باز و بسته شدن درب ها با میراگر 

()

به منظور کاهش ارتعاشات ناشی از باد یا زلزله در ساختمان‌های بلند، ابزاری به نام ابزار کاهش ارتعاشات سازه ابداع گردیده است. میراگرهای درب به ضربات محکم درب پایان می‌دهند و درب ها را با ایمنی و اطمینان بیشتر می‌بندند.

میراگرهای درب قبل از صدای درب بسته می‌شوند. سپس به آرامی و بی صدا آنها را کاملاً می‌بندند. چه این حرکت به صورت دستی انجام شده باشد ، چه به دلیل باد یا جریان هوا باشد. مدل های هوشمند توقف نرم را در جهت باز شدن تضمین می‌کنند و درب ها را باز نگه می‌دارند.

مدل های دمپر مانند انواع درب چمدان ، کمد و کشوهای آشپزخانه یک راه حل زیبا برای کاربردهای داخلی است. هنگامی که تحت فشار قرار می گیرند ، سرعت آنها قبل از بسته شدن با دمپر کششی کاهش می یابد و به آرامی به موقعیت نهایی منتقل می‌شوند.

انتقال این فناوری به درب ها به معنای بسته شدن آنها به آرامی ، بی سر و صدا و به صورت خودکار است، درصورتی که فقط با شکاف باز می‌شوند. در شرایط دیگر، آنها مانند یک درب معمولی رفتار می‌کنند. میراگرهای کششی همیشه احساس راحتی و کیفیت بالا را ایجاد می‌کنند.

باز شدن و نگه داشتن کنترل شده برای درب ها

میراگرها هنگام باز شدن ، سیستم درب را به طور مستقل و ایمن تا جایی که باز است نگه می‌دارند ، که می تواند به صورت جداگانه بین ۸۰ تا ۱۴۰ درجه تنظیم شود ، بنابراین درب نمی‌تواند به دیوارها آسیب برساند.

درب ها بین ۲۵ تا ۶۰ درجه آزادانه کار می کنند. هنگام بسته شدن ، به وسیله میراگرای فعال ، در هنگام رسیدن به حدود ۲۵ درجه سرعت شما کم می‌شود. سپس بی صدا بسته می‌شود (اصل بستن نرم). بنابراین نه تنها از برخورد شدید صدای درب جلوگیری می‌کند، بلکه از آسیب دیدن درب و انگشتان نیز جلوگیری می‌کند.

قابلیت خود بسته شدن با استفاده از فنر بدست می آید. با باز شدن درب فنر فشرده می‌شود. سپس منبسط می‌شود و درب را به حالت بسته در می‌آورد.

انواع روش های کنترل ارتعاشات در سازه

سیستم های کنترل ارتعاشات ایجاد شده در سازه تحت اثر نیروهای مختلف از جمله زلزله را در حالت کلی می‌توان به سه دسته کنترل فعال، کنترل غیر فعال، و کنترل نیمه فعال تقسیم بندی کرد.

ابزار کنترل فعال: به عنوان یک نوع نصب شده روی لت ، و یک نوع دیگر نیز در قاب موجود است. به راحتی می‌توان آن ها را روی درب های چوبی یا شیشه ای موجود نصب کرد و بدون هیچ گونه اثری از آن جدا شد.

سیستم‌های فعال از غیر فعال موثرتر هستند، اما علی‌رغم عملکرد عالی، مشکل بزرگ هزینه‌های اجرایی و نگهداری را دارند. نمونه این گونه سیستم‌ها میراگرهای جرمی فعال (AMD) می‌باشد.

ابزار کنترل غیر فعال: سیستم هایی هستند که نیاز به منبع انرژی خارجی ندارند. این ابزار از نیروهایی که در پاسخ به حرکت سازه در داخل آنها ایجاد می‌شود بهره می‌گیرند. جداساز پایه، میراگر جرمی تنظیم شده، میراگر اصطکاکی، میراگر ویسکوز و میراگر ویسکو الاستیک از این گروهند.

انواع میراگرها:

میراگر ویسکوز:

سیستم های میراگر ویسکوز مایع یا همان دمپر ویسکوز، تجهیزاتی هیدرولیکی هستند که جهت استهلاک انرژی جنبشی ناشی از ارتعاشات لرزه ای یا مقابله با ضربات بین سازه ها، به کار می‌روند. این تجهیزات متنوع اند و می‌توانند به گونه ای طراحی شوند که بار مورد نظر (مثلاً بار زلزله و باد) را مستهلک نموده، ولی در برابر باقی شرایط مانند حرکات ناشی از حرارت، اجازه ی حرکت آزادانه را به سازه بدهند.

میراگر ویسکوز مایع شامل سیلندر روغن، مایع ویسکوز، پیستون، میله پیستون، پوشش محافظ داخلی و سایر بخش های اصلی است. پیستون باید حرکتی متقابل را در سیلندر روغن ایجاد نماید. پیستون محاط در ساختار میراگر بوده و سیلندر روغن پر از مایع میراکننده است.

میراگر ویسکوز اولین بار در قرن نوزدهم به منظور خنثی‌ سازی اثرات ضربه توپ در کشتی‌ ها مورد استفاده قرار گرفت. بعدها استفاده از این وسایل در صنعت هوافضا برای پرتاب موشک و صنایع نظامی گسترش زیادی یافت. تا اینکه در نیمه اول قرن بیستم از این تکنولوژی در کارخانه های خودروسازی نیز استفاده شد. ورود میراگر ویسکوز به صنعت ساختمان با انجام آزمایشاتی در دانشگاه بوفالو آغاز شد. در واقع می‌‌توان با استفاده از سیالات به شکل مؤثری برای دستیابی به سطح مطلوب کنترل ارتعاشات دست یافت. تلاش‌های اصلی برای توسعه میراگرهای ویسکوز جهت مصارف سازه‌ای در طی سال‌های گذشته، با بهره‌گیری از تجارب صنایع سنگین و نظامی صورت گرفت. یک روش طراحی سهل الوصول بر اساس الگوی پیستون کلاسیک می‌ باشد. در این مورد استهلاک انرژی با تبدیل انرژی مکانیکی به حرارت، از طریق ایجاد تغییرشکل در یک ماده ضخیم و بسیار لزج به واسطه یک پیستون، به انجام می‌ رسد.

میراگر اصطکاکی:

میراگر به کمک اصطکاک، یکی از موثرترین روش‌ها برای استهلاک انرژی زمین لرزه به شمار می‌رود. میراگر اصطکاکی (دمپر اصطکاکی) بر اساس قواعد مربوط به یک ترمز اصطکاکی که انرژی جنبشی را به وسیله اصطکاک به حرارت تبدیل می‌کند، عمل می‌‌نماید.

میراگر اصطکاکی به ساختمان‌ کمک می‌کند که بتواند به صورت بازگشت پذیری ارتعاش کند و انرژی زمین لرزه را مستهلک نماید. این امر منجر به صرفه جویی قابل توجهی می‌شود، چرا که المان‌ های سازه ‌ای می‌توانند در جهت کاهش هزینه بهینه سازی شوند.

تجهیزات میراگر اصطکاکی که به گونه ای طراحی می‌شوند تا پیش از تسلیم اعضای سازه ای بلغزند، به عنوان فیوزهایی دائمی (بدون نیاز به تعویض پس از زلزله) عمل می‌کنند که در حین زلزله انرژی را مستهلک می‌نمایند. در نتیجه این کار، ساختمان می‌تواند بدون وقوع خسارات جدی به اجزاء سازه‌ ای، زمین لرزه را پشت سر بگذارد. به بیانی دیگر، اگر نیروی اصطکاک سطوح جامد در ساختار و مکانیزمی مناسب (که در اینجا همان دمپر اصطکاکی است) به خدمت گرفته شود، دو جنبه مفید را پیش روی مهندسین سازه قرار خواهد داد:

۱- با به‌ کارگیری مناسب اصطکاک و طرح متناسب لرزه ­ای، نیروی ورودی به سازه ناشی از زلزله محدود می‌شود؛ به عبارت دیگر می‌توان برای ایجاد فیوز در سازه، بر اصطکاک تکیه نمود.

۲- سهم قابل توجه استهلاک انرژی زلزله بر دوش این سطوح اصطکاکی گذاشته می‌شود، به‌ویژه آن ‌که این استهلاک انرژی مستلزم وقوع خرابی در میراگر اصطکاکی نخواهد بود.

میراگرهای اصطکاکی معمولاً در نرم افزار طراحی سازه‌ ای به صورت مستقیم و یا به شکل رایج تر توسط المان‌ های جاری شونده فرضی مدل سازی می‌‌گردند (نحوه مدل سازی میراگرهای اصطکاکی). فرآیند طراحی سازه‌ای منجر به دو خروجی اصلی می‌‌گردد که همان نیروی لغزش و جابجایی مورد نیاز می‌‌باشد.

میراگرهای هیسترزیس

میراگرهای هیسترزیس انرژی سازه را در حرکت نوسانی توسط رفتار الاستوپلاستیک مقاطع مستهلک می‌نمایند. برای مثال سیستم های لرزه بر واگرا به کمک همین خاصیت، انرژی زلزله را مستهلک می کنند.

در اپراتورهای سوئینگ یا لولایی درب های اتوماتیک شیشه ای به گونه ای از میراگرهای الکترونیکی استفاده میگردد تا علاوه بر تردد مطلوب سطح ایمنی و امنیت سیستمها به شکل هوشمند و با قابلیت اتصال به کنترل مدیریت هوشمند ساختمان مهیا گردد.جلوگیری از اتلاف انرژی و حفظ عرض بازشوی مورد نیاز از دیگر مزیتهای درب اتوماتیک شیشه ای سوئینگ می باشد.

گروه صنعتی آکام به منظور ارائه ی انواع درب های اتوماتیک شیشه ای با بالاترین کیفیت و مناسبترین قیمت در خدمت شما می باشد.
“آکام آرایه کاشانه مانا”

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x