پلتفرم چیست؟ 

()

کلمه پلتفرم (Platform) به معنای سکو است. هم‌چنین به قسمت‌هایی از سکوها و سالن ها که ارتفاع‌شان از بقیه‌ی سالن بالاتر است، پلتفرم می‌گویند.

پلتفرم سخت افزار اساسی (رایانه) و نرم افزار (سیستم عامل) است که می‌توان برنامه های نرم افزاری را بر روی آن اجرا کرد.

اپلیکیشن آکام
پلتفرم

پلتفرم به گروهی از فناوری ها گفته می‌شود که به عنوان پایه ای که سایر برنامه ها، فرآیندها یا فناوری‌ها بر اساس آن توسعه می‌یابند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بستر رایانه ای یا بستر دیجیتالی محیطی است که در آن یک نرم افزار اجرا می‌شود. این ممکن است سخت افزار یا سیستم عامل (سیستم عامل)، حتی یک مرورگر وب و رابط های برنامه نویسی برنامه مرتبط یا سایر نرم افزارهای اساسی باشد، به شرطی که کد برنامه با آن اجرا شود.

برنامه های نرم‌افزاری عبارتند از:

Chrome ،Microsoft Word و غیره

جستجوی Google ، Facebook ، Amazon Web Services ، Amazon Marketplace ، Android ، Uber ، AirBnB ، Waze ، WeWork ، Twilio و حتی بیت کوین همه این ها پلتفرم هستند.

آیا فیس بوک یک پلتفرم است؟

بستر های نرم افزاری فیس بوک مجموعه خدمات ، ابزارها و محصولات ارائه شده توسط سرویس شبکه اجتماعی فیس بوک برای توسعه دهندگان شخص ثالث است تا برنامه ها و سرویس های خود را که به داده ها در فیس بوک دسترسی دارند ، ایجاد کنند. … بستر فعلی فیس بوک در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد.

پلتفرم یک مدل تجاری است که با تسهیل مبادلات بین دو یا چند گروه وابسته به یکدیگر (معمولاً مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) ، ارزش ایجاد می کند. به منظور تحقق این مبادلات ، سیستم عامل ها از شبکه ها و شبکه های وسیع و گسترده ای از کاربران و منابع استفاده می کنند که در صورت تقاضا قابل دسترسی است.

اصطلاح “پلتفرم آنلاین” برای توصیف طیف وسیعی از خدمات موجود در اینترنت از جمله بازارها ، موتورهای جستجو ، رسانه های اجتماعی ، رسانه های محتوای خلاق ، فروشگاه های برنامه ، خدمات ارتباطی ، سیستم های پرداخت ساخته شده اند.

«اسنپ» و «دیجی‌کالا» را مدل‌های ایرانی از پلتفرم‌های تجاری «اوبر» و «آمازون» می‎‌توان به حساب آورد.

در پلتفرم های آنلاین که امروزه مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد مشتریان و سرمایه گذاران برایشان مهم نیست، چیزی که مهم است نحوه شبکه سازی و برداشت مالی است. مثلا دیجی کالا که الان فقط محصول نمی‌فروشد و امروزه به عنوان شریک تجاری فروشندگان می‌توانند در آن کالاهای خود را بفروشند و درصد کمی از فروش محصول را به عنوان کارمزد به دیجی کالا بپردازند.

یک سیستم عامل در پنج زمینه اصلی فعالیت می‌کند: ابزارهای توسعه ، خدمات اجرایی، سرویس های داده، سیستم عامل و سرویس های ابری.

ابزارهای توسعه: انواع مختلفی از ابزارهای توسعه وجود دارد. هر کدام نیازهای خاص توسعه دهندگان را برآورده می‌کنند. به عنوان نمونه ، Appian توسعه کد همراه با مدیریت، فرآیند قوی را ارائه می‌دهد. Microsoft PowerApps ویژگی های مشابهی را به اشتراک می گذارد و خدمات بزرگی مانند Office 365 ، SQL Server ، Dropbox را با هم مرتبط می کند.

برخی از کارشناسان سیستم عامل های برنامه را به بخشهای خدماتی تقسیم می کنند، در مورد ابزارهای توسعه و سیستم عامل ها و همچنین خدمات اجرایی و داده ها صحبت می کنند. ابزارهای توسعه برای توسعه برنامه ها ضروری هستند، خدمات اجرایی اطمینان می دهند که برنامه ها می توانند به روش های خاصی استفاده شوند. سرویس های داده یا ماژول های ذخیره سازی اطلاعات مورد استفاده یک برنامه را ذخیره می کنند. سیستم عامل ها محیط را قادر می سازند تا از برنامه پشتیبانی کند.

استفاده از سیستم عامل های کاربردی منجر به صحبت های زیادی در مورد روش های جدید بسته بندی برنامه های نرم افزاری به طور کلی شده است. ابتدا مجازی کردن کارها وجود داشت که در آن سیستم عامل های برنامه اغلب در ماشین های مجازی قرار می‌گرفتند. مدل جدیدی به نام مجازی سازی کانتینر محبوب شده است، جایی که سیستم عامل ها در سازه های دیجیتالی بنام کانتینر قرار دارند، بر خلاف ماشین های مجازی، کانتینرها از هسته سیستم عامل مشتری مشترک هستند. این اجازه می‌دهد تا برای اجاره چندگانه کارآمدتر در یک سرور.

کانتینرها در حال ایجاد نوآوری در روش های ساخت و استفاده از سیستم عامل های کاربردی ، ارتقا رویکرد طراحی نرم افزارهای چابک و حتی سرویس های خرد هستند ، جایی که قسمت های مختلف پلتفرم برنامه در ظروف مختلف قرار دارد. همه اینها به مهندسین و توسعه دهندگان امروزی این امکان را می دهد تا به بهترین روش مهندسی و پشتیبانی از برنامه های نرم افزاری فکر کنند.

خدمات داده: سرویس های داده به برنامه ها در پردازش و ذخیره اطلاعات کمک می کنند. سرویس های داده در کنار سرویس های اجرایی کار می کنند و اطلاعات را با داده های ارائه شده توسط ابزار توسعه یا از طریق ابر تفسیر می کنند. Storage Spaces مایکروسافت یکی از نمونه های سرویس داده است. به عنوان مثال ، Microsoft PowerApps می تواند با سرویس داده مشترک مایکروسافت همکاری کند تا یک بستر مشترک برای نمونه های داده سازمانی ارائه دهد.

سیستم عامل ها: سیستم عامل مانند لینوکس ، ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور ۲۰۱۶ ، منابع مختلفی را برای اجرای برنامه ها از جمله سیستم فایل، مدیریت حافظه، رابط کاربر (برای راه اندازی و مدیریت برنامه ها)، پشتیبانی چند وظیفه ای و توانایی تعامل فراهم می‌کند.

خدمات رایانش ابری: سرویس های ابری توابع قابل دسترسی از راه دور را ارائه می دهند. برنامه ها می توانند در نمونه های ابری مانند ماشین مجازی و کانتینرها مستقر شوند ، اما ابر همچنین خدمات بسیاری را برای پشتیبانی از عملکرد برنامه ارائه می دهد. iCloud Drive اپل نمونه ای از فضای ذخیره سازی ابری است که عکس ها ، فیلم ها ، برنامه ها و سایر اسناد را برای کاربران ذخیره و پردازش می‌کند. OneDrive مایکروسافت نمونه دیگری از ذخیره سازی ابری به عنوان یک سرویس است. سرویس های ابری به دلیل افزایش کاربران موبایل ، به روشی برای سیستم عامل های برنامه ، سیستم عامل های برنامه سازمانی شرکت های همراه تبدیل شده اند. با استفاده از ابر ، برنامه نویسان می توانند برنامه هایی ایجاد کنند تا بتوان از آنها در چندین دستگاه با عملکردها و داده های یکسان در دسترس قرار داد.

همه این منابع یا خدمات برای هر برنامه ای مورد نیاز نیستند و هر بستر برنامه هر پنج منبع را ارائه نمی دهد. برنامه های پیچیده تر از برنامه های ساده تر ، به سیستم عامل های گسترده تر و غنی از ویژگی برای توسعه نیاز دارند. این بدان معنی است که یک توسعه دهنده ممکن است چندین سیستم عامل برنامه را برای پشتیبانی از یک برنامه پیچیده مستقر کند. سرویس های مورد نیاز یک برنامه نیز بسته به نوع سخت افزاری که در حال اجرا است می توانند تغییر کنند. به عنوان مثال ، یک کاربر برای باز کردن برنامه از طریق لپ تاپ خود ، با یک مرورگر وب و Microsoft SQL Server برای اجرای خدمات و داده ها ، به ویندوز ۱۰ اعتماد می کند. همان برنامه ای که از طریق Microsoft Azure باز شده است ممکن است از ویندوز به عنوان یک سیستم عامل و .NET و Azure SQL برای خدمات اجرا و داده استفاده کند.

نرم افزار تخصصی آکام، اولین پلتفرم آنلاین درب های اتوماتیک شیشه ای است و تمام کسانی که درب های اتوماتیک دارند می‌توانند از اپلیکیشن آکام استفاده کنند و با استفاده از این اپلیکیشن سرویس های خرید، گارانتی و خدمات انواع درب های اتوماتیک را به صورت آنلاین و در سریعترین زمان ممکن دریافت کنند.

مقالات مربوط

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x