موتور زغال دار و بدون زغال 

()

درب اتوماتیک شیشه ای یکی از پرکاربرد ترین محصولات درب اتوماتیک محسوب می شود. اجزای مهم تشکیل دهنده ی درب شیشه ای اتوماتیک عبارتند از اپراتور ،شیشه سکوریت با ضخامت و رنگ های متفاوت ،کاور آلومینیوم یا استیل (نسبت به سلیقه ی کارفرما و نمای ساختمان) و کاور پشت دهنه که خود اپراتور نیز از اجزایی چون موتور، قفل برقی، باتری، استابلایزر یا منبع تغذیه و مرکز کنترل تشکیل شده است.

سالیان طولانی است که موتورهای بدون ذغال را می توان بر روی ابزارهای برقی و شارژی مشاهده کرد.

 

ساختار موتورهای ذغالی و بدون ذغال:

موتورهای دارای زغال شامل ۴ قسمت اصلی شامل آهنربای دائمی (Permanent Magnets)، آرماتور (Armature)، کماتاتور (Commutator) و جاروبک‌ها (Brushes) هستند.

قسمت آهنربا ( استاتور):

مکانیزم خارجی موتور را تشکیل می‌دهند و در جای خود ثابت هستند. یکی از این آهنرباها دارای بار مثبت و دیگری دارای بار منفی است که وجود این بارها باعث ایجاد میدان مغناطیسی دائمی می‌شود.

آرماتور:

مجموعه‌ای از سیم پیچ‌ها هستند؛ زمانی که دستگاه به برق متصل می‌شود، دارای نیروی الکترو مغناطیسی می‌شوند. آرماتور قسمتی از این چرخش هستند ( روتور) و معمولاً جنس آنها مس و گاهی اوقات نیز آلومینیوم می‌باشد.

کموتاتور:

بر روی سیم پیچ قرار می گیرد و دارای پیکربندی هایی به شکل ۲ قطبی، ۴ قطبی یا قطعات بیشتر می باشد و این قطعات، توسط آرماتور به گردش درمی آیند.

جاروبک:

جاروبک‌های کربنی در جای ثابت قرار می‌گیرند تا بار الکتریکی برای جریان در هریک از قطعات کموتاتور را فراهم کنند.

 

نحوه کارکرد:

زمانی که آرماتور به حرکت درمی‌آید، سیم پیچ باردار شده به خاطرداشتن بار مخالف با قسمت آهنربایی، به جلو رانده می شود؛ از آنجایی که حلقه کموتاتور نیز روی آن در حال چرخش است همواره با جاروبک های کربنی برخورد می‌کند و زمانی که به جاروبک بعدی برخورد می‌کند، قطب بار مغناطیسی خود را عوض می کند. به طور معمول زمانی که کماتاتور به جاروبک منفی می رسد، قطب مثبت آهن ربا را جذب می‌کند و زمانی که کماتاتور به جاروبک مثبت می رسد، قطب منفی آهنربا را جذب می‌کند. جاروبک ها به طور جفت عمل می‌کنند؛ بنابراین، سیم دارای بار مثبت به سمت قطب منفی آهنربا حرکت می کند در حالی که در همان زمان سیم پیچ دارای بار منفی به سمت قطب مثبت آهنربا حرکت می کند.

در موتورهای بدون جاروبک، قسمت کموتاتور و جاروبک‌ها حذف شده‌اند و به جای آن، قسمت کنترل کننده الکترونیکی وجود دارد اکنون قسمت آهنربایی مانند یک روتر عمل می کند و حول محوراستاتور که سیم‌پیچ الکترومگنتی را در جای خود قرار داده است، شروع به چرخش می کند.

کنترل کننده نیرو و سیم پیچ در این گونه از موتورها هماهنگ با نیروی مورد نیاز برای جذب آهن ربا تولید شده است. به بیان واضح تر برای جذب آهن ربای موتورتوسط کنترولر الکتریکی، باید نیرویی به همان اندازه و در خلاف جهت نیروی اصلی وارد کند. از آنجایی که بارهای الکتریکی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند این عمل، باعث حرکت آهن ربا می گردد.

موتورهای دارای جاروبک ساختار ساده‌ای دارند و قطعات تشکیل دهنده آن‌ها ارزان قیمت هستند. (گرچه مس خیلی هم ارزان قیمت نیست) و دلیل هزینه بالاتر موتورهای بدون جاروبک این است که نیاز به ساخت یک ارتباط دهنده الکترونیکی در داخل خود دارند و شما اساسا باید شروع به ساخت یک ارتباط دهنده منطقی در داخل ابزار شارژی خود بکنید و این، دلیل بالاتر بودن قیمت این نوع موتورها است.

 

 

 

مزایای موتورهای بدون جاروبک (brushless) و موتورهای با جاروبک (brush):

از جمله مزایای مورد توجه در موتورهای براش لِس یا بدون جاروبک نداشتن جاروبک میباشد که میتوان این نکته را عامل اصلی در کاربری خاص این موتور نسبت به موتورهای دیگر دانست، از دیگر مزایای این موتورها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود؛
– عدم خوردگی و نداشتن اصطکاک ناشی از آن
– بازدهی و راندمان بالا
– بالا بودن نسبت توان به وزن
گرچه موتورهای براش لِس شروع به تسلط بر بازارهای سرگرمی مانند اسباب بازی های کنترلی و یا صنعت آسانسور، وسایل نقلیه و لوازم خانگی نموده اند، میزان بالای مصرف انرژی، محدوده ولتاژی نزدیک به برق گرفتگی انسان، امکان اتصال سخت و یا ناممکن
(۴۸ ولت) به دستگاههای کنترل تردد و باتری بک آپ در زمان نبود برق، هزینه ی بالای حفظ و نگهداری و امکان آسیب های ناگهانی به سایر قطعات از جمله مواردی ست که میبایست به آنها توجه نمود.
موتورهای براش یا جاروبک دار با برخورداری از سیم کشی ساده و امکان اتصال مستقیم به برق DC ضمن برخورداری از ساختار قابل اطمینان امکان کنترل و حفظ و نگهداری مطلوبتر در دراز مدت را خصوصا در صنعت دربهای اتوماتیک میسر می سازند، از طرفی عدم نیاز به استفاده از قطعات الکترونیکی قیمت تمام شده ی موتورهای براش را ارزان نموده و با برخورداری از مدار کنترل کننده با ساختاری ساده دارای سرعت الکترونیکی بهینه تری نیز میباشند، بطور کلی عمده مزایای موتورهای براش یا جاروبک دار عبارتند از :
– گشتاور عالی در دورهای پایین
– حفظ، نگهداری و کنترل آسان
– عدم استفاده از قطعات الکترونیکی
– قیمت ارزان
– سیم کشی ساده و راندمان بالا در شرایط قطع برق
– برخورداری از ولتاژ ۲۴ ولت که باعث حذف خطر برق گرفتگی میگردد.
– برخورداری از اینکودرهای اُپتیکال( نوری) که با دقت بسیار بیشتر نسبت به اینکودرهای مغناطیسی عملکرد بهتری در تعیین تعداد دورهای طی شده، تشخیص مانع و حرکت افراد خصوصا در حالتهای
anti crash- auto reverse- auto stop- freez – traffic
را دارند.
– کاهش مصرف انرژی و موتور بواسطه ی ایجاد گشتاور نیرو بر روی گیربکس که باعث کاهش عبور جریان از موتور میگردد.
– برخورداری از گیربکس که با ایجاد نسبت تبدیل نیرو در عملکرد اینکودر تاثیر بسزایی ایجاد می نماید.
– وجود گیربکس در موتورهای جاروبک دار باعث میشود تا کل فشار مکانیکی از پلهای موتور عبور نکرده( اثر هالم) و در نتیجه از عملکرد مطلوب و عمرمفید بالاتری برخوردار باشند.

زغال صنعتی / زغال گرافیتی یکی از مهمترین اجزا هر موتور الکتریکی محسوب می شود که به طور خلاصه کاربرد زغال صنعتی / زغال گرافیتی انتقال جریان الکتریسیسته بین قطعات ثابت و قطعات چرخشی موتور است. هدایت برق و الکتریسیسته به قطعات متحرک موتور برقی به علت چرخش و ثابت نبودن به وسیله سیم مسی غیرممکن است زیرا سیم و کابل به دور خودش پیچیده شده و موتور از حرکت خواهد ایستاد، بنابراین توسط اتصال زغال صنعتی/زغال گرافیتی بر روی پوسته کالکتور موتور این امر صورت می گیرد، علت استفاده از کربن گرافیت این است که تنها نافلزی است که قابلیت رسانایی و گذر جریان الکتریسیته را دارد.

گروه صنعتی آکام در خصوص ارائه ی هرگونه درب اتوماتیک با بهترین بهره وری و کیفیت در خدمت شما می باشد.

“آکام آرایه کاشانه مانا”

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x