دارد ولی به سبب ماهیت تولید به صورت غیر پروژه ای با آن برخورد می شود. دسته دیگر سفارشها، سفارشهای پروژه ای می­باشند این گونه سفارشها باید توسط مدیر فروش، مدیر برنامه ریزی و مدیر عامل مشخص شوند.  برنامه ریزی این گونه سفارشها به صورت پروژه ای است.

سفارشهای روتین

برنامه ریزی تولید سفارشهای غیر پروژه ای مطابق با فلوچارت برنامه ریزی تولید به کد PL-FL-01 انجام می­شود.

برنامه ریزی مواد سفارشهای روتین و غیر پروژه ای نیز مطابق با فلوچارت برنامه ریزی کالا به کد PL-FL-02 و کنترل موجودی انجام می شود. روش کنترل برنامه تولید سفارشهای روتین بر اساس کنترل روزانه برنامه تولید و سفارشهای مرتبط است. فرم گزارش روزانه تولید پیشنهادی PL-FO-53 است.

سفارشها پروژه ای

برنامه ریزی سفارشهای پروژه ای پس از انجام امکان سنجی و مشخص شدن زمان شروع و پایان پروژه و همچنین زمانبندی مراحل انجام کار باید انجام شود. روال تهیه برنامه ریزی تولید و سفارش گذاری کالا همانند سفارشهای روتین است و البته لازم است برنامه ریزی این سفارشها  قابل تفکیک از سفارشهای روتین باشد.

با توجه به اینکه روش برنامه ریزی سفارشهای روتین و پروژه ای یکسان است، لازم است تولیدات سفارش پروژه ای کنترل شود و همچنین اقلام مواد اولیه آنها.

نقطه سفارش

اقلام سفارش گذاری به دو دسته اقلام روتین و اقام خاص دسته بندی می­شوند. اقلام روتین باید بر اساس بر آورد مصرف نقطه سفارش در نظر گرفته شود و در فرم نقطه سفارش به کد PL-FO-49 ثبت شوند سپس سفارش گذاری شود. برای اقلام غیر روتین که برای برخی پروژه ها مورد استفاده دارد به تعداد مورد نیاز برای سفارش باید سفارش گذاری شود.

برنامه ریزی

برای انجام برنامه ریزی به روش فشاری یا کششی با توجه به توضیح آنها در قسمت تعاریف باید توسط واحد برنامه ریزی  مناسبترین روش

برنامه ریزی اعمال شود. برنامه باید در نرم افزار اکسل  و به صورت مستند و ثبت الکترونیکی انجام شود. فرم پیشنهادی جهت برنامه ریزی تولید PL-FO-50 و PL-FO-51  است.

زمان تحویل

واحد برنامه ریزی با توجه به ظرفیت تولید، زمان سنجی فعالیتها باید در هنگام استعلام واحد فروش در خصوص زمان تحویل اعلام نظر نماید.

زمان سنجی و ظرفیت سنجی

واحد برنامه ریزی باید برای تمامی فعالیتهای جاری در تولید، زمان انجام آنها را بر اساس استانداردهای موجود زمان سنجی نماید. همچنین

باید ظرفیت موجود تولید را بررسی و معیار سنجش قرار داده و با توجه به سفارشهای فروش نسبت به افزایش و یا کاهش ظرفیت تولید در شرایط متفاوت تصمیم گیری و اعلام نظر نماید. انجام زمان سنجی مطابق با فرمتهای زمان سنجی PL-FO-52  انجام می­شود.

گزارشها

لازم است واحد برنامه ریزی روزانه نسبت به کنترل برنامه تولید و ارائه گزارش آن به مدیر تولید و همچنین به صورت چند روزانه و هفتگی گزارش تجمیع شده تولیدرا باطلاع مدیر عامل و مدیر فروش برساند. همچنین لازم است علل توقفها و تاخیرها را بررسی و در گزارشها اعلام نماید.

۵- مسئولیت ها و اختیارات

مسئول اجرائی و نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده مدیر واحد برنامه ریزی است.

۶- مدارک مرتبط

فلوچارت برنامه ریزی تولید            PL-FL-01

فلوچارت برنامه ریزی کالا               PL-FL-02

۷- ضمائم

  • فرم گزارش روزانه تولید PL-FO-53
  • لیست ماشین آلات سازمان PL-FO-55
  • زمانسنجی ماهیانه تولید PL-FO-52
  • فرم نقطه سفارش اقلام نهائی PL-FO-49
  • فرم اعلام سفارشها PL-FO-53
  • فرم برنامه تولید هفته PL-FO-53
  • فرم کاردکس PL-FO-56
  • فرم گزارش پیشرفت برنامه تولید PL-FO-54

کنترل، پایش و بازنگری

  • لازم است این روش اجرائی حداقل سالی یکبار توسط واحد تضمین کیفیت بازنگری شود. همچنین در صورت نیاز به اصلاح در نتیجه دریافت بازخوردها، یا نتایج ممیزی و یا اعلام و درخواست اصلاح و تغییر و… ، واحد تضمین کیفیت نسبت به بازنگری اقدام نماید. روش تایید و تصویب بازنگری و اعمال اصلاحات مطابق با روش اجرائی اطلاعات مدون است.
  • پایش و اندازه گیری اثر بخشی این روش اجرائی مطابق با شاخصهای تعریف شده در شناسنامه هر فرآیند باید در دوره های در نظر گرفته شده و توسط متولی فرایند اندازه گیری و گزارش شود.

نگهداری سوابق

در نتیجه اجرای این روش اجرائی و انجام  بازنگری باید متن منسوخ بازنگری شده (آخرین ویرایش بازنگری شده) بمدت یکسال در بایگانی واحد تضمین کیفیت بصورت متن کاغذی یا الکترونیکی نگهداری شود . همچنین هرگونه سوابق دیگری که در نتیجه اجرای این دستورالعمل ایجاد می شود باید بمدت دوسال در واحد تضمین کیفیت و سپس دوسال بایگانی راکد باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x