قطعات درب اتوماتیک های اتوماتیک شیشه ای 

()

تجهیزات درب اتوماتیک و سیستم های انواع درب اتوماتیک برای افزایش رفاه و بالا بردن امنیت در مکان های عمومی و خصوصی به شکل های مختلفی مانند انواع درب اتوماتیک حیاط ، انواع درب اتوماتیک پارکینگ، انواع درب اتوماتیک ورودی ساختمان و حتی انواع درب اتوماتیک اتاق های داخل ساختمان نصب و مورد استفاده قرار می گیرد.

 با نصب انواع درب های اتوماتیک شیشه ای می توان تنها با فشار دادن شاسی روی یک Remote Control از فاصله ای معین درب را باز و بسته کرد.

با نصب سنسورهای مخصوص حرکتی هنگام عبور و مرور می توان درب را به صورت خودکار باز و بسته نمود.

 
 

انواع درب اتوماتیک که میتوان این سیستم های کنترلی را روی آن نصب کرد:

 

درب اتوماتیک چند تکه (Sectional Door) :

این نوع درب اتوماتیک به صورت چند تکه ی افقی روی هم قرار می گیرد و هنگام باز شدن به بالا حرکت کرده و پس از چر خش ۹۰ درجه , به موازات سقف قرار می گیرند.

درب اتوماتیک کرکره ای (Roller Door) :

این نوع درب با چرخیدن حول یک محور به سمت بالا جمع می شوند.

درب اتوماتیک کشویی ( ریلی ) (Sliding Door):

این نوع درب یک لنگه بوده و روی ریلی در پایین درب لغزیده و به چپ و راست حرکت  می کنند.

درب اتوماتیک لولایی (Swing Door):

درب هایی هستند که به صورت دو لنگه یا تک لنگه حول یک لولا  حرکت افقی دارند.

درب اتوماتیک یک تکه چرخان (Tilt Door) :

این درب ها به طور یکپارچه با حرکت عمودی حول دو نقطه در طرفین چرخیده و به  موازات سقف قرار می گیرند.

برای باز و یا بسته کردن انواع درب اتوماتیک سیستم هایی با مکانیسم های متفاوت طراحی شده است که اکثرا از نوع الکترومکانیکی می باشند.

 

قسمت های اصلی یک سیستم درب باز کن اتوماتیک با مکانیسم الکترومکانیکی را به صورت زیر است:

 

موتور الکتریکی :

اکثرا برای سیستم های درب بازکن اتوماتیک از موتورهای تک فاز استفاده می شود , این موتورها قابلیت چپ گرد راست گرد شدن دارند لذا از موتورهای تک فاز با دو سیم پیچ مشابه استفاده می شود .

عمدتا چهار سیم جداگانه از موتور خارج می شود که یک سیم به عنوان اتصال به زمین و دو سیم دیگر به دو سر خازن وصل می گردند و یک سیم باقی مانده نیز مشترک می باشد.

تمام سیم های موتور در انتها به ترمینال های مدار الکترونیکی وصل میشوند. این موتورها در توانهای ۵۰ وات تا ۱۰۰ وات برای انواع درب اتوماتیک از نظر اندازه و وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

در درب اتوماتیک هایی که وزن هر لنگه ی متحرک بیش از ۲۰۰ کیلوگرم می باشد از دو موتور استفاده می شود و در بقیه انواع درب اتوماتیک از یک موتور مورد استفاده می شود.

نکته ی مهمی که باید درباره کار موتور توجه نمود این است که کار مداوم موتور الکتریکی در این سیستم ها باعث داغ شدن موتور و آسیب دیدن آن می شود و باید از باز و بسته کردن پشت سرهم درب اجتناب کرد.

 

قسمت مکانیکی یا گیربکس :

به دلیل کافی نبودن نیروی موتور الکتریکی برای باز و بسته کردن انواع درب اتوماتیک ، به نیروی موتور به کمک یک سیستم مکانیکی افزایش داده می شود.

برای این کار از جعبه دنده  استفاده می شود. نحوه انتقال نیرو پس از افزایش نیرو به کمک جعبه دنده نسبت به انواع درب اتوماتیک انتخاب می شود. مثلا برای درب های کشویی نیرو به کمک چرخ دنده از محور محرک مکانیکی به دنده های شانه ای موجود در قسمت پایینی درب منتقل می گردد.

در مورد درب های یک لنگه  و درب های تکه ای که به صورت عمودی باز و بسته می شوند نیرو به کمک زنجیر انتقال می یابد و برای درب های تک لنگه یا دو لنگه درب توسط بازو هایی باز و بسته می شود.

در بعضی از مدل های درب های دو لنگه یا تک لنگه سیستم گیربکس متشکل است از پیچ حلزونی و مهره متصل به آن , که با چرخش پیچ و حرکت مهره در باز و بسته می شود.

در مواقع لزوم  باید محور گیربکس را خلاص کنیم تا بتوانیم درب ها را به صورت دستی باز وبسته نماییم. در سیستم های در بازکن بازویی خلاص کردن درب ها توسط آچار آلن که بر روی قسمت موتور – گیربکس قرار داده شده انجام می گیرد.

در سیستم های درب های کرکره ای و درب های یک لنگه چرخان یا چند لنگه که دستگاه اصلی روی سقف نصب می شود توسط یک ریسمان آویزان می توان کار خلاص کردن را انجام داد و در سیستم هایی که برای انواع درب اتوماتیک کشویی ساخته شده اند این کار با باز کردن درب کوچک روی دستگاه اصلی توسط یک سویچ انجام می گیرد.

 

برد الکترونیکی :

یک مدار الکتریکی برای کنترل و تنظیم کردن زمان باز و بسته شدن درب به کار می رود و محل قرار گیری آن در سیستم های مختلف درب متفاوت است.

برای مثال این برد در سیستم های درب های لولایی به صورت جداگانه در یک تابلو در کنار در نصب می گردد و در سیستم های درب اتوماتیک ریلی روی دستگاه اصلی.

 
کلید های کنترل دستی :

دو کلید جهت حرکت دادن درب در زمانی که ریموت کنترل در دسترس نیست وجود دارد , یک کلید برای باز کردن درب و کلید دیگر برای بسته شدن درب.

که باید این دو کلید در مکانی مناسب که هم ایمن و هم در دسترس باشند قرار داد.

 
ریموت کنترل:

برای کنترل انواع درب اتوماتیک از راه دور معمولا از ریموت کنترل که نوعی فرستنده را دیویی کوچک است استفاده می شود.

فرستنده دارای کلید های فشاری جهت باز و بسته کردن یا توقف درب است. دستگاه ریموت به همراه آنتن و مدار گیرنده رادیویی روی مدار الکترونیکی اصلی اجزای ارتباط رادیویی دستگاه را تشکیل می دهند.

گروه صنعتی آکام با بهره گیری از با کیفیت ترین قطعات الکترومکانیکال مطابق با استاندارد های روز بین المللی تامین و تجهیز گردیده و تکنسین های شرکت آرایه کاشانه مانا به منظور ارائه کارشناسی ۲۴ ساعته در خدمت شما هستند.

با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۹۶۷۷۹۵۰ –۰۹۱۲۴۰۲۷۵۷۰

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید

میانگین رضایت کاربران / ۵. تعداد رای ها

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، پوزش می‌طلبیم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شبکه های اجتماعی
akam
نکات مدیریتی
پر بازدیدترین مقالات
مقالات اخیر
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x